Togplan fra embedsværk svigter nordjyderne

Forslag fra embedsmænd bryder med politiske aftaler, mener S, som nu kalder minister i samråd.
Et mystisk dokument fra Trafikstyrelsen har sat sindene i kog i Nordjylland. Dokumentet, der har den prosaiske titel ”Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032” lægger nemlig op til, at der i fremtiden skal køre markant færre tog til og fra Nordjylland. Og det går ifølge Socialdemokratiet direkte imod de indgåede politiske aftaler på området.

Ifølge den nye plan skal det være helt slut med intercitytog til og fra Aalborg. Fremover vil der kun køre ét fjerntog i timen til og fra Aalborg. Det betyder, at mange passagerer fremover vil skulle skifte tog undervejs, hvis de eksempelvis skal fra København eller Odense til Aalborg.

Forslaget kommer ikke fra regeringen, men derimod fra embedsmændene i Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen. Og det vækker undren hos Socialdemokratiets transportpolitiske ordfører, Rasmus Prehn:

”Det er helt uden for nummer, at embedsmænd kommer med forslag, der bryder med politiske aftaler. Jeg har ikke oplevet noget lignende i den tid, jeg har været transportordfører. Og det har jeg trods alt været siden 2011”, fortæller han til Netavisen Pio.

Forslag er ”totalt uacceptabelt”
Trafikstyrelsens forslag er i øjeblikket sendt i høring hos blandt andet landets kommuner og regioner. Og fra Nordjylland lyder der skarpe protester mod forslaget.

”Det er ganske enkelt ikke i orden”, skriver Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) på Facebook. Regionsrådsformand Ulla Astman (S) udtaler til Nordjyske, at ”Det her er totalt uacceptabelt”.

Også på Christiansborg møder forslaget modstand: ”Problemet er jo, at man samlet set får en ringere mulighed for at bruge den kollektive trafik, når man skal rejse uden for Nordjylland. Og vi ved, at interessen for at bruge den kollektive transport bliver mindre, når man skal skifte tog. Så vil flere fravælge toget og i stedet vælge bilen”, fortæller Rasmus Prehn.

Kalder minister i samråd
Ud over de konkrete forslag undrer Rasmus Prehn sig også over, at embedsmænd i Trafikstyrelsen i det hele taget fremlægger et forslag, der går stik imod det, politikerne har besluttet.

”Det her et stykke embedsmandsarbejde, hvor man går op imod politiske aftaler og bryder med indgåede forlig mellem parterne. Det er besynderligt, jeg har talt med andre transportordfører, som også synes, det er besynderligt. Man kan ikke have en politisk aftale og så have embedsmænd, der begynder at lave om i planerne”, mener han.

Det her et stykke embedsmandsarbejde, hvor man går op imod politiske aftaler

Rasmus Prehn vil derfor nu arbejde for, at der ikke sker forringelser i togtrafikken til Nordjylland. I første omgang har han kaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd:

”Nu indkalder jeg ministeren til et samråd, hvor han skal redegøre for, hvad der er op og ned i den her sag. Sådan som jeg forstår det, så er der stadig politisk flertal for det, vi i sin tid blev enige om. Så jeg håber ikke, at Trafikstyrelsens planer bliver ført ud i livet”.

Ingen fjerntog til Aalborg Lufthavn
Et andet kritikpunkt vedrører Aalborg Lufthavn. Et bredt flertal bestående af partier i Folketinget undtagen Enhedslisten indgik i 2013 en aftale om en række nye infrastrukturprojekter, blandt andet en ny Storstrømsbro. I den forbindelse blev det også besluttet at bygge en tre kilometer lang jernbane fra Lindholm ved Aalborg til Aalborg Lufthavn.

”Parterne er enige om, at en ny stikbane til Aalborg Lufthavn vil kunne bidrage til et generelt løft af den kollektive trafik i Aalborg området og skabe en ny sammenhæng mellem landsdelstrafikken og Aalborg lufthavn”, står der i aftalen.

Men af Trafikstyrelsens forslag lægges der op til, at der hverken skal køre intercitytog eller intercity-lyntog til Aalborg Lufthavn. I stedet skal det kun være muligt at komme til lufthavnen med regionaltog fra Hobro eller Aarhus.

Var der dengang politisk enighed om, at intercitytog til Aalborg Lufthavn var en del af aftalen om at bygge en ny jernbanelinje?

”Ja, helt klart. Det var et af de vigtigste elementer. Undersøgelser viser, at der er stort potentiale for Aalborg Lufthavn, også uden for Nordjylland. Østjyder og fynboer vil også gerne tage turen til Aalborg, når de skal på charterferie, og her kan toget være oplagt for eksempelvis studerende og pensionister, der ikke har bil, eller for folk, der bare synes det er mere bekvemt at tage toget. Men hvis man skal skifte undervejs, så bliver det hele jo meget mere bøvlet”, slutter han.

 


Flere artikler om emnet

Annonce