Det skal stå klokkeklart for kunderne, hvad det koster dem at være kunde i en given bank
Det er for svært at finde ud af, og det gør det umuligt for kunderne at vide, om de kan spare penge ved at skifte bank.
Det skal stå klokkeklart for kunderne, hvad det koster dem at være kunde i en given bank.
Morten Bødskov uddyber til Ritzau ifølge Kristeligt Dagblad:
“Nu har jeg inviteret bankerne til en dialog om, hvordan de kan være med til at skærpe konkurrencen. Noget af det, som de selv kan tage fat på relativt hurtigt, det er, at når man eksempelvis åbner sin netbank, eller sin app fra sin bank, så burde det fremgå meget klart oppe i toppen:
“Hvad er mine omkostninger ved at være i denne bank? Og det kan de lave relativt enkelt, og det vil jeg opfordre dem til”
Ministeren refererede til en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der viser, at 42 procent af danskerne ved ikke, hvad det koster dem at være kunde i deres bank.
der er over 5000 kroner at spare årligt for en gennemsnitsfamilie ved at skifte bank til den billigste
Noget cirka fem procent af danskerne gør om året, fortalte Bødskov. Og det er ikke nok, mener erhvervsministeren, for der er over 5000 kroner at spare årligt for en gennemsnitsfamilie ved at skifte bank til den billigste.
Morten Bødskov tvinger ikke bankerne til at imødekomme forbrugernes behov for gennemsigtighed, men opfordrer til, at bankerne selv løser problemet.
Ifølge Finans Danmark er det cirka 4 procent af de danske bankkunder, der årligt skifter bank. Modsat Morten Bødskov konkluderer konstitueret administrerende direktør i Finans Danmark, Ane Arnth Jensen, at det er et udtryk for forbrugernes bevidsthed:
”Tallene slår en tyk pæl igennem myten om danskerne som passive bankkunder. Tværtimod viser de, at vi er blandt de mest aktive i Europa, når det kommer til at finde en bank, der bedst matcher vores behov,” sagde konstitueret administrerende direktør i Finans Danmark, Ane Arnth Jensen, ifølge en pressemeddelelse i oktober og tilføjer:
Danske bankkunder er bevidste om deres muligheder og tøver ikke med at skifte bank, hvis de kan få bedre vilkår eller løsninger andre steder
Det underbygger, at der er en god konkurrence på det danske bankmarked – også når vi sammenligner med udlandet. Danske bankkunder er bevidste om deres muligheder og tøver ikke med at skifte bank, hvis de kan få bedre vilkår eller løsninger andre steder.”
Morten Bødskov har tidligere langet ud efter bankerne, for at give forbrugerne en for lav indlånsrente.
For nogle bankers vedkommende lå indlånsrenten på 0 procent sideløbende med, at de selv fik meget højere renter ud af at have deres kunders penge stående i Nationalbanken.
Derfor er min klare opfordring, at bankerne bør tage et kig på deres indlånsrenter, og se om de ikke ligger for lavt
Blandt andet Jyske Bank og Nordea hævede sidste år indlånsrenten fra 0 procent til 0,25 procent.
Om rentestigningen sagde erhvervsministeren den gang til Netavisen Pio:
“Men jeg må indrømme, at det er en kende sent. Derfor er min klare opfordring, at bankerne bør tage et kig på deres indlånsrenter, og se om de ikke ligger for lavt.”