Folkekær tv-serie under kærlig behandling

En ny omfattende bog kommer hele vejen rundt om "Huset på Christianshavn", og den er beundringsværdig og vellykket, mener anmelder Freddy Hagen.
Foto: Forlaget Book Lab
Jacob Wendt Jensen & Christian Monggaard: "Huset på Christianshavn". Forlaget Book LAB i samarbejde med DR, 2022.
Det står faktisk på bagsiden af den kolossalt store bog: Folkekær. Tæerne krummer sig sammen i mine filttøfler, og jeg ængstes for, at det er tonen, der dominerer hele bogen. Heldigvis er det ikke tilfældet. Havde det været sådan, ville det ikke være til at bære.

Jacob Wendt Jensens og Christian Monggaards nye bog om ”Huset På Christianshavn” er ikke bare et imponerende stykke bogværk. Det er også sådan en bog, der bare skal være der, eksistere, fordi den har “det hele med”.

Det er selvfølgelig ekstremt vigtigt, fordi det næsten ville være for meget, hvis der skulle skrives flere bøger om denne tv-serie, der på så mange måder var banebrydende, dengang den i årene 1970-77 blev vist for første gang på DR.

Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard har holdt tungen lige i munden

Det er en af Erik Ballings mange udødelige mesterværker, og med de to andre mastodonter - bogen om ”Olsen-Banden” og ”Matador” - fremstår Huset på Christianshavn som sidste del af en trilogi.

Og den skal, som sagt, være der, ligesom det er overordentlig vigtigt, at den kommer netop nu, inden det meste af det mest perifære, det anekdotiske bliver glemt for eftertiden og aldrig fundet frem igen.

For ”Huset på Christianshavn” er naturligvis dansk kulturhistorie, og ja, det var og er en folkekær tv-serie, men det ville som sagt være for kvalmende, hvis denne fremstillingsmåde var den bærende.

Men Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard har holdt tungen lige i munden, og fokuseret på så mange facetter, og så mange delelementer, at man mest af alt må forstå bogen som en skattekiste af oplysninger, dokumenter og kildehenvisninger, dvs som et kulturhistorisk værk, der har taget opgavens vigtighed på sig.

Banebrydende

For det første er det selvfølgelig slående, at ”Huset på Christianshavn” var banebrydende, fordi den som koncept skabte et tableau af arketypiske “danskere”, der som figurer kunne fremstå som en total allegori over samtiden.

Sådan en bog skal også være sjov, legende og fyldt til randen med kreativitet og spøjse indfald

Og dem, der ikke var repræsenteret af flyttemanden og hans kone, dyrehandleren, de unge, kromutteren og viceværten, ja, de flyttede midlertidigt ind og ud på matriklen, således, at serien kunne tematisere samtidens mest centrale værdidebatter og mange brydningsflader.

Og det er i dag en kendt sag, at sitcoms, hvor hovedpersonerne er arketypiske og derfor også “sig selv” hele tiden, er en formel, der simpelthen bare virker. Nærmest som en art institution.

Finurlig og imponerende

Men en bog om en folkekomedie skal naturligvis ikke være tør og rent faktuel eller akademisk. Det ville være lige så forfejlet, som hvis den var søbet ind i nationalt leflende sukker. Sådan en bog skal også være sjov, legende og fyldt til randen med kreativitet og spøjse indfald.

Det er virkelig en rigtig god idé, at forfatterne har ladet sig inspirere af det internationale forlag; Taschen, der er blevet så gode til at udgive pragtværker, der udmærker sig ved deres kreativitet og “lækkerhed”.

Det er opløftende, at forfatterne har inviteret illustratoren Thomas Thorhauge med, der virkelig løfter hele projektet

Det samme gør sig gældende ved de tre bøger om ”Olsen-Banden”, ”Matador” og ”Huset på Christianshavn”, der hele tiden overrasker med folde-ud-plancher, lækre illustrationer og finurlige vinkler.

Det er opløftende, at forfatterne har inviteret illustratoren Thomas Thorhauge med, der virkelig løfter hele projektet med sine rammende tegninger af bygningen og hovedpersonerne.

Samlermani 

Det har også været til ekstrem stor hjælp for hele dette projekt, at Christian Monggaard er en passioneret samler. Dette samlergen bærer faktisk en del af selve bogens indhold, og måden den er skrevet på.

Det er netop sådan, en rigtig fan vil underholdes

Det er netop disse samlerobjekter, manuskripter, breve, fotos og meget, meget andet, der gør det nørdet på en underholdende måde at læse bogen.

Det er netop sådan, en rigtig fan vil underholdes. Hun vil fornøjes med at vide, hvor den berømte trappe befinder sig, eller hvordan dit og dat blev til. Det er anekdotisk men også samlerens arkiverende lyst, der her er på spil.

Opslagsværk

Nu er jeg selv udpræget nørdet, og evner at kunne læse om dit og dat uden at tabe interessen. Men i tilfældet, ”Huset på Christianshavn”, må jeg indrømme, at det ikke lykkedes mig at læse den fra A til Z.

Der er for mange brudlinjer på spil, og forfatterne springer fra de mere brede penselstrøg, der omhandler selve seriens indhold og betydning, til nære portrætter af skuespillere, manuskriptforfattere og instruktører, der bæres af en helt anden tone og fremstillingsform.

Under alle omstændigheder er bogen beundringsværdig

Så jeg nøjedes med at bladre og slå ned på de sider af værket, der umiddelbart virkede interessante for mig. Og det er ikke nødvendigvis så kritisabelt endda, omend jeg godt kunne forestille mig, at en mere gennemgående linje ville fungere bedre.

Nu står den der

Under alle omstændigheder er bogen beundringsværdig, og underligt vellykket, fordi det simpelthen er vanskeligt at skrive om netop det folkekære, uden at ophøje det til noget, det ikke er, samtidig med, at man ikke forfalder til floskler, der smager for bittert i længden, fordi det i virkeligheden er alt for sødt.

For faktum er, at vi er mange, der er vokset op med ”Huset På Christianshavn”, og at vi har kunnet spejle os i figurerne, i problematikkerne, i deres glæder og sorger, samt i de samfundsudviklinger, der - trods alt - hele tiden ligger og lurer i kulisserne, hvor det gamle hus’ eksistens hele tiden står på spil.

Og nu står den der, bogen. Og det er faktisk imponerende, synes jeg egentlig.

Jacob Wendt Jensen & Christian Monggaard: Huset på Christianshavn. Forlaget Book LAB i samarbejde med DR, 2022. 422 sider. Illustreret.

Freddy Hagen er uddannet cand.mag. i Moderne Kunst- og Kulturformidling fra Københavns Universitetet.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Snart kommer der en muslim eller en neger fra mellemøsten eller Afrika vandrende og finder et afsnit, at blive krænket over, som tak for asyl, familiesammenføring, opholdstilladelse, statsborgerskab, boliganvisning, boligstøtte, børneydelse, uddannelsehjælp, kontanthjælp, SU og førtidspension.

Vi hvide danskere er nogle onde racister. Vi skal leve i skam, skal vi.

Du mener i bind 2: "Effekten af at gå over Broen: Årene på Sjælland og i resten af verden"?

Annonce