S: Facebook, Google og Youtube må spytte i kassen

Medieudspil: DR skal fokusere på nyheder og dokumentar - og mindre på mad- og boligprogrammer. DR's ledelse og administration skal slankes
Google, Facebook, Netflix, HBO, Youtube og andre internationale aktører scorer flere og flere af de danske annoncekroner - men uden at bidrage til finansieringen af dansk indhold. Det vil Socialdemokratiet lave om på ved at pålægge Facebook, Google, Netflix og lignende internationale stor-aktører at bidrage økonomisk til dansk indhold.

Det er et af ti konkrete principper for et kommende medieforlig, som Socialdemokratiet i dag har fremlagt.

Udgangspunktet er at de her udenlandske stor-aktører må betale f.eks. fem procent af deres omsætning til produktion af dansk indhold

"Udgangspunktet er at de her udenlandske stor-aktører må betale f.eks. fem procent af deres omsætning til produktion af dansk indhold. Det kan også ske ved at f.eks. Netflix i stedet producerer dansk indhold for et lignende beløb. Sådanne ordninger har man allerede i dag i syv EU-lande. Blandt andet i i Tyskland og Frankrig", forklarer Socialdemokratiets medieordfører Mogens Jensen.

Færre livsstilsprogrammer

S foreslår også i medieudspillet, "En stærk dansk stemme i en global medieverden", at DR skal fokusere på nyheder, dokumentar, kultur- og historieskrivning, drama og indhold til børn og unge:

"Vi mener fortsat, at vi skal have et stærkt DR, som kan være den store fælles mediemuskel i Danmark, men vi foreslår en omprioritering af ressourcerne. Vi ønsker en reform af DR's ledelse og administration, der kan frigøre penge til børn- og unge-indhold og lokalt og regionalt indhold og en ny Danmarkspulje. Til gengæld kan man så skære noget på bolig-, mad- og livsstilsprogrammer. Vi foreslår også, at DR sparer på ledelse og administration - og at besparelsen overføres til produktionsindhold. DR har en stor administration, så vi mener, det bør være muligt at slanke den", siger S-medieordfører Mogens Jensen.

S foreslår også, at de privatejede medier får en årlig sum i kompensation for, at de offentligt ejede medier i dag gør flittigt brug af de kommercielle mediers online-nyheder.

"Der er intet ulovligt i dét, som public service medierne gør i dag. Men vi mener, det er fuldt ud rimeligt, at de kommercielle medier får en årlig kompensation, som så går til at forhøje mediestøtten til private medier", forklarer Mogens Jensen.

Dansk Journalistforbunds formand, Lars Werge, har lagt denne kommentar til S-medieudspillet på twitter:

Journalistforbundet: - Ingen grund til at beskære DR

Formanden for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, uddyber kritikken over for Netavisen Pio:

"Generelt synes vi jo ikke, der er nogen grund til at beskære DR. Vi har selvfølgelig en klar interesse i at bevare DR-arbejdspladserne, men det handler også om at værne os mod de trusler, der kommer ude fra i form af Google og Facebook og alle de ting, der er beskrevet i Lisbeth Knudsen-udvalget. Disse trusler taler for at danske medieinstitutioner gerne må være så stærke som  muligt".

"Det er en god ide at tilføre de publicistiske medier flere penge, men jeg kan ikke rigtig se, hvorfor pengene skal tages fra public service-medierne", siger Lars Werge, der roser S-udspillet for at foreslå, at Facebook, Google og Netflix skal spytte i kassen:

"Det giver rigtig god mening".

Netavisen Pio har modtaget denne skriftlige reaktion fra Danske Mediers administrerende direktør Ebbe Dal:

"I Danske Medier er vi glade for, at Socialdemokratiets så klart giver udtryk for, at det er vigtigt at få en bred medieaftale, og samtidig, at der helt tydeligt er en fleksibel tilgang til forhandlingerne, som gør det sandsynligt, man kan komme i mål".

"S fremhæver behovet for at respektere de private mediers betydning og har blik for, at de udfordres af konkurrencen fra public service-medierne og fra Facebook og Google. Det er prisværdigt, at S stiller forskellige forslag om, hvordan dette kan imødegås".

"Alt i alt medvirker S’ udspil til at skabe en optimistisk tro på, at det vil kunne lykkes Folketinget at nå frem til løsninger, som kan være gavnlige for både private medier og public service-medierne og dermed for befolkningen".

Organisationen Danske Medier repræsenterer de privatejede mediers ejere.

De ti S-principper

Her er de ti S-principper:

1:  De samlede midler til public-service fastholdes. DR skal være en stærk, national public service-aktør også i fremtiden.

2: Medielicens omlægges til en medieskat. De sociale hensyn i medielicens, f.eks. pensionistrabat, fastholdes.

3: Internationale aktører som Facebook, Google og Netflix skal bidrage økonomisk til produktion af dansk indhold.

4: DR skal reformeres. Indebærer at DR i højere grad fokuserer på klassisk public service som nyheder, dokumentar, kultur- og historieskrivning, drama og indhold til børn og unge. Der skal være mere åbenhed om DR’s økonomi og ledelsesmæssige prioriteringer.

5: Public service-puljen skal styrkes. Og DR’s udlægning til private produktionsselskaber skal øges.

6: Styrket regional og lokal dækning – både hos DR og TV2.

7: Større fokus på børn og unge, blandt andet med nye tilbud på digitale platforme.

8: Ordnede løn- og arbejdsvilkår skal være en betingelse for støtte. Det gælder også produktions-selskaberne.

9:  Nej til salg af TV2. Staten skal eje mindst 51 procent af TV2. TV2 skal tilbyde mere indhold til børn og unge – især på nyhedsområdet.

10: De kommercielle medier skal kompenseres for public service-mediernes brug af deres indhold gennem en årlig betaling.

Det fulde socialdemokratiske medieudspil, "En stærk dansk stemme i en global medieverden", kan du læse her.

Opdateret kl. 16.55 med kommentarer fra Dansk Journalistforbunds formand Lars Werge og Danske Mediers adm. direktør Ebbe Dal. Og med en udbygning af S-medieordfører Mogens Jensens kommentarer.

 

 

 

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook