Dengang blev spindoktorer anset for mørkets fyrster og betragtet som ondets rod i politik.
Nu ved vi, at spindoktorer, rådgivere og embedsmænd m/k bare er dukker i et stort, svært gennemskueligt spil, hvor gamle, hvide mænd styrer det hele bag mægtige skriveborde i mediehuse, politiske partier og i militærets hemmelige efterretningskontorer på Kastellet i København.
Det er i hvert fald den historie, Mørkeland fortæller os.
Vi møder Ulrik Torp - dengang som nu i skikkelse af Anders W. Berthelsen - 20 år efter’Kongekabale’ og på nulpunktet.
Han har været uden arbejde i fem år, datteren elsker en højreorienteret nationalist, Ulriks egen kropsform er både slidt og tung, og for at det ikke skal være løgn, har han en byld i munden, som han - og sundhedsvæsenet - frygter er begyndelsen til kræft i mundhulen.
Det kan ikke blive værre, men det bliver det så, da Ulrik Torp får anvist et praktikophold på sin gamle arbejdsplads, Dagbladet.
Ansporet af yngre praktikanter erkender Ulrik Torp langsomt, men sikkert at der stadig er brug for sandhedssøgende journalister
Der er stadig noget galt i dansk politik, men denne gang er det en embedsmand, der jagter sandheden og effektivt får lukket munden.
Ansporet af yngre praktikanter erkender Ulrik Torp langsomt, men sikkert at der stadig er brug for sandhedssøgende journalister.
Men først må han indse, at det er for nemt at reducere alle indvandrere til bandemedlemmer, ligesom han må give sin højreorienterede svigersøn en undskyldning, da det viser sig, at de højreorienterede nationalister ikke står bag alle konspirationer i dansk politik.
Og så skal jeg vist ikke afsløre så meget om intrigen i ’Mørkeland’.
Anders W. Berthelsen spiller indfølt, musikalsk og med en fin portion selvironi den sure, gamle mand, der i løbet af den time og de 39 minutter filmen varer gennemlever en dannelsesrejse for oldboys, der er gået i stå.
Der er tale om en monumental præstation, der vil blive stående som det hidtil stærkeste karakterskuespil i Berthelsens karriere.
Også Lene Maria Christensen, Nicolas Bro, Tommy Kenter, Charlotte Munck og Mathilde Arcel spiller på dansk skuespils øverste hylde. Det er en ren nydelse at se dem performe.
Filmen er flot fotograferet, fermt klippet, effektivt lydsat og locations er fundet med subtil sans for storbyen Københavns muligheder.
Stilistisk rummer 'Mørkeland' en række smukke natoptagelser, der understreger det lyssky i filmens tema.
Hvis du ser to-tre film i biografen om året, kan den meget vel være en af dem
Instruktøren Mikkel Serup har skabt en sikker, foruroligende, men også lige lovlig mainstream politisk thriller om tendenser i dansk politik og samfundsdebat anno 2024.
Mens Nikolaj Arcel i ’Kongekabale’ skar til benet, når det i 2004 kom til spindoktorer og magtkampe i kulissen, så er det mere indlysende tendenser, der advares mod i ’Mørkeland’.
Filmen viser, at det er lærerigt for ældre at åbne sig overfor yngre digitalt indfødte, men også at konspirationerne ofte smedes andre steder, end vi forventer.
’Mørkeland’ er god, begavet og effektiv underholdning, og hvis du ser to-tre film i biografen om året, kan den meget vel være en af dem.
’Mørkeland’. Instruktion: Mikkel Serup. Medvirkende: Anders W. Berthelsen, Nicolas Bro, Lene Maria Christensen, Tommy Kenter, Mathilde Arcel, Charlotte Munck m.fl. Distribution: SF Studios. Producent: Meta Film. Spilletid: 1 time 39 minutter. Premiere 22. august 2024.