Dén nyhed bliver modtaget med stor glæde på rådhuset i Lolland og hos 3F Lolland:
“Jeg er super glad. Når alle Folketingets partier tilkendegiver, at de ser positivt på at permanentgøre tunnelelementfabrikken, så er chancen for at det rent faktisk bliver virkelighed meget stor,” siger Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S) til Netavisen Pio.
Vi taler jo om en fabrik, der fylder 200 fodboldbaner
“Vi taler jo om en fabrik, der fylder 200 fodboldbaner, hvor der - når det hele om et par år kommer op i gear - kommer til at arbejde 1.700 - 1.800 inden for hegnet. Og et tilsvarende antal mennesker uden for hegnet. Det er synd bare at lukke den kæmpe elementfabrik og udenomsfaciliteterne ned igen, når Femern-forbindelsen er færdiglavet. Og det har politikerne fra højre mod venstre nu tilkendegivet, at de er enige i. Så der er virkelig perspektiver i det her,” understreger S-borgmesteren.
Glæden er ikke mindre hos formanden for 3F Lolland, Steffen Rasmussen:
“Vi har jo det problem, at Lolland-Falster er blevet et udkantsområde folk flytter fra. Med udsigten til en permanentgørelse af elementfabrikken håber vi, at området i stedet kan blive et tilflytterområde,” siger den lokale 3F-formand til Netavisen Pio.
“Hvis fabrikken ved Rødbyhavn skal levere cementelementer til Lynnetteholm, en Kattegat-forbindelse, den nye Limfjordsforbindelse og andet, så er der jo pludselig udsigt til, at nordjyden, polakken og rumæneren, der kommer her for at arbejde nogle år med Femern-forbindelsen kan se fidusen i at slå sig ned her permanent, flytte familien hertil, købe et nedlagt landbrug og sætte det i stand i fritiden. Så det her har meget stor betydning for området,” understreger Steffen Rasmussen.
Så det her har meget stor betydning for området
3F formanden regner dog ikke med, at den permanente fabrik kommer til at beskæftige lige så mange, som der kommer til at arbejde på tunnelelementfabrikken under opførelsen af Femern-forbindelsen:
“Mit bud er, at der måske bliver tale om 7.- 800 permanente arbejdspladser. Men det er jo også rigtig mange arbejdspladser.”
3F-formanden nævner i øvrigt, at der i tilknytning til fabrikken ved Rødbyhavn opføres overnatningsmulighed for 1.400 arbejdere:
“Der bliver tale om en slags hoteldrift, hvor hver overnattende får 8,8 kvm. til rådighed med eget bad og toilet. Til hotellet knyttes kantine, der kører i døgndrift og forskellige rekreative faciliteter. Så også udenoms-faciliteterne er i stor-skala.”
I Infrastrukturaftalen, der blev præsenteret mandag i Finansministeriets gård, står der om tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn:
tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter
"Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne".
Kommentarer
Spørgsmålet er hvor mange danske 3F'er får arbejdet på denne fabrik som DK betaler? Så kan Lolland måske undvære sukker produktion og sukkerroer dyrkning (på støtten) så Afrikanerne også kan få arbejde hjemme hos dem selv.