Danske Bank erkender: Vi kan have opkrævet for meget hos folk, der nu er døde

"Det viser bare hvor absurd hele sagen er. De døde får jo desværre ikke kompensation eller oprejsning," siger SF's finansordfører Lisbeth Bech Nielsen
Danske Bank erkender nu, at der kan være et ukendt antalt døde blandt dem banken har opkrævet for meget på grund af fejl i bankens inkassosystem.

Danske Bank erklærer sig enig med erhvervsminister Simon Kollerup i, at fejlene i inkasso-systemet ene og alene er Danske Banks fejl:

“Vi er enige med ministeren i, at det er vores ansvar. Man skal naturligvis kunne regne med, at vores beregninger er rigtige - det har de desværre ikke været i denne sag på grund af en datafejl i vores inkassosystem. Det beklager vi, og vi er i gang med at genberegne alle sager, så vi sikrer, at alle kunder kompenseres fuldt ud,” skriver pressechef hos Danske Bank, Stefan Singh Kailay, i en mail til Netavisen Pio.

Danske Banks pressechef erkender i den forbindelse, at der kan være døde blandt de kunder, der uretmæssigt er blevet opkrævet for meget. I sådanne tilfælde vil Danske Bank udbetale kompensation til arvingerne:

eksempelvis vil vi i tilfælde af, at modtageren er gået bort, udbetale kompensationen til boet eller til arvingerne

“Det gælder også i tilfælde, hvor vi af forskellige årsager kunne være afskåret fra  at betale direkte tilbage, eksempelvis vil vi i tilfælde af, at modtageren er gået bort, udbetale kompensationen til boet eller til arvingerne,” skriver Danske Banks pressechef.

Danske Bank præciserer ikke i den forbindelse, hvor mange døde kunder, der kan være tale om.

SF: Overvægt af udsatte og sårbare

SF's finansordfører, Lisbeth Bech Nielsen, kalder sagen for absurd:

Nogen kan være ramt katastrofalt rent økonomisk

"Det viser bare hvor absurd hele sagen er. De døde får jo desværre ikke kompensation eller oprejsning. De her fejl er foregået gennem mindst 16 år - og løber måske helt tilbage til 1979. Det er absurd at de her fejl har fundet sted så længe. Det hører med, at der nok er en overvægt af udsatte og folk, der er økonomisk sårbare blandt de ramte. Nogen af de ramte kan have haft en meget, meget skrøbelig økonomi, og de har så betalt alt for meget tilbage. Nogen kan være ramt katastrofalt rent økonomisk," siger hun til Netavisen Pio.

Forbrugerrådet: Kan være ramt hårdt i deres liv

Cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen, peger på, at nu afdøde personer kan være ramt overordentlig hårdt i deres liv af Danske Banks inkasso-fejl:

Det er en helt ekstrem situation, man har sat en masse svage forbrugere i her

"Denne her sag er noget værre rod. Det er en helt ekstrem situation, man har sat en masse svage forbrugere i her. Og de er måske også gået glip af noget i deres liv i den periode, fordi de har indbetalt for meget til Danske Bank," påpeger Morten Bruun Pedersen over for Netavisen Pio og giver et par eksempler:

"Der kan være tale om en virksomhedsejer, der er gået ned med et firma. Han har så måske undladt at starte op igen på grund af den gæld, Danske Bank har opkrævet af ham. Og så viser det sig, at han er blevet opkrævet et alt for stort beløb. Eller der kan være mennesker, der har droppet at fortsætte med at tage en uddannelse, fordi de har skullet betale gæld tilbage. Mange er ramt, mange er kommet i en meget uheldig situation," lyder det fra Forbrugerrådets cheføkonom.

Danske Bank er i øjeblikket ved at undersøge omkring 100.000 kundesager, hvor Danske Bank kan have opkrævet for meget. Ifølge underdirektør i Danske Bank, Rob De Ridder, vurderer Dansk Bank, at mellem 10.000 og 15.000 kunder skal have penge tilbage. Hvor mange af disse, der i mellemtiden er døde, er pt. uvist.

Minister kræver forklaring

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) krævede først på ugen en forklaring fra Dansk Bank på, hvorfor Danmarks største bank i årevis har inddrevet for meget gæld fra kunderne.

”Alle skal kunne have tillid til deres bank,” sagde Simon Kollerup i den forbindelse til Netavisen Pio.

Det er helt uacceptabelt, at det her kan ske, og at det går ud over så mange danskere

”Det er helt uacceptabelt, at det her kan ske, og at det går ud over så mange danskere. Noget tyder endda på, at det også er gået ud over de mest udsatte borgere. Det er kunder, der i forvejen står i en svær situation. Jeg vil gerne understrege, at det er bankens, og ikke kundernes, ansvar at holde styr på det."

Simon Kollerups krav kommer, efter at  TV 2 og Berlingske  har afsløret, at over 100.000 kunder nu undersøges for mulig overbetaling til Danske Bank.

Fejl i inkasso-systemerne

Årsagen skyldes en række alvorlige system- og datafejl i Danske Banks inkasso-systemer, der holder styr på bankens dårlige betalere. Systemerne har beregnet kunders gæld for højt, inddrevet gæld fra de forkerte kunder og inddrevet gæld, gebyrer og renter, der er forældede, og som dermed er ulovlige at opkræve.

Selvom Danske Bank forklarer, at overbetalingen ”typisk” har været på mellem 1000 og 2000 kroner, er der eksempler på langt større beløb - en enkelt Danske Ban- kunde har således betalt omkring  200.000 kroner  for meget.

Simon Kollerup kalder det ”et klokkeklart brud på reglerne og kundernes tillid”, hvis Danske Bank har været klar over, at der var fejl i deres system, men alligevel krævede for mange penge.

Det er rystende, hvis man har været bevidst om problemerne i 14 år uden at rette op på det

”Det er rystende, hvis man har været bevidst om problemerne i 14 år uden at rette op på det,” siger erhvervsministeren. ”Jeg forventer, at banken rydder op i den her sag, og at de bankkunder, det er gået ud over, får deres penge tilbage så hurtigt som overhovedet muligt.”

Simon Kollerup har derfor bedt Danske Bank om en redegørelse for, hvordan banken har håndteret sine kunder i sagen. Og hvordan Danske Bank har tænkt sig at rette op på det.

”På den baggrund vil vi sammen med Finanstilsynet se på, om bankens planer for at sikre deres kunder er tilstrækkelige, eller om der skal tages yderligere skridt,” siger erhvervsministeren, som vil indkalde partierne bag den finansielle forligskreds, når redegørelsen er færdig.

Visse fejl går tilbage til 1979

Konsulenthuset Ernst & Young har siden efteråret 2019 gransket problemerne for banken.

Af konsulenthusets undersøgelse fremgår, at flere af fejlene har eksisteret siden 1979. Omfanget af fejlene eksploderede, da banken i 2004 indførte et digitalt inddrivelsessystem.

De data, banken hældte ind i systemet, var ifølge de interne dokumenter behæftede med så alvorlige fejl, at over 100.000 kunder nu skal undersøges for, om de har betalt for meget til banken.

Der er intet at være stolt af i det her tilfælde

”Der er intet at være stolt af i det her tilfælde,” har Rob De Ridder forklaret i et interview med  TV 2.

”Det er en meget alvorlig sag. Som sagt handler det her om vores mest sårbare kunder, som var i knibe. Vi er i gang med at hjælpe dem igennem de her problemer, så godt vi kan. Vi har begået fejl. Vi vil rette op på dem, og vi vil sørge for, at det ikke kan ske igen i fremtiden,” erkender Danske Bank-chefen.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Og hvad med dem der for langt tid siden har skiftet bank
fordi de har opdaget at danske bank er ligeglade med de små kunder
og er blevet behandlet som nogle der bare skulle bruges
til kapitalismens overflod, penge penge penge
den kloge narrer den minder kloge,
sådan er kapitalismen

At de har kendt til fejlen så længe uden at sætte alt ind på at få den rettet og ryddet op i de berørte sager, er jo i realiteten direkte forbryderisk.

Er det også undersøgt, om nogle af disse dødsfald er selvmord grundet Danske Banks sløseri.

Annonce