At vedblive åbne for nye teknologier har ikke tidligere indebåret et kompromis med arbejdernes rettigheder
Gennem alle disse år har samfundet bevæget sig. Store samfundsmæssige ændringer har fundet sted, verdenskrige, teknologiske fremskridt med mere. At vedblive åbne for nye teknologier har ikke tidligere indebåret et kompromis med arbejdernes rettigheder, som Socialdemokraterne har værnet nidkært om.
I dag oplever min branche - taxibranchen - en af disse teknologiske udfordringer. En ny trend har taget plads i vores samfund; deleøkonomien. Dette fænomen har naturligvis også Socialdemokratiets bevågenhed. Her er det fuldkommen afgørende, at man forstår at skille skidt fra kanel. Fra den idealistiske og miljørigtige trend udspringer nemlig også stenrige superkapitalistiske, bobleøkonomiske foretagender, der tilraner sig retten til at være en del af denne deleøkonomi, dog uden nogensinde at have ønsket om at dele noget med nogen.
Her tænkes naturligvis på pirattaxiselskabet Uber, der den 19. november 2014 lancerede deres kriminelle tjeneste fuldkommen uden at overveje at indgå på de lovbestemte vilkår, der er gældende inden for den erhvervsmæssige personbefordring. Straks efter modtog Statsadvokaten da også en anmeldelse for brud på taxiloven fra Trafikstyrelsen og daværende socialdemokratiske transportminister Magnus Heunicke udtalte, at dette foretagende vist agerede uden for dansk lov og ret. Respekt for det!
Ubers måde at indrette arbejdsmarkedet på, er bestemt ikke et teknologisk kvantespring ind i fremtiden
Regeringen er skiftet, årene er gået, og Trafikstyrelsens anmeldelse fra 2014 afventer fortsat Rigsadvokatens godkendelse af, om der overhovedet skal rejses en sag. I den lange periode i dette lovmæssige vakuum, hvor der mere eller mindre strategisk er rejst tvivl om taxilovens gyldighed i Danmark, har vores branche været vidne til, hvordan denne illegale tjeneste uretmæssigt har tilkæmpet sig betragtelige markedsandele på bekostning af overenskomstmæssigt ansatte taxichauffører under ordnede forhold.
Ubers måde at indrette arbejdsmarkedet på, er bestemt ikke et teknologisk kvantespring ind i fremtiden, men tværtimod et spring 140 år tilbage til Pios tid, hvor basale rettigheder som vi regner som selvfølgelige i dag: løn under sygdom, feriepenge, tryghed i ansættelserne, barselsorlov med mere, ikke fandtes.
Det er det "arbejdsmarked", virksomheder, der hævder at være deleøkonomiske, med grådighed er ved at etablere på rekordtid i Danmark, såvel som alle andre lande hvor socialdemokratiske partier i samarbejde med fagforeningerne har kæmpet for disse.
Det økonomiske fundament under hele velfærdssamfundet kan skride
Derfor er det med meget stor undren og endnu større beklagelse, når endog fremtrædende socialdemokrater (der burde vide bedre), stiller sig frem og argumenterer for dette nye storkapitalistiske foretagende, for hvem skattebetaling og et medansvar for de lande de opererer i, er dem fuldkommen fjernt.
Kære kammerater - socialdemokrater - fagforeningsfolk. Det er ikke alt, hvad der skinner, som er guld. Griber vi ikke meget hurtigt fat i undergravende virksomheder som Uber, kan det økonomiske fundament under hele velfærdssamfundet skride hurtigere, end et nyt folketingsvalg bliver udskrevet.
Pas nu på vores land, vores velfærd og overenskomstsikrede arbejdsmarked, mens tid er. Der er uhyre stærke kræfter, der modarbejder det lige nu - og dem skal socialdemokrater ikke stå og byde velkommen. Bevar det Danmark du kender!
Søren H. Nicolaisen er formand for Taxaførerne i Danmark (TiD).
Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.