Det skriver Luftfart.nu
96 af de 118 rabat-millionerer har Ryanair fået for at opstarte ruter til byer, som andre luftfartsselskaber i forvejen flyver til fra København.
Københavns Lufthavne har i modsætning til andre lufthavne defineret en ny rute ud fra lufthavnen, der serviceres og ikke byen, lufthavnen betjener.
Det betyder konkret, at Ryanair har fået rabat for at starte ruter op til byer, som har flere lufthavne. Det gælder for eksempel London, hvor Ryanair har fået stor rabat på at åbne ruter til London Luton, London Stansted og senest London Southend - selvom andre flyselskaber i årevis har haft ruteflyvninger til London via Gatwick og Heathrow.
Dermed bliver Ryanairs smuthul til million-rabatter lukket
Men nu betyder en ny aftale om rabatter i Københavns Lufthavne, at der fra 1. april 2019 kun gives rabatter for at åbne ruter til nye byer. Dermed bliver Ryanairs smuthul til million-rabatter lukket.
Den hidtidige rabatstruktur har medvirket til, at skaffe mange nye passagerer til Københavns Lufthavn, men samtidig har lufthavnen oplevet et fald i transfertrafikken, forklarer pressechef i Københavns Lufthavne, Kasper Hyllested, over for Luftfart.nu.
Transferpassagerer er afgørende for at opretholde Københavns Lufthavn som et knudepunkt. Det har afgørende betydning for luftfartsselskaber som SAS, Norwegian og DAT. De er primære aktører, som betjener transferpassagerer i København.
Opdateret 06.02.2022 som led i undersøgelse af citatpraksis