Annonce

Falske påstande om Norwegian

Netavisen Pio har modtaget et debatindlæg fra Norwegians kommunikationsdirektør. Indlægget er et modsvar på den artikel, vi bragte onsdag den 19. marts om fagforeningernes udfordringer med flyselskabet.
I en artikel på piopio.dk spredes der stadig falske påstande om Norwegian og vores ansattes løn- og arbejdsvilkår.

Norwegian er et internationalt selskab med 143 ruter til 126 destinationer i 43 lande. Vi ekspanderer og konkurrerer globalt – akkurat som en række andre norske og danske selskaber har gjort før os – uden at deres etablering i lokale markeder har fået stemplet ”social dumping”.

Lige som alle andre store flyselskaber åbner vi baser og ansætter personale i flere forskellige lande og i de største trafikknudepunkter. Og rigtig mange har vist stor interesse for at blive en del af Norwegian. Til de nye baser i New York og Fort Lauderdale oplevede vi eksempelvis omkring 5.500 ansøgere til i første omgang 300 nyoprettede stillinger. Mange af disse ansøgere har tidligere været ansat i store internationale selskaber.

I alle lande, hvor vi åbner baser, betaler vi markedsmæssige og konkurrencedygtige lønninger – hvad enten det er i Danmark, Spanien, England, USA eller Thailand. Derfor er det tydeligt, at der famles i blinde, når man postulerer, at vores kabinepersonale på eksempelvis basen i Bangkok har lønninger på 3000 kr. om måneden. Det har vi tilbagevist mange gange, og det er direkte usandt. Faktisk tjener kabinepersonalet på baserne i eksempelvis Thailand og USA omtrent det samme. Det betyder, at det thailandske kabinepersonale har en større købekraft end deres norske, danske og amerikanske kollegaer.

En gennemsnitlig månedsløn ligger på omkring 80.000 Bath, hvilket svarer til 15.000 norske kroner. Desværre vælger mange kun at fremhæve en mindre del af en lønpakke, som er sammensat af forskellige tillæg og diæter. Man kan undre sig over, at der ikke er skelet til tidligere offentliggjorte løntabeller, før man fremkommer med falske påstande, men det passer selvfølgelig ikke ind i den til lejligheden konstruerede virkelighed.

Norwegians egen lønstatistik

Vores ansatte i Thailand har en baggrund fra andre flyselskaber som British Airways, Qatar, Emirates og Thai og er ligeledes rekrutteret ud af mange ansøgere. Vi har stillet krav om blandt andet en bachelorgrad, når man er tilknyttet Bangkok-basen som kabineansat, hvilket er højere krav, end vi stiller til vores crew i Europa. Det er disse medarbejdere, man vælger at omtale som ”socialt dumpede”. Denne ukritiske brug af begrebet ødelægger det for arbejdstagere, som faktisk oplever social dumping.

Reagerer kraftigt på Parats udspil
Med hensyn til fagforeningen Parats seneste udspil reagerer vi i Norwegian kraftigt på påstandene om fagforeningsødelæggelse. Vi ønsker ikke at begrænse de muligheder, det flyvende personale har i forhold til at være organiseret i de fagforeninger, de ønsker, og Norwegian vil forholde sig til fagforeninger i alle lande, hvor vi har ansatte.

Norwegian varslede imidlertid allerede i efteråret sidste år, at det er nødvendigt med en omorganisering, der er bedre tilpasset vores modernisering og internationale vækst. Dette skal ske med et ejerselskab på toppen og operativ drift i datterselskaber under. Ansættelserne i de helejede datterselskaber indebærer, at alle kabinesansatte beholder sine løn- og arbejdsvilkår samt alle oparbejdede rettigheder. Parat har selv været godt tilfredse med løsningen, som selskabsledelsen, den lokale kabineforening samt fagforeningens egne repræsentanter er kommet frem til under drøftelserne. På baggrund af dette, er vi overraskede over og reagerer meget kraftigt på Parats seneste udspil.

Indlægget er skrevet af Anne-Sissel Skånvik, som er kommunikationsdirektør i Norwegian


Flere artikler om emnet