Ufin gidseltagning truer med at bremse kamp mod social dumping på landevejene

EU’s vejpakke blev vedtaget sidste år, men en ny rapport kan ende med at svække kampen mod postkasseselskaber, skriver medlem af Europa-Parlamentet.
Med den længe ventede vedtagelse af EU’s såkaldte vejpakke sikrede vi socialdemokrater os en markant sejr.

Efter mange års benhård kamp for at sætte lastbilchaufførers arbejdsvilkår på dagsordenen, kunne vi samle et politisk flertal i Europa-Parlamentet til at gøre op med postkasseselskaber, umenneskelige vilkår og unfair konkurrence på landevejene.

Men den rumænske transportkommissær, Adina Vălean, har nægtet at se resultatet i øjnene, og nu har hun taget klimaet som gidsel for at afskaffe kravet om, at lastbiler skal vende hjem til virksomhedens adresse mindst hver ottende uge.

Uskønt forløb fortsætter

Vejpakken har allerede været igennem et uskønt forløb med hasteindkaldte afstemninger, en tsunami af ændringsforslag og voldsomme lobby-kampagner.

Nu hvor kampen er fløjtet af, fortsætter det uskønne forløb med en ufin gidseltagning af klimaet for at tryne det politiske flertal.

Ikke overraskende er det de selvsamme lande, der konsekvent har arbejdet for lavere klimaambitioner og fortsat støtte til fossile brændsler, der nu svinger den grønne fane i kampen mod ordentlige arbejdsvilkår.

Kravet ville tvinge vognmænd til at sende tomme lastbiler tværs over kontinentet

Europa-Parlamentet og EU’s ministerråd blev enige om, at det var fornuftigt at alle lastbiler skulle hjem og vende mindst hver ottende uge for at sætte en kæp i hjulet på de mange postkasseselskaber, som bruges til at presse lønninger og vilkår.

Men EU-Kommissionen med den rumænske transportkommissær i spidsen stillede sig kritisk over for dette - de frygtede, at kravet ville tvinge vognmænd til at sende tomme lastbiler tværs over kontinentet og dermed påvirke klimaet negativt.

Fejlagtige klimakonklusioner i rapport

Derfor bestilte de en rapport, som nu hævder, at kravet kan føre til en større udledning af CO2 - og den konklusion bruger de til at holde døren på klem for ændringer i Vejpakken.

Problemet er bare, at konklusionen er misvisende.

Først og fremmest er det jo ikke umuligt at planlægge sine kørsler, så man vender hjem til virksomhedens adresse med gods - det er et spørgsmål om logistik. Derfor er jeg sikker på, at turen hjem til virksomheden kan planlægges, så chaufførerne har gods med sig og derfor ikke kører tomme rundt.

Men hvis en vognmand oplever en økonomisk byrde ved at drive sin virksomhed gennem et postkasseselskab, så kan han jo bare rykke sit hovedsæde derhen, hvor hans chauffører kører med gods.

Det vil mange vognmænd formentligt gøre på sigt - og derfor vil deres lastbiler altså ikke køre tværs over kontinentet uden last, når de skal hjem og vende.

Rapporten ser kun to år ud i fremtiden og går derfor ud fra, at stort set ingen vognmænd vil rykke deres virksomhed til et andet medlemsland. Dermed kommer den til at overdrive klimakonsekvenserne af vejpakkens krav.

Østeuropæiske lastbiler vender sjældent hjem

Selvom rapportens klimakonklusioner ikke kan bruges til noget, så dokumenteres det sort på hvidt, at problemet med systematisk ulovlig cabotagekørsel er massivt.

Cabotagekørsel er der, hvor en udenlandsk lastbil kører til eksempelvis Danmark og kører rundt med gods udover de tre ture, der i dag er tilladt.

Virksomhederne i Østeuropa reelt set er postkasseselskaber, som bruges til at dumpe chaufførernes vilkår

Rapporten afslører også, at hver tredje østeuropæiske lastbil kun vender hjem én gang om året - og det er oftest blot for at komme til syn!

Dermed beviser rapporten, at mange af virksomhederne i Østeuropa reelt set er postkasseselskaber, som bruges til at dumpe chaufførernes vilkår, slippe billigere i skat og konkurrere på unfair betingelser.

Derfor er det også skammeligt, at den ufine gidseltagning af klimaet kan ende med at svække kampen mod de postkasseselskaber, der beviseligt bidrager til den sociale dumping på landevejene.

Marianne Vind er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet. Hun er uddannet hospitalslaborant og tidligere næstformand i HK Privat (2011-2019).


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Hvorfor vælger 'man' Adina Vălean til transportkommissær??? Det var da forudsigeligt at hun ville modarbejde sådanne tiltag.

Selvfølgelig skal lastbiler vende hjem til virksomhedens adresse en gang imellem, og gerne hyppigere end hver ottende uge.
Men egentligt underligt at Adina Vălean ser det som et problem. De østeuropæiske vognmænd plejer da ikke at mangle kreativitet når det gælder om at omgå reglerne.

Lad os få alle disse lastvogntog indregistreret i de nye EU lande reduceret i antal. På de tosporede motorveje fylder de ALT for meget.

Annonce