Luftens flyvende tyende

Luftfartsindustrien har udviklet sig til en rådden industri, hvor den indædte priskonkurrence har alvorlige konsekvenser for medarbejderne og deres familier.
”Vil du sige op? Så skal du lige betale en bøde på 1.500 kr. til os.”

 ”Vil du arbejde her? Du får 120 kr. i timen – men ingen tillæg, uanset om du skal arbejde dag, nat, weekend eller juleaften. I øvrigt har vi ingen fast arbejdstid.”

”Er du syg? Det var ærgerligt! Der er ingen løn under sygdom her hos os. Heller ikke selvom det er en arbejdsskade.”

”Ferie? Ja, det har du jo ret til. Men du får altså max 450 kr. om dagen.”

Er dette nogle arbejdsforhold, du kunne tænke dig at arbejde under, så skal du bare søge job som stewardesse ved Ryanair – det irske flyselskab, der gør en dyd ud af, at de nægter at tegne overenskomst.

Og det forstår man jo egentlig godt. En overenskomst vil jo betyde, at deres medarbejdere skulle til at have en højere timeløn, tillæg for at arbejde på skæve tider, fuld løn under sygdom, faste arbejdstider, passende varsel ved opsigelse og at man ikke skal betale en bøde for at sige op.

Men det vil også betyde, at Ryanair ikke længere vil kunne sælge flybilletter til 1 kr.

Et andet flyselskab, der også sælger billige billetter er Norwegian, der godt nok har overenskomster i Norge, hvor de har deres hovedsæde. Men nordmændene har lært beskidte tricks af irerne, og har derfor fundet på at hyre piloterne gennem et firma i Singapore. Det har den ”smarte” effekt, at piloterne i praksis er afskåret fra retten til at holde barsel, når de bliver forældre.

Hvordan kan det lade sig gøre i barselsorlovens præmieland, Norge? Jo, Norwegian har ikke længere ansat deres langrute-piloter. De er i praksis ansat hos firmaet Global Crew Asia PTE., Ltd. - og så videreudlejet til Norwegian Longhaul Singapore PTE., Ltd.

Og i deres ansættelseskontrakter fremgår det, at barsel kun bevilges i henhold til lovgivningen i Singapore. Og Singapore tillader kun forældre at holde barselsolov, hvis barnet er statsborger i Singapore. Og i øvrigt også kun, hvis forældrene er lovformeligt gift.

Smart? Kun for Norwegian – ikke for piloterne eller deres børn. Men dette ”smarte trick” er blot endnu et punkt på listen over luftfartsbranchens efterhånden lange synderegister.

Usolidarisk skattetænkning
Et andet eksempel på Norwegians kreative tankegang er, at de fremover indregistrerer nye fly i Irland. Så slipper de nemlig for at betale den helt urimeligt høje skat, man betaler i Norge. Hvorfor skulle man det, når man kan nøjes med at betale det halve i Irland?

Luftfartsbranchen er ved at udvikle sig til en rådden industri, hvor den indædte priskonkurrence har alvorlige konsekvenser for medarbejderne og deres familier. Når Ryanair og Norwegian har succes med at sælge billige flybilletter, så betales prisen af medarbejderne og skatteborgerne i selskabernes hjemlande.

Lovgivning og især gode overenskomster er det eneste værn almindelige lønmodtagere har mod de multinationale selskabers gerrighed og overgreb på grundlæggende lønmodtagerrettigheder.

Problemet er, at modellen ikke er levedygtig, men kun kan lade sig gøre på grund af krisen. De mennesker, der har uddannet sig indenfor faget, mister deres arbejde, når konkurrencen tvinger de gamle – ordentlige – selskaber til at fyre, og selv et skodjob hos RyanAir er bedre end ledighed.

Lovgivning og især gode overenskomster er det eneste værn almindelige lønmodtagere har mod de multinationale selskabers gerrighed og overgreb på grundlæggende lønmodtagerrettigheder.

Hvis luftens bisser får succes og intet modspil, er der ingen tvivl om, at de samme tricks vil blive brugt i andre brancher. Dermed er der stor risiko for, at tusindvis af job, der i dag giver mulighed for et ordentligt arbejdsliv, fremover vil blive erstattet af lavtlønnede skodjobs.

Det bør give anledning til, at vi tænker os om inden vi hovedløst klikker ja til en flybillet uden overenskomst og skattebetaling bag. For den pris, du ikke betaler, den betaler medarbejderne.

Af Kasper Palm, faglig sekretær i Dansk Metal

Forbundssekretær i Dansk Metal


Kommentarer fra Facebook