Wolt er Uber på to hjul

Udbringningsplatformen Wolt har kronede dage. Men maden får en dårlig bismag, når man opdager, hvordan Wolt har sammensat deres forretningsmodel.
I disse Corona-tider er mange caféer og restauranter overgået til take-away. Det har givet udbringningsplatformen Wolt kronede dage. Desværre benytter Wolt en lusket forretningsmodel for at undgå at betale en ordentlig løn og give anstændige forhold til de cykelbude, der leverer maden. Den slags digitalt daglejeri er ødelæggende for vores danske arbejdsmarkedsmodel.

Maden får en dårlig bismag, når man opdager, hvordan Wolt har sammensat deres forretningsmodel

Wolt står for en stor del af takeaway-udbringningen i Danmark. Deres cykelbude med de karakteristiske blå, kvadratiske cykeltasker er blevet fast inventar i alle store danske byer. Alene i marts måned bragte 1500 bude mad ud via platformen. Det er sikkert en smart og bekvem måde at få bragt mad ud til sultne kunder. Men maden får en dårlig bismag, når man opdager, hvordan Wolt har sammensat deres forretningsmodel.

Wolt nægter at have medarbejdere 

Wolt nægter nemlig at ansætte deres cykelbude som medarbejdere. Wolt kalder dem i stedet ‘kurérpartnere’, og hyrer dem ind som selvstændige til at at bringe maden ud. Selvstændige erhvervsdrivende er godt for Danmark, og jeg har stor respekt for dem, som ønsker at prøve kræfter med egen virksomhed. Men det er cykelbudene ikke. Wolt fastsætter løn, arbejdsvilkår, uniform samt hvilke opgaver, der går til hvilke bude. Det eneste, “partneren” selv bestemmer, er sin arbejdstid.

Wolts forretningsmodel får alle alarmklokker til at ringe hos mig

Wolts forretningsmodel får alle alarmklokker til at ringe hos mig.

Wolt undgår at betale feriepenge og løn under sygdom. Deres cykelbude får ikke løn, hvis de skulle være så uheldige at brække benet på arbejdet. Samtidig skal budene selv dække køb af en cykel til at få maden bragt ud på. Det er ikke værdige arbejdsvilkår.

Både cykelbude og arbejdsmarked taber stort

Det svarer til, at PostNord ikke havde et eneste postbud ansat, men i stedet hyrede daglejere ind alt efter hvor meget post, der skulle ud. Og ja, hvis der ikke var post nok at dele ud i en uge, så var der heller ikke vagter til postbudene. Bare ærgerligt. Samtidig ville postbudene selv skulle eje og vedligeholde en postcykel. Det går jo ikke. Postbude skal have en ordentlige løn- og arbejdsforhold. Og det samme skal Wolts cykelbude.

Det svarer til, at PostNord ikke havde et eneste postbud ansat, men i stedet hyrede daglejere ind alt efter hvor meget post, der skulle ud

Wolt gør brug af samme forretningsmodel, som vi så Uber bruge for bare få år tilbage. Platformen løber med profitten, og vores arbejdsmarked bliver mere og mere prekært. Vi ser, hvordan det går i andre europæiske lande, hvor mennesker har to-tre jobs bare for at kunne betale regninger og husleje. Jeg er bange for, at den samme udvikling er undervejs i Danmark. Derfor råber jeg vagt i gevær, når jeg ser forretningsmodeller som Wolts dukke op på vores danske arbejdsmarked. Der er intet smart eller nyt over at udnytte arbejdere - også selvom det forklædes med en funklende app.

Platformen løber med profitten, og vores arbejdsmarked bliver mere og mere prekært

Wolt er ikke andet end Uber på to hjul, der benytter sig af falske selvstændige for at score en stor profit. Wolt er vinderne, men deres cykelbude og vores arbejdsmarked taber stort.

‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer dagligt med både provokerende, nytænkende og debatskabende indlæg. Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Marianne Vind er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet. Hun er uddannet hospitalslaborant og tidligere næstformand i HK Privat (2011-2019).


Flere artikler om emnet

Annonce