Når medierne ikke forstår deres egne meningsmålinger

Det er fuldt forståeligt, at medierne laver meningsmålinger. Men er det for meget forlangt, at journalisterne og institutterne håndterer deres undersøgelser korrekt?
Meningsmålinger er blevet en større og større del af den politiske nyhedsdækning. Det er ikke sjældent, at mindre udsving i tilslutningen til de enkelte partier bliver gjort til genstand for intense drøftelser i medierne og efterrationaliseringer fra selvbestaltede politiske analytikere. Selvom målingerne langt fra er statistisk signifikante.

Den del er vi dog efterhånden vante med. Men på det sidste er flere og flere meningsmålinger begyndt at fokusere på, hvad vælgerne mon tror, konsekvensen vil være af en given politisk udvikling. Frem for blot at spørge til vælgernes holdning.

Et klasseeksempel på denne tarotkortifisering af meningsmålinger er Megafons nyeste meningsmåling om Socialdemokraternes muligheder for vælgerfremgang med eller uden Helle Thorning-Schmidt som formand.

Politiken og TV2 har bedt Megafon spørge danskerne, om de er enige eller uenige i følgende udsagn:

"Det ville styrke Socialdemokraternes muligheder for at få vælgerfremgang ved næste valg, hvis Helle Thorning-Schmidt fik en international topstilling, og Mette Frederiksen overtog posten som formand for S".

Det spørgsmål bruger journalister som Politikens Mette Østergaard og TV2’s Peter Lautrup-Larsen så til at konkludere henholdsvis, at ”Socialdemokraterne håber, EU vil tage Thorning”, og ”Flere vil se det som en gevinst, at en partileder, en statsminister, forsvinder hen, hvor peberet gror og ud af landet”.

Det er der slet ikke dækning for at sige. Vælgerne er nemlig blevet spurgt, som var de alle Mogensen & Kristiansen-kloner, der brugte deres tid på at rode i kaffegrums og foretage søgte væddemål om overklassevin på live-TV. De er blevet spurgt til, hvad de tror, og ikke hvad et formandsskifte vil betyde for deres stillingtagen.

Hvis man rent faktisk ville have haft vælgernes bud på, om et formandsskifte ville betyde noget for vælgeropbakningen, skulle man have spurgt de samme mennesker om henholdsvis:

1. Vil du overveje at stemme på S i dag?
2. Ville du overveje at stemme på S, hvis Mette Frederiksen var formand i stedet for Helle Thorning-Schmidt?

Jeg synes, det er ganske udmærket, at man laver meningsmålinger og også gerne meningsmålinger, der bevæger sig lidt ud over det klassiske ”Hvilket parti ville du stemme på, hvis der var valg i dag?” Men vi bliver nødt til at kræve, at journalisterne og ikke mindst de meningsmålingsinstitutter, der skal rådgive de medier, som køber deres produkter, har et minimum af kompetencer til at kunne håndtere undersøgelserne korrekt.

I den sammenhæng er det heller ikke uvæsentligt, at et forskningsprojekt fra statskundskab for nylig konkluderede, at meningsmålinger i sig selv påvirker opinionen.

Ergo er det vist tid til, at meningsmålingstrojkaen Megafon, TV2 og Politiken strammer lidt op.

Mads Reinholdt (f. 1981) er formand for Socialdemokraterne på Frederiksberg.


Kommentarer fra Facebook