Radikal medie-milliardskat møder rød modstand

Jens Rohde: “Så må rød stue fortælle mig, hvordan man vil undgå nyhedsørkener”
Foto: Folketinget/Steen Brogaard
Medlem af Folketinget for de radikale, Jens Rohde
De Radikale vil - ifølge partiets medieordfører Jens Rohde - fordoble støtten til danske medier via en ny medieskat. I dag får danske medier omkring fem milliarder kroner i samlet mediestøtte. Den støtte vil De Radikale hæve til mellem 10 og 13 milliarder.

En så voldsom forøgelse af mediestøtten møder modstand i rød stue.

Det bliver ikke med SF’s opbakning

“Det bliver ikke med SF’s opbakning. Jeg er rød og har ikke noget problem med at rejse flere penge fra dem, der har mest, men det her er bare fuldstændig urealistisk,” siger SF’s medieordfører Jacob Mark til Politiken.

SF vil i stedet indføre en streamingskat på de store streamingtjenester, “som har tjent rigtig mange penge i Danmark og har taget penge fra nogle af de private medier, som nu lider”.

Enhedslistens medieordfører, Søren Søndergaard, kalder de 10-13 milliarder for et “voldsomt beløb”: 

“Forslaget minder jo om det, vi fremlagde i sidste valgkamp om at lave en progressiv medieskat i Danmark. Det gik så udelukkende ud på at finansiere public service, og resten skulle skaffes via anden finansiering. Det var en milliard kroner, vi ville inddrive gennem skatten,” siger Søren Søndergaard til Politiken.

Socialdemokratiets kultur- og medieordfører, Kasper Sand Kjær, vil først se et konkret forslag fra De Radikale, før han vil forholde sig nærmere til det.

"Vi er nødt til at opbygge en medie-krigskasse"

Jens Rohde giver ikke meget for reaktionen fra SF og Enhedslisten:

“Jamen, så må rød stue fortælle mig, hvordan man vil undgå nyhedsørkener. Sagen er jo, at vi risikerer at ende ligesom Anton Tjekhov’s Kirsebærhaven, hvor alle står og siger, at vi er ved at gå på tvangsauktion, men vi kommer ikke til at gøre noget, for det er urealistisk, og så ender familien med at forlade kirsebærhaven til lyden af, at træerne bliver fældet. Det er jo den problematik, vi står med,” siger Jens Rohde til Netavisen Pio og fortsætter:

“Hvad mener SF og Enhedslisten så er det realistiske? Hvordan vil man ruste den danske mediebranche mod organisationer og virksomheder, der samlet har et streaming-budget på 70 milliarder US-dollars? Vi er nødt til at smide den her småstatsmentalitet over bord.”

Vi er nødt til at smide den her småstatsmentalitet over bord

“Holdt op mod de budgetter er 10 milliarder kroner småpenge. Faktisk ligger det i den fedtede ende. Fakta er at vi er nødt til at opbygge en medie-krigskasse.” 

Jens Rohde forklarer, at han under De Radikales sommergruppemøde foreslog, at Danmark skulle polstre mediebranchen med 15 - 20 milliarder kroner, men at han nu - med de signaler han fik under sommergruppemødet - har barberet det radikale udspil ned til omkring 10 - 13 milliarder kroner:

“Jeg fik mandat til at arbejde videre med udspillet, men jeg har skruet lidt ned for ambitionerne, så det bliver mere spiseligt.” 

Borgere og medievirksomheder kommer til at betale

Jens Rohde forklarer, at de 10 - 13 milliarder skal komme fra en medieskat, som både borgere og medievirksomheder betaler ind til. Kun medievirksomheder, der betaler selskabsskat i Danmark får adgang til at få mediestøtte.

Men borgerne kommer til at betale mere end de cirka fem milliarder kroner de samlet betaler i dag til medierne?

“Ja, det gør de, for man kan ikke få det hele for det halve. Hvor meget borgerne kommer til at betale, og hvor meget medievirksomhederne kommer til at betale afhænger helt af de svar, jeg får fra Skatteministeriet på en række sprøsgmål. Og også hvad det er realistisk medievirksomhederne selv bidrager med. Så jeg kan ikke endnu sige, hvor snittet mere præcist kommer til at ligge,” understreger Jens Rohde.

man kan ikke få det hele for det halve

I regnestykket holder Jens Rohde også øje med gini-koefficienten (Målestok for ulighed i samfundet, red.), og hvordan arbejdsudbuddet bliver påvirket:

“De ting skal holdes sammen, og så finder man ud af hvor snittet skal ligge.” 

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Annonce