Ret og pligt i den digitale verden

Ret og pligt plejer at følges ad. Det er god socialdemokratisk politik. Men i den digitale verden har du som borger kun pligter.
Du har pligt til at være online med det offentlige. Men ingen ret til at forvente, at det offentlige er online med dig, når du ønsker det. Den 1. november får du endnu flere pligter overfor det offentlige på nettet. Det er på tide, vi også ser på borgernes digitale rettigheder.

Den dag fjerner landets kommuner endnu flere papirblanketter fra borgerservicecentrene. Kommunerne har allerede fjernet papirblanketterne til en lang række sociale ydelser sidste år. Og fra næste år skal vi alle sammen have en digital postkasse, hvor vi har pligt til at modtage post fra det offentlige.

Det handler selvfølgelige om, at kommunerne kan spare penge. Og om at flere og flere borgere egentlig synes, det er meget rart at sidde i sofaen om aftenen, når børnene er lagt og klare papirerne med det offentlige.

Men i dag er det desværre den offentlige pengekasse og det offentliges digitale formåen, der afgør, om du skal bruge nettet til at kontakte det offentlige, eller om du skal fatte papir og blyant. Loven giver borgerne pligt til at være digitale, når det giver mening for det offentlige. Men borgerne har ikke ret til at kræve, at kommunen er digital på de områder, borgerne synes giver mening. Det skal vi have ændret.

Borgerne spiller lotto, når de sender et brev digitalt.

Borgerne burde have ret til at være 100 % digitale med det offentlige – hvis man vel at bemærke selv ønsker det. Så du ikke behøver at stå både ved postkassen ude ved vejen og postkassen foran skærmen for at få afgørelse på din sag med kommunen. Blot fordi du ikke er sikker på, hvilken postkasse det offentlige bruger. Undersøgelser viser også gang på gang, at det offentlige er absurde dårlige til at svare på breve sendt digitalt.

Borgerne spiller lotto, når de sender et brev digitalt. Man ved ikke om der er gevinst i form af et svar fra det offentlige. Når borgerne kan risikere at miste deres sociale ydelser fordi de overser et brev der er kommet digitalt, så bør der også være en konsekvens for det offentlige, når de ikke tjekker deres digitale postkasse.

Ret og pligt hænger sammen. Hvis vi som borgere skal være med til at bidrage til en effektiv offentlig sektor, som har råd til velfærd der hvor det virkelig gælder. Men hvis vi som borgere skal acceptere de nye pligter vi får til at gøre livet lettere for det offentlige. Så skal det offentlige også give os ret til at være digitale når vi synes det giver mening for os.

Ret og pligt skal følges ad – også i den digitale verden.

Mathilde Illum Aastrøm (f. 1982) er uddannet cand.scient.adm. og til dagligt chefkonsulent i Københavns Kommune. Kandidat til Borgerrepræsentationen for Socialdemokraterne.


Flere artikler om emnet

Annonce