Annonce

Støttepartier står fast på millionmål

Venstrefløjen kræver én million elbiler, men fagforening afvarer om social slagside
Regeringens støttepartier, SF og Enhedslisten, opfordrer den til ikke at svække på ambitionerne, når det gælder om at få flere elbiler ud på de danske veje.

Opfordringen kommer, efter at Bilkommissionen mandag advarede om, at en million grønne biler på vejene i Danmark om 10 år samfundsmæssigt vil være for dyrt.

Bil- eller Eldrup-kommissionen, som kommissionen populært også kaldes efter dens formand, Anders Eldrup, mener, at 750.000 i stedet har ”balance”. Ifølge Anders Eldrup går de andre modeller, herunder kun at satse på 500.000 elbiler, med hans ord ”til yderkanten."

Regeringen har hængt i bremsen

 

”Regeringen har hængt i bremsen alt for længe, nu skal ambitionerne op,” siger SF’s klimaordfører, Signe Munk. ”Der skal være mindst en million elbiler i 2030, og det forudsætter, at vi sender nogle af de sorteste biler på pension, så der ikke bare kommer flere biler på vejene.”

Klimaordføreren afviser således at gå på kompromis.

”Det er vigtigt, at vi ikke ryster på hånden, så snart vi kan se, at den grønne omstilling bliver dyr og besværlig,” siger Signe Munk. ”Vi skal finde løsninger, hvor vi både når vores tårnhøje grønne mål og ikke sender regningen til dem, der har mindst. Den skal være startskuddet til ikke kun at hæve ambitionerne og få flere grønne biler på vejene, men også til renere luft til glæde for store og små.”

Løkke overtrumfede Frederiksen

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, advarer også mod at nøjes med 500.000 elbiler.

Efter at Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, i 2018 havde foreslået, at der skulle være mindst 500.000 grønne biler på vejene i 2030, så var det daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) som efterfølgende overtrumfede hende i sin sidste åbningstale i Folketinget som statsminister. Danmark skulle have over én million grønne biler på vejene ved årtiets udgang!

”Regeringens målsætning om 500.000 grønne biler i 2030 er dybt uambitiøst,” skriver Mai Villadsen på Twitter. ”Det vil ifølge bil-kommissionen kun give en CO2-reduktion på 200.000 ton. Cirka svarende til hvad indbyggerne i Ringkøbing udleder, eller 1% af det samlede klimamål. Ikke nok!!”

placeholder

Frygt for norske tilstande

Til gengæld advarer både Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) og Dansk Metal om, at det mest ambitiøse forslag – med en million elbiler – risikerer at få social slagside. Det rammer nemlig personer, der bor steder i Danmark, hvor adgangen til kollektiv transport ikke nødvendigvis er tilstrækkelig til eksempelvis at komme på arbejde, og en bil derfor er nødvendig.

”Den samme gruppe har relativt gamle fossildrevne biler uden nødvendigvis at have råd til at udskifte den til en ny elbil,” siger analytiker i AE, Sofie Holme Andersen.

”Det centrale for den grønne omstilling er, at vi ikke bare får flere elbiler på vejene, men at de også erstatter benzin- og dieselbilerne,” siger Sofie Holme Andersen. ”I Norge så man i de første år, at elbilerne primært blev indkøbt til at være bil nummer to, fordi elbilerne kun havde relativt kort rækkevidde. Det er ikke fornuftigt at bruge tilskud på blot at øge bilbestanden.”

Omstillling tager tid

Cheføkonom i Dansk Metal, Thomas Søby, henviser til, at et totalt stop for salg af nye konventionelle biler i 2030 ikke er muligt og at den gennemsnitlige levetid for en personbil i Danmark er 15 år.

”Det betyder, at omstillingen vil tage lang tid,” siger Thomas Søby. ”Det taler samtidig for, at diskussionen om, hvor mange elbiler, der skal køre på danske veje i 2030, må vige pladsen for en debat om, hvordan vi skruer et afgiftssystem sammen, der virker på den lange bane, og samtidig baner vej for en grøn omstilling.”

Ifølge cheføkonomen kan Danmark kun blive et foregangsland og rollemodel på den grønne omstilling, hvis man er i stand at indfri 70-procentsmålsætningen og samtidig vise, at det kan gøres uden meget store negative samfundsøkonomiske konsekvenser. For Dansk Metal er det også vigtigt, at den grønne omstilling af bilsektoren ikke efterlader en stor regning hos helt almindelige lønmodtagere. Lige nu er det primært mere velstillede, der har el- og hybridbiler, hvilket betyder, at der skal tages nogle markante hensyn, når udbredelsen af den typer biler skal styrkes.

Det vil særligt have betydning i områder, hvor den offentlige transport ikke er særlig veludbygget

 

 

”Et andet dilemma er, at man mindsker mobiliteten for middelklassen og de dårligst stillede i det danske samfund, hvis det bliver markant dyrere at købe bil,” siger Thomas Søby. ”Det vil særligt have betydning i områder, hvor den offentlige transport ikke er særlig veludbygget, og hvor familier derfor ofte er nødt til at have to biler for at få hverdagen til at hænge sammen. Vi kan ikke skabe den nødvendige omstilling ved at lægge en stor regning hos helt almindelige lønmodtagere. Det vil dels være pilskævt, dels mindske opbakningen til hele den grønne omstilling.”

FDM mener, at prisen ikke bør betales af bilisterne. Den bør betales af samfundet.

”Bilister er allerede i dag overbeskattet,” skriver FDM på Twitter.

placeholder

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Corona-virusen er også en Klima-virus
Det er Moder jord der prøver at vise
menneskeheden at vi er godt igang med at
ødelægge denne ene planet vi bor på sammen
med en masse ander dyr og planter
Og dette kan ses, kig på himlen ingen fly
og alle krydstogtskibe ligger i havn
og det samme gjorde næsten alle biler.
Og over alt på jorden blev der sagt at
aldrig før har himlen været så klar og ren

SÅ drop olie og kul NU
OG gå over Vind-energi,Sol-energi,og Brint NU

Annonce