Annonce

Debat: En velfortjent olfert - Fra lærlingeoprør til lærlingeleverance

Stort set ikke siden arbejderbevægelsens start har vi set så engagerede lærlinge, som vi gør i disse år. Nu skal det sikres, at store byggerier er med til at uddanne tilstrækkeligt mange nye faglærte, skriver tidligere socialdemokratisk minister.
Foto: Privat
Rasmus Prehn er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet og tidligere minister.
Tidens lærlingeoprør inspirerer håb og tro på nytten af politisk engagement!  Tidens lærlinge har hår på køleren og røv i bukserne. De vil noget, kan noget og gør noget! 

Stort set ikke siden arbejderbevægelsens spæde start har vi set så engagerede lærlinge, som vi gør i disse år. Der er også noget at gøre oprør imod! Landets tekniske skoler er nedslidte, mangler udstyr, værktøj og materialer.

Nye navne på engelsk med ”Tech College” og andet gør det ikke alene, men udstiller blot hulheden og det forlorne ved årtiers svigt af landets håndværksuddannelser. Skiftende regeringer, om de har været røde eller blå, har svigtet og underprioriteret landets tekniske skoler.

Velfortjent olfert

Nu har vi, der sidder på Christiansborg, fået en eftertrykkelig og meget velfortjent olfert af landets lærlinge. En der kan mærkes, en der svier, ja, en der er så hård, at den kan smages, og giver dårlig smag i munden. Det har vi fortjent. Nu skal der handles, og det gør landets nye Mette Frederiksen-regering med Socialdemokratiet i spidsen.  

Regeringen opprioriterer nu landets erhvervsskoler. Der kommer mere fokus på håndværksfag i folkeskolen. Mere praktiske og håndværksfaglige udskolingsforløb for folkeskolen er i støbeskeen.

Regeringen er parat til at tage midler fra gymnasier, universiteter og andre boglige uddannelser for i stedet at styrke håndværksuddannelserne, der skal være langt bedre, mere attraktive og prestigefyldte.

Respekt for, tillykke med og hurra til landets lærlinge for lærlingeoprøret

Landets dygtige lærlinge har mere selvtillid og styrke end længe, og de er også begyndt at fejre sig selv mere selvbevidst, når de får deres svendebreve. Ikke kun landets studenter skal fejres og feteres – også landets frisører, tømrere, murere og elektrikere har fortjent bobler, bajere og en god fest!

Respekt for, tillykke med og hurra til landets lærlinge for lærlingeoprøret. Men nu skal vi gå fra lærlingeoprør til lærlingeleverance. Mange virksomheder melder nemlig i disse år, at de mangler lærlinge.

Danmarkshistoriens største

I Rødbyhavn er man lige nu i gang med Danmarkshistoriens største byggeprojekt, Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Som det mest naturlige lagde vi socialdemokrater vægt på, at et sådant projekt skulle omfattes af social- og arbejdsklausuler, der foruden ordnede løn- og ansættelsesvilkår, skulle sikre lærepladser. Minimum 500 lærlingeårsværk inden for struktør-, smede- og elektrikerfagene mm., blev det aftalt.

Byggekranerne stråler mod himlen i Rødbyhavn, og på det gigantstore byggeri bruger lærlinge fra hele Danmark evnerne til at skabe dansk og europæisk historie med verdens længste sænketunnel. Lærlingeklausulerne virker, og det skal danne inspiration for andre store og mindre byggerier i Danmark.

Selv kunne jeg ikke skaffe mig en læreplads i 1990, da jeg skulle forlade 10. klasse

Regeringen, Folketinget, fagbevægelsen, landets tekniske skoler, kommuner og regioner har en gigantisk opgave i at sikre, at store byggerier er med til at uddanne tilstrækkeligt mange nye faglærte. Generationer af unge har i årevis gået og sukket efter en læreplads. I mange år var det nærmest totalt umuligt.

Selv kunne jeg ikke skaffe mig en læreplads i 1990, da jeg skulle forlade 10. klasse, og min far sagde: Så må du nøjes med gymnasiet Rasmus - og sådan blev det. Derfor er det ikke til at bære, hvis denne mulighed ikke udnyttes.

En mulighed for at få sig en stærk og udfordrerne uddannelse, at skrive Danmarkshistorie og i resten af livet at kunne sige: Femernforbindelsen, den har jeg været med til at bygge! 

Bro til hinanden og tunnel til Tyskland

Lad os lave en ny stærk alliance af lærlinge, håndværkere, fagbevægelse, tekniske skoler, høj- og Efterskolebevægelsen, politikere med mange flere. Og så sparke gevaldigt bagdel for at sikre, at vi ikke snyder os selv for denne mulighed.

Nu får vi unge fra Brønderslev, Blåvand og Bagsværd til at rejse til Helle Helles Rødby og bygge bro til hinanden og tunnel til Tyskland sammen med unge fra tyske Bielefeld, Berlin og Baden-Baden for ikke at tale om unge fra Sverige, Holland og resten af verden.

Vi skylder at honorere lærlingeoprøret med en sand lærlingeleverance

Forestil jer et lærlingefællesskab, hvor der bygges tunnel, men hvor man også på dansk højskolemanér spiser sammen, synger sammen, spiller musik og danser sammen.

Vi skylder at honorere lærlingeoprøret med en sand lærlingeleverance. Og vi har brug for alle gode kræfter i arbejdet - også fra de kommende lærlinge selv!

Rasmus Prehn (f. 1973) medlem af Folketinget for Socialdemokratiet, formand for Folketingets Transportudvalg. Har været medlem af Folketinget siden 2005. Tidligere minister for udviklingssamarbejde og minister for fødevarer, landbrug og fiskeri.

 


Flere artikler om emnet