Annonce

Debat: Genåbning kræver fornyet fokus på arbejdsmiljø og trivsel

For de mange der har været sendt hjem til måneder med hjemmearbejde, vil det at vende tilbage på job være en stor forandring, som ledelsen skal tage alvorligt.
Jeg har personligt arbejdet fuld tid under hele corona-nedlukningen fra mit hjemmekontor.

Kokke, butiksassistenter, tjenere og mange andre lønmodtagere har ikke dog haft det samme privilegium.

For dem, og for mange andre tusinder af lønmodtagere, som har arbejdet hjemme, for nogle i mere end et år, er det en stor forandring i arbejdsmiljøet, når de vender tilbage til vores normale arbejdssted.

Særligt ledelsen skal være opmærksom på sikre en god opstart.

Selvom vi alle sidder klar i startboksen til at vende tilbage på vores arbejdsplads, skal særligt ledelsen være opmærksom på sikre en god opstart.

Vi kan ikke forvente, at produktiviteten er tilbage på det normale niveau første dag efter genåbningen. Vi kommer ikke at være flyvende og 100 procent effektive fra dag 1.

Som mennesker er vi vanedyr, og vi skal efter så lang tid væk fra arbejdspladsen genlære gamle vaner eller opdyrke nye.

Muligheden for ændring af dårlige vaner

Vi skal bruge tiden nu til at genåbne klogt, og se det som en oplagt mulighed for at begynde på en frisk, forsøge at komme af med vores dårlige vaner og kultur.

Dårligt arbejdsmiljø er på mange arbejdspladser udtryk for manglende fokus fra ledelsen eller en dårlig arbejdspladskultur. Det har vi muligheden for at ændre nu.

Vi skal vænne os til igen at arbejde sammen fysisk på arbejdspladsen

Det er derfor vigtigt, at kollegerne både introduceres til arbejdsopgaverne, og er tid til (påny) at lære sine kolleger at kende og til at genskabe eller opbygge den gode kultur i teamet og på arbejdspladsen.

Vi skal vænne os til igen at arbejde sammen fysisk på arbejdspladsen, og udnytte de muligheder, der ligger i et godt kollegaskab, nærværende ledelse – med andre ord skal vi  finde de arbejdsmæssige og sociale relationer frem igen.

Arbejdsgivere må skabe tryghed

Det kan ikke undgås, at store forandringer i vores arbejdsliv påvirker det psykiske arbejdsmiljø.

Det er derfor endnu vigtigere end tidligere for arbejdsgivere og ledelse at arbejde for at skabe tryghed, give information samt være til stede for de mange spørgsmål, kollegerne vil have til, hvordan hverdagen nu ser ud efter corona.

Dertil har ledelsen et særligt ansvar for at sikre, at arbejdspladsen får håndteret de udfordringer, der måtte komme og at få alle med ombord.  

Og der er heldigvis masser af hjælp at hente. De fem Branchefællesskaber For Arbejdsmiljø (BFA) har alle relevant brancherettet materiale, som du kan bruge på arbejdspladsen.

Og skal du f.eks. lave en kortlægning af arbejdsmiljøet, har I brug for at sætte forebyggende handlinger i gang, eller på anden måde skal bruge en arbejdsmiljørådgiver, så kan din arbejdsplads (private og selvejende institutioner op til 50 ansatte), få dækket 80% af udgifterne fra Arbejdstilsynets nye ”Arbejdsmiljøpulje”.  

Rigtig god og klog genåbning.

Næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)


Flere artikler om emnet