DSU-kampagne druknede Twitter

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, DSU, lancerede i går en onlinekampagne, hvor medlemmer skal fortælle, hvorfor de er med i netop DSU. Men kampagnen er for meget, mener ekspert i sociale medier.
Der skete noget i går på det sociale medie Twitter. For lige pludselig eksploderede nyhedsstrømmen i tweets, der indeholdt et nyt hashtag: #DSUfordi.

Twitter er et socialt medie, hvor alle, der har en twitterkonto, kan tweete om, hvad de vil. Et tweet må maksimalt være 140 tegn, og som regel indeholder et tweet også et hashtag - det tegn, man typisk kender som ”firkant” på telefonen efterfulgt af bogstaver eller ord – som hjælper med at kategorisere budskabet. Et tweet der handler om dansk politik får for eksempel hashtagget #dkpol.

Hashtagget #DSUfordi er en del af en kampagne, som DSU kører i hele uge 7. Her skal medlemmerne kort sagt fortælle, hvorfor de er medlem. Næstformand i DSU Alexander Grandt Petersen er ansvarlig for kampagne, og han var en af de første til skyde det hele i gang. I går skrev han på Twitter:

”Jeg er med i #DSUfordi størrelsen på pengepungen, ikke skal være afgørende for menneskers muligheder. #dkpol

Og i telefonen siger Alexander Grandt Petersen til Netavisen Pio:

”Kampagnen har to formål. Et er at skabe opmærksomhed om vores organisation, og to er at bruge vores medlemmer og deres netværk aktivt til at hverve nye medlemmer.”

Det er ligesom moderpartierne
En masse andre DSU’ere er siden fulgt næstformanden i hælene. Men i går gik der ikke lang tid før, at kampagnen mødte modstand - både fra andre politiske ungdomspartier, men også fra almindelige Twitter-brugere, som blev godt og grundigt irriteret over den digitale flodbølge. De skrev i stedet for: ”Jeg er IKKE medlem af #DSUfordi…”

For eksempel skrev byrådskandidat for Venstre i Nyborg Simon Lindkær:

”Jeg er IKKE medlem af #DSUfordi jeg synes det skal kunne betale sig at arbejde. #dkpol”

”Hvis det var meningen, at man skulle spejle sig i kampagnen og få lyst til at blive DSU’er, så virker kampagnen ikke,” mener digital chef hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese Benjamin Rud Elberth.

Ifølge hans optælling kom der i løbet af fire timer 126 ”DSUfordi”-tweets, og det er for meget. I stedet for at dreje sig om positive budskaber kommer DSU’s kampagne til at blive ren støj på twitter, siger han:

”Fejlen er, at kampagnen er for let at pille ned med en modkampagne. Og at DSU’erne lader sig rive med og bliver hidsige over, at andre ungdomspartier skriver ”jeg er ikke #DSUfordi”, det gør jo, at det ender i ren mudderkastning. Det er ligesom at se moderpartierne, når ordførerne ryger i totterne på hinanden.”

Kritikken er overkill
De mange tweets med modsat fortegn fik nemlig DSU’erne til at påberåbe sig retten til hashtagget #DSUfordi. Ingen andre skulle bruge det. Men sådan fungerer Twitter ikke.

Næstformand Alexander Grandt Petersen tager nu de kritiske røster ganske roligt:

”Jeg mener, at kritikken er lidt overkill. Jeg så godt, at der var nogle på Twitter, der var trætte af vores tweets, men det var et fåtal.”

Og de par stykker fra Venstres Ungdom, som kørte modkampagne, kan heller ikke hidse Alexander Grandt Petersen op:

”Der har jo altid været en fejde mellem os ungdomspartier, og hvis VU’erne synes, det er nødvendigt at køre modkampagne, så tager jeg det som et cadeau. De kunne åbenbart ikke sidde kampagnen overhørigt. Men jeg beklager da, er der nogle, som er blevet irriteret.”

Vi bliver ved - også på Twitter
Digital chef i Geelmuyden Kiese Benjamin Rud Elberth mener, at DSU skal holde sig til at lave de illustrative kampagner med grafikker og billeder, som de er kendt for og rigtig gode til at lave:

”Reglen på Twitter er, at når folk skriver, at man spammer, så skal man holde op, og det skal DSU også. De skal stoppe nu, ellers ender det bare i irritation.”

Den digitale rådgivers opfordring om at holde igen bider dog ikke umiddelbart på de unge socialdemokrater.

”Man kan jo altid spørge sig selv, om det virker eller ej? Tja… Hovedformålet med kampagnen er at skaffe nye medlemmer, og allerede i går fik vi nogle indmeldelser, og vi forventer, at der kommer flere i løbet af ugen. Og det er vores succeskriterie,” siger Alexander Grandt Petersen.

Han er dog enig i, at Twitter ikke er det bedste medie til at hverve nye medlemmer, men derfor skal mulighederne alligevel udnyttes.

”Twitter er bedst egnet til at udbrede vores politiske budskaber. For eksempel vores nye kampagne om Dansk Folkeparti, der påstår, at de vil styrke velfærden, men alligevel peger på Lars Løkke – og der vil man også komme til at se flere af de velkendte grafikker, som vi er kendte for. Men vi er jo interesseret i at understrege vores værdier og bekræfte hinanden i vores sag, og det arbejder vi videre med – også på Twitter,” siger Alexander Grandt Petersen.


Flere artikler om emnet

Annonce