Nemlig.com-ansatte får mundkurv på

Må ikke ytre sig om firmaet på sociale medier - overtrædelse kan medføre fyring
Foto: Nemlig.com
Nemlig.com's store varelager i Brøndby
Nemlig.coms ansatte må ikke kritisere deres arbejdsplads på sociale medier. Overtræder ansatte forbuddet kan det betyde en fyreseddel.

Det fremgår af firmaets “social media policy”.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det hedder i Nemlig.coms politik for sociale medier:

vigtigt, at du ikke deler, liker eller kommenterer på negative emner/artikler, som handler om firmaet

“På eksterne platforme som onlineaviser eller sociale medier generelt er det vigtigt, at du ikke deler, liker eller kommenterer på negative emner/artikler, som handler om firmaet.”

Nemlig.com ønsker heller ikke, at ansatte liker eller kommenterer andre brugeres kommentarer på selskabets sociale medier.

Det understreges, at “manglende overholdelse af ovenstående politik kan resultere i konsekvenser for din ansættelse i form af en advarsel eller opsigelse”.

Politikken er blevet opdateret 20. april. Altså i kølvandet på en periode, hvor Nemlig.com har været ude i et sandt mediestormvejr.

En række ansatte har kritiseret arbejdsforholdene for lagerarbejedere og chaufførerne, der kører varer ud for Nemlig.com.

Lagerarbejderne bliver overvåget af skærme, der måler deres effektivitet. Er de for langsomme, kan de blive fyret.

Chaufførerne er underlagt stramme tidsskemaer, og får pålagt bøder ved selv små forsinkelser i pakning af varebilen og leveringerne. Efter hård kritik har Nemlig.com meddelt, at de har suspenderet bødesystemet.

Ekspert: Ikke lovligt

Sten Schaumburg-Müller, der er professor i medieret på Syddansk Universitet, er stærkt kritisk over for Nemlig.com’s regler for de ansattes adfærd på de sociale medier.

Han understreger, at ansatte - også hos Nemlig.com - har ret til også offentligt at sige fra over for kritisable og ulovlige forhold:

“Jeg mener ikke, man lovligt kan pålægge ansatte tavshedspligt, udover på områder, der omhandler enkeltpersoner eller konkurrencehensyn,” siger Sten Schaumburg-Müller til Fagbladet 3F.

Han henholder sig til artikel 10 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som giver ret til ytringsfrihed. Og til paragraf 36 i aftaleloven, som lyder, at en aftale kan tilsidesættes, hvis det vil være “urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende”.

Gruppeformand for 3F Transportgruppen, Jan Villadsen, betegner mundkurve på sociale medier som "en trist udvikling":

Mundkurv på sociale medier er en trist udvikling

"Mon problemer forsvinder, hvis alle ansatte tier stille om Nemlig.com? Mundkurv på sociale medier er en trist udvikling, flere eksperter kalder ulovlig/juridisk tvivlsom. Helt enig," skriver han på Twitter.

Nemlig.com: Guidelines

Nemlig.com oplyser, at den sociale mediepolitik er ment som guidelines, der skal hjælpe medarbejderne i at navigere på de sociale medier.

“Når man laver retningslinjer, så er det vigtigt, at de er så konkrete som muligt. Vi opfordrer derudover vores medarbejdere til at gå til nærmeste leder, hvis de er i tvivl,” skriver Nemlig.com og fortsætter:

Vores social mediepolitik er udarbejdet i tæt samarbejde med Dansk Erhverv

“Vores social mediepolitik er udarbejdet i tæt samarbejde med Dansk Erhverv, som betegner den som inden for rammen i forhold til den loyalitetspligt, man har som ansat i en privat virksomhed,” skriver Fagbladet 3F.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Danmarks Riges Grundlov
§ 77.-
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres.

Det gælder tilsyneladende ikke ansatte ved firmaet.

Guideline til samtlige forbrugere i Danmark. STOP enhver kontakt med og handel via dette firma!

Luk Nemlig.com...
Det diktatur kan ikke bruges her til lands...

Annonce