Restaurant-ejer: “Folk i dag vil ikke yde service, de vil modtage service”

Ejeren af restaurantkæden MASH, Jesper Boelskifte: “Folk er blevet forkælede”
Ejeren af den succesfulde MASH-kæde af gourmetrestauranter i ind- og udland, Jesper Boelskifte, mener, at danske lønmodtagere er blevet forkælede - og at det er hovedårsagen til at danske restauranter pt. i et vist omfang mangler arbejdskraft. Boelsskifte mener, der er sket et mentalitetsskifte:

Det er sket et skifte

“Det er sket et skifte. Folk i dag vil ikke yde service, de vil modtage service,” siger restauratør Jesper Boelskifte til Berlingske.

Til samme avis siger Boelskifte, at bagsiden af velfærdsmodellen er, at “folk er blevet forkælede”. Konkret hæfter han sig ved, at det er utrolig svært, at få unge mennesker til udføre ufaglært arbejde som for eksempel at vaske op.

Samme Boelskifte oplever, at magtforholdet mellem arbejdsgivere og lønmodtagere er tippet, så det nu er potentielle tjenere, opvaskere og kokke, der nu sidder med alle kortene ved jobsamtalerne.

Boelskifte: “Tag den med vores pressekontakt”

Netavisen Pio løber ind i Boelskifte ved MASH-restauranten i Bredgade ved Kgs. Nytorv i København City.

Netavisen Pio vil gerne have uddybet, hvad han mener med, at danske lønmodtagere er blevet forkælede.

I første omgang mener Jesper Boelskifte, at lige den bemærkning må tillægges Berlingske. I anden omgang, da vi fastholder, at udtrykket “forkælede” er hans eget, afviser han at kommentere nærmere over for Netavisen Pio.

“Tag den med vores pressekontakt,” lyder det fra Jesper Boelskifte.

Netavisen Pio beder også Boelskifte uddybe, hvad han mener med, at lønmodtagerne i dag “ikke vil yde service, de vil modtage service”.

Det har Boelskifte ikke umiddelbart lyst til at uddybe

Det har Boelskifte ikke umiddelbart lyst til at uddybe heller, og igen henvises vi til “at tage den med pressekontakten”.

Jesper Boelskifte lader over for Berlingske forstå, at det er en kortsigtet løsning, hvis restauratørerne lønmæssigt byder over hinanden for at tiltrække arbejdskraft.

En opfattelse, som Netavisen Pio gerne vil have Boelskifte til at uddybe. Men det har MASH-ejeren ikke umiddelbart lyst til.

MASH-restauranter uden overenskomst

Jesper Boelskifter bekræfter dog over for Netavisen Pio, at ejerselskabet bag MASH-restauranterne ikke har overenskomst. Hverken for kædens ufaglærte og faglærte personale:

Det er ikke aktuelt for os

“Det er ikke aktuelt for os,” forklarer Jesper Boelskifte.

MASH-ejeren finder i øvrigt, at svenske lønmodtagere er mere servicemindede end danske lønmodtagere.

Netavisen Pio har forelagt Jesper Boelskiftes udtalelser for fagforeningen 3F Privat Service Hotel og Restaurant, der organiserer lønmodtagerne i restaurationsbranchen, men de ikke ønsker at kommentere direktørens udtalelser nærmere.

Netavisen Pio afventer tilbagmelding fra Mash-restauranternes presseafdeling

Fakta om MASH

MASH - Modern American Steak House - er en kæde der pt. består af ti gourmet-restauranter i ind- og udland.

Kilde:  https://www.mashsteak.dk/restauranter/

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Servicen i Danmark er elendig. Man skal nærmest undskylde, at man er så fræk, at forstyrre dem ved at man sætter sig ind og vil betale 400 kroner for en middelmådig bøf og 100 kroner for en fadøl. Tager man til udlandet, hopper og danser de rundt omkring en for 100 kroner pr. bøf og 10 kroner pr. fadøl. Og nej, jeg taler ikke om Vietnam eller Brasilien, men også om centrale europæiske byer som Krakow og Prag.

Hvis Jesper Boelskifte efterspørger mindre "forkælede lønmodtagere", kan han jo bare rejse til et land, hvor gennemsnitslønnen er prisen på en af hans bøffer, og hvor alle hans konkurrenter tager 50 kroner for den samme "forkælelse".

Det e lønmodtagerne som de sidste 20 år er blevet effektiviseret og afpresset ved arbejdsudbudsreformer, nedsættelse af overførselsindkomster, jobcenter og olign. At de skulle være blevet forkælede af at blive afpresset er vist lidt af en tilsnigelse. Måske arbejdsgiverne skal begynde med en let respekt for dem der gør arbejdet eller gøre det selv.

Er da så hamrende enig med dig.
Specielt Prag ingen omstoppede priser. Lækker mad, herhjemme skal man fandme næsten være underdanig , rager mig så snupper jeg heller p vognen på Kgs Nytorv , ps. Hotdoggen skal der heller ikke håndplukkede violer på.

De rige har mange problemer!

Som ejer af en gourmetkunder må man vel antage at boelskiftes ansatte er lønnet langt højere end overenskomsterne forudsætter?

Eller det er måske den gode gamle sang om at det er en ære og giver fantastisk CV credability at arbejde på hans restauranter?

Det har vi jo set før på toprestauranter.

Men prøv med overenskomst, det lyder faktisk som om det netop er aktuelt for jer, - tillidsmand, ordnede ferie/fridageforhold, planlagte arbejdstider i god tid osv.
Måska er problemet ikke at danske lønmodtagere er forkælede, måske er problemet at de ikke vil behandles som tyende i 1850’erne mens boelskifte kan grine hele vejen til banken.

Thjaaa Jesper. Hvis du ellers gad at byde dine ansatte gode løn- og ansættelsesforhold, så ville du kunne få al den personale, med et stort service gen, du end måtte have behov for. Og med de priser dine restauranter kører med, så har du mere end nok råd til det.

Det som du efterspørger er underdanighed og taknemmelighed fra personalet, de skal prise sig lykkelige over et underbetalt arbejde, for at tilfredsstille dine arrogante gæster.

Helt enig.

Men det er efterhånden blevet et fyord, at selv virksomhedsejerne skal efterleve markedskræfterne. 😀

I øvrigt, Jesper, passer dine udtalelser til Berlingske Tidende perfekt til den øvrige tilsvinen af danske lønmodtagere og ledige som Berlingske Tidende har ført de sidste mange uger.

Das neue über und unter Dänemark. Ikke Jesper. Det er lige noget for dig.

Endnu en gang fordrejer virksomhedsejerne virkeligheden.

Hvis de vil have flere ansatte, så må de hæve lønnen!

Måske skal priserne derfor sættes op? (eller overskuddet til kapitalejerne sættes ned 😀)

Hvis kunderne ikke vil betale den højere pris, må konklusionen være, at kvaliteten af det, der leveres, er for dårligt i forhold til konkurrenterne!

Sådan fungerer de højthellige markedskræfter.

Kan ikke være mere enig..udbud og efterspørgsel..er det ikke det kapitalen hele tiden er fortaler for..manglende arbejdskraft må give højere løn.

Joeh, men nu ved vi jo alle at de 'hellige' markedskræfter kun skal respekteres når de betyder at kapital-ejerne får tingene billigere, når tingene bliver dyrere for dem så må og skal staten jo gribe ind, tænk hvis man nu ikke tjente helt så meget som man føler sig berettiget til...

Ja tænk engang, de vi have en rimelig løn for deres arbejdsindsats og ordnede forhold på arbejdspladsen. Det kunne Jesper Boelskifte i hvert fald aldrig selv have fundet på at kræve, hvis han var arbejdstager i stedet for arbejdsgiver. Vel?

I anden anledning har jeg i dag talt med en mand, der har lidt interesser i restaurationsbranchen.

Han sagde, at han ikke havde haft problemer med at finde ansatte, heller ikke under corona-pode-perioden.

Han sagde, at bare man behandler sine ansatte, som jo også er kolleger, godt, er de interesserede i at være i virksomheden.

Det er da rart at få at vide at Mash sammen med Jensens Bøfhus er restauranter man skal gå udenom.

Helt enig

Sidder og funderer over, hvem der er forkælet her.

Småt er godt. Stort kræver talent, gåpåmod og ordentlighed i alle livets forhold.

Den arbejdsgiver der er parat til at dele succesen med medarbejderne, vil altid overleve.

I Norge er offentlige ledere lønførende!

Til gengæld mangler der medarbejdere overalt nede på gulvet!

Oliemilliarderne er gået nordmændene til hovedet!

Fedt at han går ud og siger sin ærlige mening . Jeg foretrækker også at spise på restauranter med ordnede forhold og respekt for personalet og den del af kunderne , som selv er lønmodtagere

Jesper Boelskifter og hans MASH-restauranter har INGEN overenskomst. De klare han selv siger han. Det er meget almindeligt i hotel- og restaurationsbranchen, at der ikke arbejdes under en overenskomst med horible arbejdsforhold til følge. Ekstra betaling for at arbejde lørdag/søndag - Det kan du godt glemme.

Hvem husker ikke hele Jensens Bøfhus sagen. Det her er Jensens Bøfhus om igen.

Det er egentlig besynderligt, at netop en virksomhedsejer inden for servicebranchen ikke synes service arbejdet er noget værd. Det siger vel alt om, hvad der er galt.

Jesper jeg har en lille fugl at plukke med dig. Min bror, hustru og jeg var på MASH på Frederiksberg og som udlært tjener og tidligere restaurantchef, så bliver man noget kun skeptisk, når 1 på gulvet er faglært og resten er ufaglærte! (Ja vi spurgte). Bare ikke i orden! For der er mangel på service ja og det er klart, når de ikke er uddannet i service faget!

Så til hele sagen. Min bror fik et stykke kød og det var stegt alt for meget, så nævner vi det til vores tjener, at det ikke er godt, hvortil tjeneren så spørg: Vil du spise det? 🤔 🤷‍♂️ Ja, hvad ville du selv?🙄 Derefter går tjeneren op i baren, hvor den kvindlige manager/Sommelier står og snakker og peger ned fra baren og ned på vores bord, for at spørge om det var okay at lave et nyt stykke kød. (har man ikke lært at pege ikke er pænt). Min hustru ville så havde hendes fisk fra benet, og spurgte om de kunne tranchere hendes fisk, hvor svaret var nej, det måtte hun selv udføre. Kort efter får vi så en kok til at gøre det. Efter det var der nærmeste ingen service ved bordet… Ja der var ikke travlt, det var dagen, hvor Danmark tabte til Finland Måske 4 borde. .Vi skænkede selv vores 1200 kroner vin, vand osv. Så 3500,- fattigere og en oplevelse rigere må man sige! Tænk en udtalelse at komme med! Så ansæt dog faglærte folk! Folk betaler kassen for mad og vin hos Jer! Men du vil tjene hvor du kan! 1 faglært tjener! Flot!

En lønmodtager.
Jeg tak, jeg vil gerne modtage service, Jesper. Jeg vil gerne betale for service, Jesper. Kan du give mig den service jeg gerne vil betale for? Nej Jesper, det kan du ikke. Jeg spørger ikke til pris, men til service.
Det er ikke lønmodtageren som skal stå for skud, det er noget sludder og vrøvl. Ansæt uddannet personale, lav overenskomst.
Gad vide hvor mange elever MASH-kæde har under uddannelse, måske det bare er mig der tænker... ganske få

Arbejdsgivere kan få akkurat de medarbejdere de ønsker hvis bare de vil BETALE for det. Der er for mange elendige UNDERBETALTE job til lavtløn.

Annonce