Når Østersøen er din motorvej

Forbindelserne til resten af Danmark er Bornholms livsnerve. Men den nye færgeaftale er er et skridt i den forkerte retning, og skal derfor laves om.
Forbindelserne til resten af Danmark er vores livsnerve. Det er vores fundament for udvikling, og mange hundrede arbejdspladser er direkte afhængige af en god og effektiv forbindelse til rimelige penge.

Forestil dig, at alle veje, der fører ud af den by, eller det område, du bor i, er til forhandling med jævne mellemrum. Bliver lukket ned i blæsevejr, eller flere gange årligt kun er delvist åbne, fordi der er tekniske udfordringer. Sådan er det på Bornholm.

Og faktisk er det ikke mere end måned siden, at butikkerne på Bornholm stod halvtomme, fordi der var problemer med godsfærgen. Et billede vi ellers plejer at forbinde med Østtyskland før Jerntæppet røg. Derfor betyder aftaler om transportmulighederne fra og til Bornholm så ufatteligt meget for os fra klippeøen.

Forbindelserne til resten af Danmark er vores livsnerve. Det er vores fundament for udvikling, og mange hundrede arbejdspladser er direkte afhængige af en god og effektiv forbindelse til rimelige penge - ikke mindst vores turistbranche, der hvert år inkasserer et trecifret millionbeløb fra udenlandske turister.

Motorvejen blev nedgraderet til en landevej
Derfor har optakten til et nyt færgeforlig, der bestemmer rammerne for det næste årtis sejlads også været fulgt tæt, og der er blevet arbejdet intensivt fra det lokale Trafikkontaktråd for at påvirke det kommende forlig i den bedst mulige retning. Vi havde håbet på og kæmpet for, at vi kunne få en stærk aftale, der ville forbedre og billiggøre vores forbindelse med resten af landet og sikre vores forbindelser for de mange tusinder af turister, der hvert år nyder vores ø.

Desværre blev der ikke nogen stærk bornholmeraftale. Faktisk endte vi med et dårligere resultat, end den aftale der gælder for færgetrafikken i dag.

Desværre blev der ikke nogen stærk bornholmeraftale. Faktisk endte vi med et dårligere resultat, end den aftale der gælder for færgetrafikken i dag.

Det svarer lidt til, at områder der i dag har en motorvej, der forbinder dem med andre landsdele, lige pludselig fra den ene dag til den anden, må indstille sig på at skulle nedgraderes til en landevej, og områder med landeveje lige pludselig bliver til områder med grusveje. Eller at S-toget lige pludselig kun skulle til at stoppe på en tredjedel af stationerne og også kun skulle køre hver anden dag. Men sådan fører vi selvfølgelig ikke trafikpolitik i Danmark. Vi arbejder hele tiden på at udbygge vores infrastruktur. Fordi en stærk infrastruktur giver mobilitet og sammenhængskraft i et land.

Alligevel må vi bornholmere se på den ene gode milliardinvestering efter den anden i ny infrastruktur, mens vi på Bornholm må sejle i vores egen (Øster)sø.

26.000 bornholmske underskrifter mod ny færgeaftale
Betydningen af den bornholmske færgetransport kan måske være svær at få ind under huden, hvis man ikke selv har vand hele vejen rundt om kommunegrænsen eller har oplevet, hvad det vil sige at bo og leve på en ø. Men hvis I prøver at forstille jer det, så er det måske også nemmere at forstå hvorfor 26.000 mennesker, eller hvad der svarer til 2/3 af befolkningen på Bornholm, har skrevet under imod den brede færgeaftale, der blev indgået i december sidste år, og som vil få katastrofale konsekvenser for Bornholm.

Jeg er selv født og opvokset på Bornholm, og som bornholmer mærker man betydningen af afstanden over Østersøen på en meget konkret måde. Når man skal besøge familie på den anden side af vandet, når mange unge bornholmere er nødt til at bosætte sig ’ovre’ for at få en uddannelse, og når pendlere og virksomheder skal få arbejde og produktion til at hænge sammen i hverdagen.

Lige så meget som vandet gør Bornholm helt unik, lige så vigtigt er det, at transportforholdene fungerer, hvis Bornholm skal fungere. For bosætning, arbejdspladser, erhvervsliv og turisme.

Vi socialdemokrater må gå forrest i kampen for et Danmark, der hænger bedre sammen. Hvor man kan leve og bo i alle dele af landet, og hvor vi stopper den geografiske skævvridning af vores land. Derfor er en ændring af færgeforliget ikke kun et bornholmerspørgsmål, men et spørgsmål for os alle sammen om, hvilket land vi vil have i fremtiden. Min opfordring er klar: Giv os et bedre færgeforlig.

 

Lea Wermelin (f. 1985) er spidskandidat for Socialdemokraterne på Bornholm. Hun er født og opvokset på øen i Østersøen og uddannet i samfundsvidenskab. Hun har en datter på tre år og til dagligt arbejder hun som politisk medarbejder på Christiansborg.

I forbindelse med det kommende Folketingsvalg, har Netavisen Pio bedt en række af de socialdemokratiske kandidater, der stiller op til Folketinget for første gang, skrive en klumme med deres politiske visioner.


Kommentarer fra Facebook