Her har Liberal Alliance opgivet at skabe mere frihed

Se listen over 7 områder, hvor Liberal Alliance har opgivet at give borgerne mere frihed.
Liberal Alliance slog sig op som den rene liberale vare. Ingen vattede forliger, ingen socialdemokrater i forklædning. Kun den renskurede liberalisme og totale frihed – købt som beset.

Hvis man slår i Liberal Alliances principprogram, bliver den politiske tone slået an i allerførste linje: ”Liberal Alliance sætter din frihed i højsædet”. Frihedstrangen har rakt til at sætte borgerne, folkeskolen, forældrene, tv-forbrugerne, bilisterne, virksomhederne og alle mulige andre fri.  Men efter Liberal Alliance indtrådte i regeringens højhellige gemakker, har piben dog fået en noget andet lyd, og det skorter hverken på kompromiser eller kovendinger.

1: Frihed fra det offentlige forbrug
Liberal Alliances helt store mærkesag i den sidste folketingsvalgkamp var et krav om minusvækst i det offentlige forbrug. ”DF skal have noget på deres mærkesager, og vi skal have noget på vores”, sagde Anders Samuelsen inden sidste valg til Altinget, hvor han også lovede minusvækst i det offentlige forbrug ved en blå valgsejr. ”Vi skal have minusvækst i det offentlige forbrug, og det kommer vi også til at få.” Danskerne skulle endelig sættes fri fra den underkuende og frihedsberøvende offentlige sektor. Det skulle være en realisering af Simon Ammitzbøls debatoplæg: Frihed vs. Big Mother'

Men det kom Samuelsen ikke til at få. Da Liberal Alliance gik ind i regeringen, fremgik det af regeringsgrundlaget, at der ikke bliver den lovede minusvækst i det offentlige forbrug. Tværtimod vil regeringen øge det offentlige forbrug med 0,3 procent om året. Dermed fik man ikke den frihed fra offentlig velfærd, som Liberal Alliance ellers havde drømt om

2: Frihed fra licensen
Før sidste valg ville Liberal Alliance afskaffe licensen, der går til blandt andre Danmarks Radio. I stedet skulle borgerne kunne vælge, om de ville abonnere på Danmarks Radios kanaler. Der skulle frihed til medieforbrugerne. Da Mette Bock (LA) blev kulturminister og dermed ansvarlig for blandt andet licensen, havde Liberal Alliance dog skiftet holdning. I stedet for at afskaffe licensen, ville Liberal Alliance nu bevare licensen – og til gengæld beskære den med 5 procent om året. Men selv nedskæringen på 5 procent har Mette Bock nu skudt til hjørne. Liberal Alliance er således gået fra, at de før sidste valg ville afskaffe licensen til, at de nu måske vil sænke den med 5 procent om året.

3: Frihed for folkeskolen
Liberal Alliance stemte imod den folkeskolereform, den tidligere regering vedtog. Du ved, den med lock-outen. Nå, men Liberal Alliance var meget kritiske over for reformen og ønskede markante ændringer i den. ”Det vigtige lige nu er, at lærerne får mulighed for at fokusere på kerneopgaven, som er elevernes kundskabstilegnelse og dannelse”, sagde Merte Riisager (LA) til folkeskolen.dk under valgkampen i 2015. Hun ville afskaffe tilstedeværelseskravet, gøre lektiecaféer frivillige, droppe kravet om samarbejde med det lokale foreningsliv og bevægelse i undervisningen.

Da Merete Riisager blev undervisningsminister valgte hun dog at tilslutte sig folkeskolereformen ved at indtræde i forligskredsen. Dermed er Merete Riisager altså gået fra at være modstander af reformen før sidste valg til, at hun nu skal implementere den.

4: Frihed til at cruise over Storebælt
I Liberal Alliances 2025-plan har det borgerlige parti skrevet, at de vil gøre det gratis at køre over Storebælt. Men efter Ole Birk Olesen (LA) blev transportminister mente han pludselig ikke længere, at det løfte var vigtigt at overholde. ”Jeg repræsenterer regeringens politik nu, og regeringen har ingen ambitioner nedskrevet i regeringsgrundlaget om, at det skal være gratis at køre over Storebælt”, sagde Ole Birk Olesen således til fagbladet Ingeniøren, efter han var blevet transportminister.

5: Frihed fra taxaloven
Inden de kom i regering ønskede Liberal Alliance en liberalisering af taxalovgivningen. Det skulle blandt andet ske for at gøre pirattaxatjenesten Uber lovlig i Danmark. Blandt andet gik partiet så langt, at Folketingets ukronede Uber-konge Joachim B. Olsen i et program på DR ligefrem fortalte, at han overvejede at melde sig som Uber-chauffør. Derfor var de liberale forventninger store, da Ole Birk Olesen satte sig i transportministerstolen og ville sikre Uber-chauffører frihed fra at betale skat og frihed fra den lovgivning, som gælder alle andre vognmænd. Men med den taxalov Ole Birk Olesen stod i spidsen for – og som LA stemte for – blev det endeligt slået fast, at Uber måtte forlade Danmark. Pirattaxatjenesten lukker den 18. april.

6: Frihed til at bestemme over egne børn
Mens mange af Liberal Alliance løfter om frihed ikke er overholdt, så har partiet yderligere afvist flere muligheder, der kunne have sikret borgerne magt over eget liv. Når SF eksempelvis har foreslået at forældre selv skulle have lov til at bestemme, hvornår deres børn skal i skole, så afviser LA og undervisningsminister Merete Riisager forslaget.

Selvom kommunerne er forpligtet til samarbejde med forældrene, så kan kommunerne i sidste ende vælge at gennemtvinge et tidspunkt for skolestarten, hvilket SF altså mener at forældrene selv skal have frihed til at bestemme. Men den frihed vil Liberal Alliancen ikke give forældrene.

7: Frihed over egen krop
I gamle dage var det et liberalistisk glansnummer, at borgerne skulle have ret til bestemme over deres egne kroppe, hvorfor førende liberalistiske ideologer kæmpede for at lovliggøre salg af indre organer. Men i dag vil Liberal Alliance bruge systemet til at straffe forældre, der vælger ikke at vaccinere deres børn.

Laura Lindahl siger således: ”Jeg vil nu undersøge muligheden for at fratage forældre retten til at sende børn i offentlige daginstitutioner, hvis ikke de har vaccineret deres børn med MRF”. Selvom det uden tvivl er fornuftigt at bekæmpe tendensen til, at hovedløse forældre dropper vaccinationerne, så rimer det ikke på de klassiske liberalistiske idealer om retten til bestemme over egen børn og egen krop.

Mads Havskov Hansen er cand.jur. og debattør.


Kommentarer fra Facebook