"Regeringen har ikke ønsket at opprioritere den kollektive trafik, togbetjeningen og at binde Danmark bedre sammen på den måde. Men der må man altså acceptere, at det er sådan her, flertallet i Folketinget ser på det."
Det siger Nicolai Wammen, politisk ordfører for Socialdemokratiet på et pressemøde i dag.
Aftalen er faldet på plads, imens regeringen forhandler en aftale om nedsættelse af bilafgifter og desuden lægger op til markante besparelser på DSB.
Vilje til fremtidssikret jernbane. Flertal uden om den uambitiøse regering. Ansvarlighed & visioner! #dkpol #dktrp https://t.co/hcIqemVSwE
— Rasmus Prehn (@RasmusPrehn) 7. september 2017
Hurtigere tog fra København til Aalborg
Togfondens ”første fase” kan nu gå i gang. Det indebærer blandt andet en forbedring af skinnerne på flere strækninger, så det bliver muligt at køre langt hurtigere mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg end det er i dag.
Det involverer også elektrificering af strækningerne fra Fredericia til Aalborg og fra Roskilde til Kalundborg.
Derudover meddeler parterne, at man har indgået aftale om en ny jernbane over Vestfyn.
Med de nye midler har togfondens fase 1 i alt godt 15 milliarder kroner.
Togfonden blev oprettet under Thorning-regeringen i 2013, hvor det blev aftalt at afsætte 28,5 milliarder til at opdatere det danske jernbanenet.
Togfonden er efterfølgende kommet i finansieringsproblemer, da pengene kommer fra beskatning af olien i Nordsøen. Efter aftalen blev indgået er olieprisen imidlertid faldet drastisk og realiseringen af planen er blevet forsinket.