Annonce

Skolelærere: Muhammed-tegninger må aldrig blive et mål i sig selv

Britisk Muhammed-krise vækker dansk debat til live igen. Både skolelærere og minister slår fast, at den enkelte skole og lærer bestemmer, hvad der skal vises og hvornår.
Mens en lærers beslutning om at vise en tegning af Muhammed har medført fornyet debat om blasfemi og ytringsfrihed i Storbritannien, slår Danmarks Lærerforening fast, at det herhjemme er skolen og læreren selv, der bestemmer, hvad der vises.

”Det må aldrig blive et mål i sig selv, at tegninger af profeten Muhammed skal bruges i undervisning i skolen,” siger formand i Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, til Netavisen Pio.

Ud fra faglige vurderinger

 

“Men undervisning i demokrati og ytringsfrihed er vigtigt. Det er skolen og læreren selv, der skal vurdere, hvilke tilgange og hvilke undervisningsmaterialer der skal bruges. De valg skal træffes ud fra faglige vurderinger.”

Det har således vakt vrede blandt flere muslimer, at en lærer på folkeskolen Batley Grammar School, nær Leeds, har vist en karikaturtegning fra det franske satiremagasin Charlie Hebdo i forbindelse med sin undervisning.

Muslimske forældre har klaget til skolen med henvisning til, at der netop ikke bare var tale om en tegning af profeten, hvilket i sig selv anses for stødende for nogle muslimer. Men endda en karikaturtegning.

Rektor undskylder

Indtil videre har Batley Grammer School suspenderet tre lærere i forbindelse med, at hændelsesforløbet undersøges, og rektor Gary Kibble har givet en uforbeholden undskyldning til dem, der har følt sig krænket af tegningen, skriver den britiske tv-station BBC.

“Vi har omgående indstillet undervisning i denne del af faget, og vi gennemgår nu, hvordan vi skal gøre fremadrettet med støtte fra alle samfund repræsenteret i vores skole,” har rektoren forklaret.

Det skal gøres på en følsom måde

“Det er vigtigt, at børn lærer om religion og tro, men det skal gøres på en følsom måde.”

Efterfølgende har læreren måtte gå under jorden, efter at hans navn blev offentliggjort på de sociale medier, og han begyndte at modtage dødstrusler.

Foruroligende reaktion

Hvilket den britiske minister for samfund og lokalstyre, Robert Jenrick, har kaldt "foruroligende". Ifølge Robert Jenrick skal lærere være i stand til "på en passende måde at vise billeder af profeten" i deres undervisning.

“I et frit samfund ønsker vi, at børn bliver undervist i religion, og at børnene har mulighed for at sætte spørgsmålstegn ved dem,” har han forklaret BBC.

Ingen skal føle sig skræmt

“Lærere skal være beskyttede, og ingen skal føle sig skræmt eller truet, når de går ind på en skole.”

Til gengæld har en række imamer og muslimske organisationer i et åbent brev opfordret premierminister Boris Johnson til at fordømme, hvad de mener er et forsøg på at opfordre til had og Islamofobi.

En opfordring formanden for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU), Frederik Vad Nielsen, kalder “absurd”

“Det må vi aldrig nogensinde acceptere herhjemme,” skriver Frederik Vad Nielsen på Twitter.

placeholder

Lærer dræbt

Reaktionerne mod den engelske skolelærer kommer efter, at Frankrig i efteråret gennemlevede det, der er blevet kaldt ”den franske Muhammedkrise." 

Årsagen skyldtes, at Charlie Hebdo optrykte flere tegninger som modsvar på, at to gerningsmand i 2015 dræbte 12 personer på redaktionen, og fordi retssagen mod de 14 personer, der havde være involveret i angrebet dengang, begyndte.

Efterfølgende blev to journalister angrebet og såret foran bygningen, hvor Charlie Hebdo tidligere havde til huse og en lærer, Samuel Paty, fik siden halsen skåret over for at have vist tegningerne i sin undervisning.

Herhjemme fik det Nye Borgerlige til at samle penge ind for at bringe en annonce i Weekendavisen, B.T og Berlingske med tegninger af profeten Muhammed fra satiremagasinet. Men planen måtte opgives - og de indsamlede 300.000 kroner returneres - efter at Charlie Hebdo afviste at give partiet tilladelse til at bringe tegningerne.

Minister: Vi blander os ikke

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har ikke ønsket at kommentere den britiske sag over for Netavisen Pio.

Men Pernille Rosenkrantz-Theil henviser til, at hun i sidste måned - i forbindelse med en forespørgselsdebat i Folketinget om lærerne ytringsfrihed - understregede, at i Danmark er det den enkelte skoles bestyrelse, der fastlægger principperne for undervisningen, og det er den enkelte lærer, der inden for rammerne af det vælger det materiale, der understøtter undervisningen.

“Det er et fagligt valg, og det er en frihed, som lærerne har, og som lærerne bruger hver eneste dag, de går på arbejde,” sagde børne- og undervisningsministeren.

Den ret tager jeg overordentlig alvorligt

 

“Vores undervisningssystem bygger på lærernes ret til fagligt at bedømme, hvilken undervisning der gavner deres elevgruppe, selvfølgelig i sidste ende under skolebestyrelsernes ansvar, men den frihed og den ret tager jeg overordentlig alvorligt, og derfor kommer regeringen heller ikke til at blande sig i, hvilket materiale lærerne vælger at bruge.”

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Vanvittigt synspunkt, Muhammed tegningerne bliver jo netop ikke vist i undervisningen på grund af frygt!
Det er mere og mere tydeligt at vores folkeskoler ikke lever op til deres ansvar!

Ja, det er oplagt at Pernille Rosenkrantz-Theil vasker sine hænder i denne sag. Det gør langt de fleste politikere i øvrigt. Vores ytringsfrihed blev knægtet på grund af Muhammedkrisen. Vi har ikke fået den tilbage, men ingen tør officielt begrave ytringsfriheden, hvad der da også ville være grundlovsstridigt. Så hellere vaske hænder.