Fagforeninger lancerer ny kampagne: Rengøring er det nye sort

Der er penge at spare, hvis kommunalpolitikerne prioriterer professionel rengøring, lyder opfordringen fra 3F i ny kampagne.
En af coronakrisens få gode erfaringer er den ekstra opmærksomhed på hygiene og herunder ekstra rengøring, som har været med til at sænke sygefraværet.

Derfor lancere to af 3F's grupper i dag en kampagne, hvor formålet er at informere om sammenhængene mellem mere - og bedre - professionel rengøring og samfundsøkonomien, og samtidig fremme bedre professionel rengøring i det offentlige rum.

De kalder kampagnen ”Rengøring Er Det Nye Sort”.

Fagforeningen vil gøre op med den spareiver, der i mange år har præget rengøringsområdet.

Koster på den lange bane

De henviser til, at undersøgelser viser, at den kraftige oprustning af rengøringsindsatsen under coronakrisen har reduceret antallet af sygedage markant.

Også forældrenes fravær, på grund af børnenes sygdom, er reduceret markant. Og det faldende sygefravær har en række afledte effekter. Udgifter til vikarer, omkostninger til lægebesøg i sundhedsvæsnet er faldet som en konsekvens.

”Det er tydeligt i dag, at når vi sparer på rengøring, så øger vi faktisk de samlede udgifter. Og omvendt, når vi opruster den professionelle rengøringsindsats, så vil vi se en samlet forbedret økonomi. På den måde er rengøring blevet det nye sort i offentlig budgetlægning,” siger Lydia Callesen, der er gruppeformand for Den Offentlige Gruppe i 3F, der blandt andet forhandler overenskomster for offentligt ansatte rengøringsassistenter.

Når vi opruster den professionelle rengøringsindsats, så vil vi se en samlet forbedret økonomi

Hun bakkes op af Tina Møller Madsen, der er gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration, der blandt andet forhandler overenskomster for rengøringsassistenter i de private rengøringsselskaber.

”Vi har længe set, at når der hives et professionelt rengøringsselskab ind, så sker det ofte som led i et spareprojekt. Det så vi for eksempel med forsvarets kontrakt med ISS. Det betyder, at private aktører på rengøringsmarkedet, sjældent har økonomi til at efteruddanne medarbejderne og sikre et højt fagligt niveau. Paradokset er, at på den lange bane, så kommer det til at koste samfundet flere penge." siger hun.

Opråb til kommunerne

De to fagforeningsledere, og initiativtagere til kampagnen, lægger ikke skjul på ambitionerne, og hvem kampagnen er henvendt til - nemlig kommunalpolitikerne:

”Vores håb er, at kommunale politikere får øjnene op for, at besparelser på dette område i sidste ende, blot vil medføre en forhøjelse af de samlede udgifter for kommunerne."

"Derfor har vi startet denne kampagne, som vil løbe frem til kommunalvalget i november. Vi vil samtidig stå til rådighed for enhver, der er villige til at tage debatten om offentlige prioriteringer, både når der skal lægges budget, men også når der tages beslutninger om efteruddannelse og opkvalificering af medarbejderne. Der er virkeligt noget at hente her.”

Med kampagnen er der lavet en lille reklamefilm:

placeholder



 

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce