Black Friday: Alt for mange glemmer den gode tone

Over halvdelen af de butiksansatte har oplevet krænkende adfærd fra kunder på tilbudsdage som Black Friday, viser en ny rundspørge fra HK Handel.
Foto: CardMapr/Unsplashed
Der jages tilbud på Black Friday.
Årets store indkøbsdag Black Friday er ikke kun lig med gode tilbud til spotpriser. Stress, frustrationer og en ekstra kort lunte hos nogle kunderne er med til at gøre dagen til et mareridt for de butiksansatte.

Hele 56 procent af de ansatte i butikkerne har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende af kunder i forbindelse med tilbudsdage som Black Friday. Det viser en rundspørge, som 122 af HK Handels medlemmer inden for butiksområdet har svaret på.

Ifølge Mette Høgh, der er formand for de butiksansattes fagforening, HK Handel, er det helt uacceptabelt, at medarbejderne skal mødes med den opførsel.

Det bliver vi simpelthen nødt til at gøre op med

"Selvom det er en hektisk dag som forbruger, skal det på ingen måde gå ud over de butiksansatte. Desværre sidder vi fast i en kedelig kultur, hvor kunder tror, at de har ret til at være ubehøvlede over for de ansatte. Det bliver vi simpelthen nødt til at gøre op med," siger hun.

Rundspørgen understøtter resultater, som også er påvist i tidligere undersøgelser fra bl.a. 2021.

Det er især nedværdigende kommentarer om deres intelligens, som de butiksansatte oplever at få fra kunder, viser den nye rundspørge.

"Det koster ingenting at være flink, så jeg vil virkelig opfordre kunderne til at tænke over, hvordan de opfører sig. Men arbejdsgiverne har også et ansvar for at klæde medarbejderne ordentligt på til konflikthåndtering og markere klart over for de kunder, der går over stregen, at det vil man ikke tolerere," siger Mette Høgh.

Det koster ingenting at være flink

Gode råd til kunder på Black Friday

HK Handel har samlet fire gode råd til de tilbudshungrende kunder, der skal ud at handle på Black Friday:

  • Vær tålmodig, og respektér køkulturen.
  • Vil du klage, så gør det uden at hidse dig op.
  • Husk på, at det ikke er de butiksansattes skyld, hvis en vare er udsolgt.
  • Hils på ekspedienten, og send gerne et smil, hvis du har fået god service.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Er du vidne til en ubehagelig kunde, så sæt vedkommende på plads ved at konfronterer dem med deres ubehagelige opførelse. Det gør jeg. Og det virker.

Ja det er rigtigt, bland dig i andres køkultur og få hele køen i gang med et indbyrdes skænderi og måske endda slagsmål.

Sådan...

Annonce