Museum Jorn slipper demokratiets snappende vagthunde løs

Anmeldelse: Med en af efterårets store kunstudstillinger pudser midtjysk museum køterne på nostalgien og samfundets demagoger og mørkemænd. Men også sig selv.
Foto: Museum Jorn
“Hvorfor forkaste det gamle, hvis man kan modernisere det med nogle få penselstrøg?” Ordene stammer oprindeligt fra Asger Jorn, da han tilbage i 1959 skrev forordet til udstillingskataloget for en af sine franske udstillinger samme år.

I disse måneder står citatet også på væggen, godt nok på engelsk, inden man bevæger indenfor i en af efterårets helt store udstillinger, nemlig “ART STRIKES BACK! – from Jorn to Banksy”, på Museum Jorn i Silkeborg.

En udstilling, der udforsker kunsten som snappende vagthund for ytringsfrihed og demokrati med fokus på det, man indenfor kunsten kalder détournement. Og hvad er det så? Jo, det er såmænd bare, hvad man på dansk ville kalde forvrængning eller fordrejning.

Kunstens kritiske potentiale

På den måde tematiserer Museum Jorn kunstens kritiske potentiale gennem et udvalg af ungefær 200 kendte og centrale værker fra de sidste 90 år. Og det gør den ganske fremragende.

Som når brødrene Chapman i nogle af udstillingens værker har manipuleret Adolf Hitlers originale akvareller, når John Heartfield spidder alt fra SPD til fascismens mørkemænd med sine humoristiske montager, når Asger Jorn maler den foruroligende ælling, eller når Gee Vaucher lader frihedsgudinden holde sig for øjnene i et værk, som ak desværre må siges at være lige så aktuelt i dag som engang for 25 år siden.

Vi får med andre ord en ganske enestående mulighed for at få indblik i hvordan kunstnere lige siden ballademagere som Jacques Duchamp havde den forbandede frækhed at tegne en lille sort og fiks snurbart på Mona Lisa med den tvetydige forkortelse L.H.O.O.Q., tager fat i verdenskendte malerier, forførende reklamer eller magtens symboler, som de så vender mod afsenderen selv.

Visnede solsikker

Barnagtigt? Ja, måske. Men ikke desto mindre en effektiv måde at sætte ild i medierne på. Især hvis man samtidig mestre vovemod og timing.

Da det modificerede maleri som galpende protest imidlertid rammer hårdere hvis det kommer frisk lige fra paletten, er det derfor også klart at ”ART STRIKES BACK!” ligeså meget en udstilling om hvordan kunsten har slog til igen – som at den rent faktisk gør det.

Det er også en drillende kommentar til museer og resten af det etablerede samfund
  

Man bør dog ikke tage fejl, Banksys ”Sunflowers from Petrol Station” med Vincent van Goghs afpillede solsikker, en af udstillingens helt centrale værker er bestemt ej irrelevant, fordi det har femten år på bagen.

Det guldindrammede billede er ikke bare en drilsk kommentar til et verdenskendte maleri. Det er også en drillende kommentar til museer og resten af det etablerede samfund, hvis hvide museumsvægge er beklædt med billeder, der er bedagede, ja, eller måske rettere visnet, før de er hængt op.

Identitet til debat

Det er dog også nok til at holde de fleste skabsrindalister på afstand. Og samtidig få sat gang i debatten. Ikke blot hvad angår originalitet, men også identitet, i en mediepræget virkelighed, hvor fake news, overvågning, online identitetstyveri er hverdag.

Netop det sætter Bill Poster og Daniels Howe fremragende til skue i deres såkaldte deepfake video. Et værk med et satirisk, men også foruroligende realistisk billede af, hvad videoredigering nu til dags rent faktisk kan, idet makkerparret gennem simple klipperier, reducerer politikere og kendisser som Donald Trump eller Kim Kasdashian til manipulerede sprællemænd, man stort set vil kunne få til at sige hvad som helst.

Dette er en af udstillingens mere tankevækkende indslag. Installationen sætter ikke bare copyright og identitet til debat. Den afkræver også, at vi finder nye, kritiske måder at forholde os til i den omskiftlige og til tider overfladiske verden, vi lever i.

Af en lille udstilling at være er ART STRIKES BACK! en kanongod udstilling med et stort format af den verdensvendte slags. Museum Jorn pudser køterne på nostalgien og samfundets demagoger og mørkemænd. Men også sig selv. Og det kræver sit mod. Well done.

Museum Jorn, ”ART STRIKES BACK! – from Jorn to Banksy”, 15. september- 8. december

Kulturskribent og anmelder


Kommentarer fra Facebook