Annonce

Manglen på uddannede lærere går ud over undervisningen i folkeskolen

Ny Pio-serie ‘KV21 - Organisationernes opråb’: Kommunalvalget lurer lige om hjørnet. I artikelserien kan du læse om, hvad organisationerne ønsker på dagsordenen.
Netavisen Pio har henvendt sig til faglige organisationer og andre organisationer og spurgt dem, hvad de mener, der bør sættes fokus på i forbindelse med kommunalvalget den 16. november.

Danmarks Lærerforening (DLF), der er fagforening for landets lærere, vil have have kommunerne til at gribe fat i manglen på uddannede lærere i folkeskolen, så flere elever får en endnu bedre undervisning.

Samtidig skal arbejdstidsaftalen fra 2020 give lærere i folkeskolen større indflydelse på organiseringen af deres arbejde, fortæller Jesper Støier, der er politisk chef i Danmarks Lærerforening.

Behov for flere uddannede lærere

Hvad vil I som organisation gerne sætte på dagsordenen i forbindelse med kommunalvalget?

“Der skal fokus på betydningen af en uddannet lærer og behovet for flere uddannede lærere i skolen. Vores kredse, der er forankret i kommunerne, sætter selv dagsordener i forhold til lokale skoleforhold,” siger Jesper Støier til Netavisen Pio og fortsætter:  

DLF: Næsten hver femte underviser i folkeskolen er ikke uddannet 

Hvilke områder skal kommunerne tage fat i og hvad skal der gøres noget ved?

“Der skal ekstra penge til flere lærere i kommunerne. De seneste år er der afsat trecifret millionbeløb til flere lærere i folkeskolen.” 

“Giver de øgede statslige midler rent faktisk flere lærere, eller bliver de udhulet af lokalt besluttede besparelser på området?” 

Det halter i nogle kommuner

“Kommunerne skal tage fat i manglen på uddannede lærere i folkeskolen. Næsten hver femte underviser i folkeskolen har ikke en læreruddannelse.” 

“Det går ud over elevernes undervisning. Tallet svinger en del fra kommune til kommune.”

Giv lærere større indflydelse 

“Før sommer gav forligskredsen bag folkeskolen mulighed for at sløjfe de såkaldte UUV-timer, gøre skoledagen kortere og bruge ressourcerne på andre tiltag.” 

“Langt de fleste kommuner har benyttet sig af muligheden og har blandt andet brugt muligheden til at sætte to lærere på klasserne ad gangen.”

“DLF vil have gjort det til en permanent mulighed.” 

“Arbejdstidsaftalen A20. Aftalen skal understøtte en prioritering i forhold til elevernes undervisning. Alle lærere skal have langt større indflydelse på tilrettelæggelsen af sit arbejde. Det halter i nogle kommuner.”

Problematikkerne er ens landet over 

Hvordan har I arbejdet med jeres mærkesager op til kommunalvalget? 

“Vi har blandt andet arrangeret et digitalt seminar for kredsene.”  

“Derudover bestræber vi os på, at de analyser, vi laver i foreningen, understøtter det vigtige kommunale arbejde.”

Hvordan er jeres forslag blevet modtaget - har der været opbakning?

“Forslagene stammer fra lærerne selv via en høj grad af medlemsdemokrati.” 

“I Danmarks Lærerforening beskæftiger vi os kun med emner, der kommer vores medlemmernes arbejdsforhold ved.” 

“Der er forskel fra kommune til kommune, fra landsdel til landsdel på, hvordan man prioriterer folkeskolen. Men overordnet er problematikkerne de samme landet over.”

Dette er tredje artikel i Pio-serien ‘KV21 - Organisationernes opråb’ 

Sarah Victoria Gratløv er studentermedarbejder på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet