Annonce

Mundkurv til Nemlig.com-ansatte

Må ikke ytre sig om firmaet på sociale medier - overtrædelse kan medføre fyring
Onlinesupermarkedet Nemlig.coms ansatte må ikke kritisere deres arbejdsplads på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat og andre sociale medier.

Det fremgår af firmaets “social media policy”.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det fremgår af Nemlig.com's social media policy, at man skal afholde sig fra at dele, like eller kommentere negativ omtale af Nemlig.com.

Det hedder direkte i retningslinjerne, at en overtrædelse kan medføre advarsel eller en fyreseddel.

Gruppeformand for 3F Transportgruppen, Jan Villadsen, betegner mundkurve på sociale medier som "en trist udvikling":

Mundkurv på sociale medier er en trist udvikling

"Mon problemer forsvinder, hvis alle ansatte tier stille om Nemlig.com? Mundkurv på sociale medier er en trist udvikling, flere eksperter kalder ulovlig/juridisk tvivlsom. Helt enig," skriver han på Twitter.

placeholder

 

Ekspert: I strid med loven

Sten Schaumburg-Müller, professor i medieret på Syddansk Universitet, er stærkt kritisk over for Nemlig.com’s social media policy. Han understreger over for Fagbladet 3F, at alle ansatte - også de ansatte hos Nemlig.com - har ret til offentligt at protestere over for kritisable og ulovlige forhold:

“Jeg mener ikke, man lovligt kan pålægge ansatte tavshedspligt, udover på områder, der omhandler enkeltpersoner eller konkurrencehensyn.”

Opdateret 03.01.2022 som led i undersøgelse af citatpraksis

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Danmarks Riges Grundlov
§ 77.-
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres.

Det gælder tilsyneladende ikke ansatte ved firmaet.

Guideline til samtlige forbrugere i Danmark. STOP enhver kontakt med og handel via dette firma!

Luk Nemlig.com...
Det diktatur kan ikke bruges her til lands...