Uhellig alliance gør lille Emil til folkeskolereformens taber

Leder: Hamrende ærgeligt, at det lykkeds en alliance bestående af Konservative, Liberal Alliance, Venstre, Enhedslisten og Danmarks Lærerforening at sætte en kæp i hjulet på folkeskolereformens vigtigste element: aktivitetstimerne.
Det siges, at man skal høre meget før ørerne falder af. Der er jeg vidst nået til i den forgangne uge, hvor det lykkedes en mærkelig sammentømret alliance bestående af Konservative, Liberal Alliance, Venstre, Enhedslisten (?) og Danmarks Lærerforening at sætte en kæp i hjulet på folkeskolereformens vigtigste element: aktivitetstimerne.

Efter ti år med en skolepolitik, der mest af alt handlede om at teste eleverne og fjerne tilliden fra lærerne, har vi endelig fået en regering, der for alvor vil gøre noget ved roden af problemet.

I efteråret 2012, da Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) holdt åbningstale i Folketinget, talte hun om den lille folkeskoleelv Emil. Han er et billede på de alt for mange elever i folkeskolen, som i dag ikke lærer det de skal i den meget gammeldags skoleform som præger folkeskolen.

20 procent af eleverne forlader skolen uden at kunne læse eller regne ordentligt. Færre unge gennemfører i dag en ungdomsuddannelse end i halvfemserne. Flere og flere forældre vender ryggen til folkeskolen som det naturlige sted at få deres børn undervist.

Efter ti år med en skolepolitik, der mest af alt handlede om at teste eleverne og fjerne tilliden fra lærerne, har vi endelig fået en regering, der for alvor vil gøre noget ved roden af problemet. Nemlig, at den skoleform, vi har kendt de sidste 25 år, ikke længere er tilstrækkelig.

Regeringens reform tegnede til at blive regeringens absolut vigtigste og indtil videre mest ambitiøse arbejde. Her er nemlig tale om en reform af den måde, skolen drives på, arbejdes i, og af den måde, vi tænker undervisning på. Og her er aktivitetstimerne et afgørende element i at skabe den nye og inkluderende skoleform.

Desværre er det lykkedes en alliance af stok-konservative og ideologisk forvirrede parter at stikke en kæp i hjulet på en reform af skolen. De borgerlige har begrundet deres modstand med, at den enkelte familie selv skal have lov til at bestemme over deres barns fritid. Lærerne vil heller ikke være med, selvom de erkender at nutidens skoleform ikke er tilstrækkelig. Og Enhedslisten støtter lærerne, uanset hvilke synspunkt de måtte have.

I stedet for at tage hensyn til den forsvindende lille andel speltmødre, som De Konservative åbenbart repræsenterer, og til lærernes uforståelige modstand, burde fokus være på ændre folkeskolen.

Alle forskere, erhvervsliv og andet godt er enige: der er brug for en skoleform, hvor man man blander leg med læring; hvor eleverne – især de urolige drenge – rører og bevæger sig i løbet af dagen; og der er brug for mindre røv-til-bænk undervisning.

I stedet for at tage hensyn til den forsvindende lille andel speltmødre, som De Konservative åbenbart repræsenterer, og til lærernes uforståelige modstand, burde fokus være på ændre folkeskolen. Ikke på at gøre mere af det samme.

Desværre bliver folkeskolereformen nok mere af det sidste, og for lidt af det første.

Beskæftigelsesminister (S)


Flere artikler om emnet

Annonce