Annonce

Transportminister vil rydde op i el-løbehjul-kaos

Nye regler skal gøre det nemmere for myndigheder at fjerne el-løbehjul, der flyder i gadebilledet.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har torsdag sendt et lovforslag i høring, der efter ministerens opfattelse vil sikre, at de omdiskuterede el-løbehjul kommer til at fylde mindre i gadebilledet.

Lovforslaget, der er lagt frem på ministeriets hjemmeside, indeholder fem punkter.

Et af dem er, at vejmyndighederne i højere grad skal have lov til at fjerne køretøjer uden forudgående høring.

"Jeg mener, at dialog altid er vejen frem. Derfor vil jeg også opfordre kommunerne til at indgå aftaler med operatørerne, så de på den måde kan stille krav til de betingelser, som udlejning af el-løbehjul skal foregå under."

Det har været tydeligt for enhver, at der er behov for at tilpasse den gældende lovgivning

"Med det nye lovforslag vil det være muligt at lave en ordning, som er skræddersyet til den enkelte kommune. På den måde kan der blive gjort op med den hidtidige meget liberale ramme, der har resulteret i det kaos, som vi ser på gaderne i dag," udtaler Benny Engelbrecht.

Roder i gadebilledet

Et andet af forslagene er, at udlejningskoncepter - altså de selskaber der udlejer el-løbehjul - fremover som udgangspunkt skal aftales mellem udlejeren og vejmyndigheden.

"Særligt i Københavns Kommune har det været et problem, at el-løbehjul roder i gadebilledet, og det har været tydeligt for enhver, at der er behov for at tilpasse den gældende lovgivning på området. Derfor håber jeg på at få opbakning til det nye lovforslag, som kan give kommunerne de nødvendige værktøjer til at komme problemet til liv," siger transportministeren.

Og samtidig lægges der op til, at udlejerne som udgangspunkt skal placere køretøjerne i "dertil indrettet infrastruktur". Det vil sige i cykelstativerne.

Indsamlere arbejder til 60 kroner i timen

Udover generne for både fodgængere, cyklister og renovationsmedarbejderne, ved at el-løbehjulene ligger og flyder i gaderne, så er arbejdsforholdene, som indsamlerne af el-løbehjulene arbejder under, også tidligere blevet kritiseret.

Indsamlerne - eller juicere som de kaldes - har en timeløn på under 60 kroner og risikere en bøde på op til 3.000 kroner for at melde sig syg senere end to dage før en vagt.

De er desuden ikke fastansatte, men tilknyttet som "selvstændige partnere" i en konstruktion, der minder om den man kender fra blandet andet kørselstjenesten Uber og budtjenesten Wolt.

Det er ren løndumping og spekulation i svage grupper af lønmodtagere.

På den måde kan arbejdsgiveren undgå at ansætte folk på overenskomstmæssige vilkår og slipper dermed også for at leve op til overenskomstkrav som løn under sygdom, pension og forsikring.

Arbejdsforholdene er tidligere blevet kritiseret af fagforbundet 3F.

”Det er ren løndumping og spekulation i svage grupper af lønmodtagere. Når man ser på indsamlernes lønsedler og arbejdsforhold, er det tydeligt, at firmaerne ikke tænker på hverken at give dem en ordentlig løn eller ordentlige arbejdsforhold,” sagde Kim René Busch, der er forhandlingssekretær for 3F’s transportgruppe, til A4 Arbejdsliv.

Bliver forbudt flere steder

Mens regeringen i Danmark altså i første omgang vil forsøge at rydde op i problemerne med el-løbehjulene, så er man andre steder i verden gået mere drastisk til værks.

I Singapore, Frankrig og Storbritannien er el-løbehjulene blevet helt eller delvis forbudt, eller de er blevet henvist til kørebanen, efter at der har været flere dødsfald.

Siden januar 2018 er der blevet registreret mindst 11 dødsfald som følge af ulykker med el-løbehjul i byer som Paris, Bruxelles, Barcelona, Stockholm og London.

I Spanien er løbehjulene nu helt forbudt i Barcelona, mens man i Madrid har valgt bare ikke at give tilladelser til løbehjulsudlejerene.

Samme model, forbud mod udlejning, har man valgt i New York.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce