3F skriver historie: Første overenskomst med digital platform

For første gang i Danmarkshistorien blev der i går tirsdag den 10. april indgået kollektiv overenskomst mellem et fagforbund og en digital platform
Tirsdag eftermiddag blev der skrevet et stykke dansk arbejdsmarkedshistorie. For første gang i Danmarkshistorien – måske endda i verdenshistorien – indgik en digital platform en kollektiv overenskomst med fagbevægelsen.

Det skete, da Tina Møller Madsen, gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration (PSHR) og en repræsentant fra Hilfr, en digital platform for rengøring, underskrev en etårig prøveoverenskomst ved et velbesøgt pressemøde i 3F’s hovedkontor i København.

”Vi bygger bro mellem den danske model og de nye digitale platforme,” lød det fra Tina Møller Madsen forud for underskrivelsen.

For at markere det historiske i dagens aftale, så blev underskrivelsen overværet af statsminister Lars Løkke Rasmussen, 3F’s forbundsformand Per Christensen og Dansk Industris direktør Karsten Dybvad. De roste alle tre dagens aftale for at være et eksempel på, at den danske model er spillevende og i stand til at tilpasse sig de forandringer, som følger med den teknologiske udvikling.

”Aftalen her i dag viser, at den danske model ikke bare skaber fleksibilitet, men også i sig selv er fleksibel. Den er spillevende, den der gamle danske model,” sagde statsministeren.

Kan omgå regler og overenskomster
Digitale platforme er tjenester, som tilbyder at skabe kontakter mellem borgere, typisk via en app, der kan downloades. De digitale platforme kan bruges til at udleje noget man ejer fysisk, eksempelvis sin bolig (som det kendes med Airbnb) eller sin bil (som det kendes med GoMore). De kan også bruges til at ”udleje” arbejdskraft, og det er netop i denne kategori, at man finder en tjeneste som Hilfr.

De digitale platforme kaldes derfor også fra tid til anden for ”deleøkonomi”, selvom der i en række tilfælde er tale om tjenester, der tjener masser af penge.

Kigger man på mange af de platforme, der er derude i dag, og skærer ind til benet, så er det i virkeligheden digitaliseret sort arbejde og dårlige arbejdsvilkår

De digitale platforme har skabt masser af nye muligheder for både folk, der ønsker at udleje, og folk, der ønsker at leje. Men det har også skabt en række nye udfordringer, idet platformene gør det muligt at omgå meget af den regulering, der findes på arbejdsmarkedet. Flere af platformene afviser nemlig at være arbejdsgivere. Dermed mener, at de ikke har ansvar for at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår eller at der bliver betalt korrekt skat.

Det mest berygtede eksempel er Uber, som under dække af at være et deleøkonomisk foretagende fik rettens ord for at have været regulær pirattaxi. I sidste uge kom det også frem, at langt størstedelen af chaufførerne ikke havde betalt den skat, de burde.

Og ifølge Steffen Wegner Mortensen, der er medstifter af Hilfr, så er der også brug for selvransagelse inden for platformsøkonomien:

”Det er jo ikke nogen hemmelighed, at platformsøkonomien har et lidt dårligt ry. Og det mener vi egentlig er platformsøkonomiens egen skyld. For kigger man på mange af de platforme, der er derude i dag, og skærer ind til benet, så er det i virkeligheden digitaliseret sort arbejde og dårlige arbejdsvilkår.”

Hilfr påtager sig et arbejdsgiveransvar
Det epokegørende med gårsdagens overenskomst er, at Hilfr nu påtager sig et arbejdsgiveransvar. Det betyder blandt andet, at personer, der udfører mere end 100 timers arbejde på Hilfr, automatisk overgår fra at være freelancer til at være ansat i Hilfr. Der udstedes blandt andet et ansættelsesbevis og lønsedler.

Det betyder også, at de ansatte får ret til sygedagpenge fra anden sygedag, og at der oprettes en pensionsordning. Grundlønnen er 141,21 kroner i timen. Der er tale om en såkaldt prøveoverenskomst, som gælder fra august måned og ét år frem.

Steffen Wegner Mortensen fortæller, at Hilfr ser aftalen som en del af deres forretningsmodel, som man håber vil kunne skabe både glade medarbejdere og mere tilfredse kunder:

”Grunden til, at vi gør det, er, at vi fra starten har haft en ret simpel filosofi med Hilfr: Hvis man skal have gode rengøringsfolk, så skal man behandle dem ordentligt. Og hvis man får gode rengøringsfolk, så får man også glade kunder. Det er i virkeligheden en ret simpel opskrift. Det gør naturligvis også, at vi er særligt glade for at lave den her aftale, for den betyder, at vi kan tilbyde folk et fuldt fleksibelt arbejde med gode arbejdsvilkår og god løn.”

Han håber, at aftalen kan blive til inspiration for andre: ”I al beskedenhed, så synes vi faktisk, det er et ret godt eksempel til omverdenen på, hvordan man kan håndtere platformsøkonomi på en konstruktiv måde.”


Flere artikler om emnet

Annonce