Minister vil stramme grebet om spilbranchen: “Det har udviklet sig helt galt”

I foråret vil skatteminister Morten Bødskov (S) samle Folketingets partier for at stramme reglerne for spilreklamer
Foto: Skatteministeriet
Skatteminister Morten Bødskov (S)
Der skal sættes en stopper for de mange reklamer for spil, fordi alt for mange danskere ender med at blive spilafhængige.

Det mener skatteminister Morten Bødskov (S), der mandag har holdt møde med repræsentanter fra spilbranchen for at diskutere, hvordan man kan begrænse de mange reklamer for betting.  

Det har udviklet sig helt galt, og derfor skal vi have set på det her

“Det har udviklet sig helt galt, og derfor skal vi have set på det her. Denne her udvikling er med til at skubbe alt for mange - især unge - ind i bundløs gæld og ludomani,” siger ministeren til TV 2.

Det har de ikke leveret ordentligt på

Spilbranchen selv har i juni lavet et såkaldt adfærdskodeks, der skulle begrænse mængden af reklamer. Men ifølge ministeren er der brug for politisk regulering af branchen, som ikke har leveret på deres egne udmeldinger:  

“Vi skal have en langt bedre regulering af spilmarkedet i Danmark. Det har udviklet sig alt for voldsomt med reklamerne. Branchen har sendt signaler om, at de selv ville være tilbageholdende. Det har de ikke leveret ordentligt på,”  siger Morten Bødskov til Børsen.

Til foråret vil skatteministeren forhandle med Folketingets partier om stramningerne om loven.
 

Center for Ludomani vil forbyde spilreklamer 

Står det til leder for Center for Ludomani, Michael Bay Jørsel, skal reklamer for spil  forbydes. Især fordi de helt unge skal beskyttes mod reklamerne, som kan gøre dem spilafhængige.

Om spil holdes på et moderat niveau, det er til diskussion

“Om spil holdes på et moderat niveau, det er til diskussion. Men der er så mange spilreklamer i dag, at spilbranchen ikke længere kan se sig fri for, at reklamerne ikke også rammer de unge under 18 år,” siger han til TV 2.
 

Branchen vil reducere med 30 procent

Store aktører på markedet vil dog helst slippe for et forbud. Kim Olesen, der er leder i Kindred Group, som ejer spillesiderne Unibet og Maria Casino, mener i stedet, at branchen skal rette ind.

“Vi tror ikke på, at et reklameforbud er den rigtige løsning. Men vi anerkender, at tiden nu er kommet til, at vi som branche stopper op og skruer markant ned for reklametrykket,” siger han i en pressemeddelelse, hvor Kindred Group også oplyser, at de i 2020 vil reducere antallet af reklamer med 30 procent.

Vi tror ikke på, at et reklameforbud er den rigtige løsning

Hos SF er man klar til at forbyde betting-reklamer. For ifølge partiets finans- og erhvervsordfører, Lisbeth Bech Poulsen, har branchen selvjustits ikke haft effekt.

Antallet af spilreklamer er steget markant i de seneste år, så i dag er 1.200 spilreklamer i tv- og radio hver dag. Det er en tredobling på syv år, viser en opgørelse fra Gallup.

Sarah Scheer er podcast-redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook