Venstres lastbilspin kørte i grøften

Venstres forsøger snedigt at spinne sig ud af deres egen lastbilafgift. De har selv indført den, brugt pengene på skattelettelser og vil nu endda have æren af afskaffelsen.
Venstre har i et par måneder forsøgt at køre massiv spin på sagen om lastbilafgiften. Lyttede man udelukkende til Venstres top ville man få den klare opfattelse, at lastbilafgiften var født i den nuværende regerings baghave. Et fremragende eksempel på dette, er Venstres næstformand Kristian Jensen på Twitter blot få minutter efter afgiften blev droppet:

Men hvad er egentlig op og ned i sagen? Er det den nuværende regerings afgift? Og har Venstre fået regeringen til at droppe afgiften?

Motivet for Venstre er fuldstændig klart: Lastbilafgiften passer ekstremt dårligt sammen med partiets selvtitulering som erhvervslivets beskyttere.

For at forstå baggrunden for lastbilafgiften skal man tilbage til 2008, hvor den daværende regering med transportudspillet ”Bæredygtig transport” fremførte ideen om en kørselsafgift for lastbiler. Senere vedtog VK-regeringen med "Forårspakke 2.0" (side 28) indførelsen af afgiften på lastbiler, hvor den skulle være en del af finansiering til blandt andet skattelettelser. Man forventede lastbilafgiften skulle indbringe omkring 2 mia. hvert år. I forbindelse med finanslovsaftalen for 2012, aftalte den nuværende regering at man videreførte afgiften og at den nu skulle indbringe i omegnen af 2,7 mia. kr. Den nuværende regering ville altså blot forhøje afgiften, mens det uden nogen som helst tvivl var VK-regeringen der opfandt afgiften.

Ikke nok med det, så skrev VK-regeringen i Forårspakke 2.0, at ”skattenedsættelserne på sigt er fuldt finansieret” (side 5). Problemet med dette er blot, at VK-regeringen valgte at udskyde afgiften på lastbiler og efter den nuværende regering tiltrådte har de forsøgt at bekæmpe indførelsen af den. Det vil sige, at store dele af pengene har de allerede brugt, men pengene er ikke kommet i statskassen. Siden deres udmelding, har de dog ikke en eneste gang fortalt hvor pengene så skal komme fra og har af flere omgange forsøgt at tørre afgiften af på regeringen – senest med Kristian Jensen. Med andre ord er det en gratis udmelding fra Venstre, der blot kører på frihjul og ikke tager ansvar for at finde pengene til afskaffelsen.

Hvordan Kristian Jensen kan tro at slippe af sted med formuleringer som ”regeringens afgift” og hvordan han kan tro han og hans parti skal have æren for regeringens beslutning at droppe afgiften, er nærmest ubegribeligt.

Motivet for Venstre er fuldstændig klart: Lastbilafgiften passer ekstremt dårligt sammen med partiets selvtitulering som erhvervslivets beskyttere. Netop den titel har på det seneste været i massiv modvind, efter det kom frem at Løkke hævede skatter og afgifter for erhvervslivet hele 101 gange i den korte tid han havde magten. Netop derfor rammer lastbilafgiften dem så hårdt.

Det hele bringer mig tilbage til Kristian Jensens tweet, der medførte en sand storm imod ham. Hvordan han kan tro at slippe af sted med formuleringer som ”regeringens afgift” og hvordan han kan tro, at han og hans parti skal have æren for regeringens beslutning at droppe afgiften, er nærmest ubegribeligt.


Flere artikler om emnet

Annonce