Det kræver ikke den store analysekapacitet at regne ud, at terrorangrebet vil styrke Dansk Folkeparti. Men der er dog grænser for, hvor langt partiet kan gå i sine udmeldinger uden at blive anklaget for politisk plattenslageri. Dansk Folkepartis retorik efter terrorangrebet er mest baseret på et angreb mod ”islamister” og til dels også religionen islam. Ikke muslimer.
Islam – ikke muslimer
Godt nok er islam og muslimer to uadskillelige ting, for der skal ligesom nogle muslimer til, hvis religionen skal eksistere. Men når Dansk Folkepartis politikere ikke tager ordet ”muslimer” i deres mund i forbindelse med reaktionerne på terrorhandlingerne, er det ikke tilfældigt.
For ikke engang Dansk Folkeparti ville over for deres vælgere kunne slippe af sted med at skære alle muslimer over én kam. Det vil kun en lille del af deres vælgere acceptere, selv her få døgn efter terrorangrebet. Men Dansk Folkeparti behøver heller ikke skrue yderligere op for retorikken. Der er ingen tvivl om, at de indirekte vinder på terrorangrebet, hvor kynisk det end må lyde.
Kampagne på pause
For Socialdemokraterne kunne terrorangrebet stort set ikke komme på et værre tidspunkt. Det store regeringsparti er lige begyndt at udrulle kampagnen ”Det Danmark du kender” – en kampagne som nok er det sidste skud i bøssen, hvis meningsmålingerne skal vendes inden valget. Næste trin i den kampagne er nødt til at blive sat på pause på ubestemt tid, indtil vi har absorberet grusomheden ved terrorangrebet og alt, hvad dermed følger af øget frygt på mange måder.
Det vil være topmålet af politisk tonedøvhed at tro, at man kan komme igennem med ret mange af kampagnens fint og grundigt gennemtænkte budskaber i disse dage, og det ved Socialdemokraterne også godt. Så de trykker på pause og håber, at kampagnens førstedel ikke helt er glemt, når det atter bliver hverdag efter terrorangrebet.
Utilsigtet boomerangeffekt
Terrorangrebet betyder også, at udlændingedebatten vil få en endnu mere fremtrædende rolle i den kommende valgkamp, end den allerede var tiltænkt. Der ligger nu en forøget latent frygt i mange danskere for, at det samme kunne ske her på dansk grund, og den frygt vil der blive spillet på i valgkampen. Dog primært underspillet på, da det også kan have en utilsigtet boomerangeffekt at opfordre til alt for voldsom grad af massehysteri.
Men det er sikkert og vist.
12 uskyldige menneskers død i Frankrig vil komme til at påvirke det danske politiske billede ved det kommende folketingsvalg.
Søren Strandman-Møller er politisk kommentator og kommunikationsrådgiver. Som journalist har Søren Strandman-Møller arbejdet for flere medier på Christiansborg. I dag er han seniorrådgiver i Krogsgaard Kommunikation. Søren Strandman-Møller har ingen politiske partier som kunder og er uafhængig af politiske interesser.
Klummen er bragt i samarbejde med Fagbladet 3F.