Forsvarsminister afviser videre undersøgelser i sag om nordkoreansk tvangsarbejde

I et nyt samråd bekræftede forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen, at regeringen ikke agter at gøre mere i sagen om nordkoreanske tvangsarbejdere.
“Det er umuligt at gardere sig i en globaliseret verden,” sagde forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) i dag på et samråd om sagen om nordkoreansk tvangsarbejde ved bygningen af Forsvarets nyeste inspektionsskib, Lauge Koch. Og dermed lukkede han den danske stats videre undersøgelse i sagen om de nordkoreanske tvangsarbejderes medvirkning i bygningen af det danske krigsskib, Lauge Koch.

Sagen rullede i september, da Information og DR kunne afdække, at der i produktionen af det nyeste inspektionsskib til Forsvaret, Lauge Koch, var gjort brug af nordkoreanske tvangsarbejdere. Skibet var sendt i udbud af Forsvarsministeriet, som var vundet af Karstensens skibsværft. Og de udliciterede derefter bygningen af skibets skrog til et polsk værft, Christ Shipyard. Her kunne DR og Information så afsløre, at de havde gjort brug af et vikarbureau med tilknytning til Nordkorea, som sendte nordkoreanere til værftet som blandt andet svejsere. Derudover kunne medierne berette om, at nordkoreanerne levede under streng overvågning fra det nordkoreanske styre, og under kummerlige forhold.

Forsvarsministeren var indkaldt af SF, Enhedslisten og Alternativet, som afkrævede ministeren en redegørelse for forløbet, samt hvilke procedure-ændringer og konsekvenser, der kan forventes at komme i sagen.

Forsvarsministeren var dog tilbageholdende med at give forventninger om en undersøgelse af sagen. Han henviste til, at et ekspertpanel under FN’s sikkerhedsråd vil undersøge sagen for, om der er overtrådt de sanktioner, som FN har rettet mod Nordkorea, og som blandt andet indeholder arbejdstilladelser.

“Vi føler os dækket ind”
Dertil henviste ministeren til, at både ILO (det internationale arbejderforbund) og EU har startet undersøgelser af de forhold, som blev afdækket af Information og DR i september. Her kunne flere historier afsløre, at der på det polske skibsværft Christ Shipyard var brugt nordkoreanske tvangsarbejdere fra et nordkoreansk vikarbureau til arbejde på de skibe, værftet var hyret til at bygge. Deriblandt det danske inspektionsskib, Lauge Koch.

ILO har igangsat undersøgelser af, om Polen overholder de konventioner på arbejdsmarkedsområdet, som de har tilsluttet sig. Og på spørgsmålet om, hvorvidt forsvarsministeren agter at igangsætte undersøgelser herhjemme, udtalte Claus Hjort Frederiksen: “Jeg vil gætte på, at vi føler os dækket ind.”

Derudover henviste han til, at han fra Forsvarsministeriets Indkøbs- og Materielstyrelse, som står for indkøb til Forsvaret og derfor også har overset indkøbet og produktionen af Lauge Koch, har fået meddelt, at de ikke forventer at ændre i deres standardkontrakter med leverandører og underleverandører. Deri, henviste Claus Hjort Frederiksen til, er det ekspliciteret, at både leverandører og underleverandører skal overholde gældende konventioner, når de tager et udbud fra Forsvarsministeriet.

Hvornår er et krigsskib et krigsskib?
Store dele af dagens samråd kom til at omhandle definitionen af et krigsskib, fordi netop FN’s undersøgelse af forløbet omhandler en eventuel overtrædelse af FN’s våbenembargo mod Nordkorea, skriver Information.

Og det blev samrådets spørgere - Enhedslistens Nicolai Willumsen og Søren Søndergaard samt SF’s Holger K. Nielsen - ikke enige med forsvarsministeren om.

Fra forsvarsministerens side var det klart, at der i Polen var tale om skroget til et skib, og dermed ikke et krigsskib endnu, før det blev fragtet til Frederikshavn og monteret med inventar og kampudstyr.

“Scandlines’ færge bliver også først et krigsskib den dag man kan hælde miner fra vogndækket ud i Østersøen,” replicerede Claus Hjort Frederiksen på samrådet.

Line Sofie Gluud er student på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce