Nu vil medicinalvirksomheden Novo Nordisk stramme markant op på sikkerheden ifølge et referat fra et møde, som mediet MedWatch er i besiddelse af.
Ifølge MedWatch blev mødet afholdt på Novo Nordisks byggeplads i Kalundborg, hvor det blev nævnt, at der skal være brandvagter ved alle byggeprojekter, kontrol af arbejdstilladelser og adgangskontrol.
Indtil nu var det bygget på tillid
Til mødet blev der slået i bordet: “Indtil nu var det bygget på tillid. Nu vil vi lave tilfældige checks af folk, der arbejder med varmt arbejde”' udtalte en mødedeltager ifølge Medwatchs gengivelse af referatet.
Novo Nordisk bekræfter overfor Ekstra Bladet, at sikkerheden er blevet strammet op på alle deres byggerier.
Den 16. maj opstod en brand på byggepladsen i Kalundborg.
Udover branden den 16. maj i Kalundborg har der været yderligere to brande på Novo Nordisk-bygninger i Bagsværd den 22. maj og 18. juni.
I maj fandt politiet ud af, at to bosniske håndværkere ansat i forbindelse med Novo Nordisk byggeri i Kalundborg ikke havde de tilladelser, der skulle til, for at arbejde i Danmark.
Og i januar fandt politiet ud af, at der var fire personer uden arbejdstilladelse, som arbejdede på samme byggeri.
Novo Nordisk har i et tidligere svar til Netavisen Pio fortalt, at virksomheden indskærper overfor deres leverandører, at de skal overholde gældende lovgivning.
Derudover har direktør for globale medier hos Novo Nordisk, Lars Otto Andersen-Lange, understreget, at der er indført nye retningslinjer for sikkerheden.
De nye retningslinjer indebærer blandt andet indsættelse af brandvagter ved alle byggeprojekter, yderligere adgangskontrol og tjek af arbejdstilladelser herunder øget stikprøvekontrol.
Novo Nordisk havde i 2023 et overskud på over 100 milliarder kroner.
Virksomheden har opfundet det populære Wegovey og Ozempic, som mange bruger til at tabe sig. Derudover er Novo Nordisk kendt for deres salg af insulin.
Kommentarer
Kædeansvar er den eneste vej at gå.
Virksomheder skal ikke kunne gemme
sig bag underentreprenørers underentreprenørers underentreprenører.
Man må gå ud fra, at alle krav og forventninger, henvisning til lovgivning mv, er nøje nedskrevet i kravspecifikationerne ved udbud/licitation, hvoraf det også vil fremgå, at misligholdelse af enhver art vil føre til opsigelse af kontrakten, dagbøder ved deraf følgende forsinkelser osv, osv. Kontrakthaver/hovedentreprenør vil være ansvarlig for, at evt underentreprenører opfylder disse kravspecifikationer, inkl at alle på byggepladsen har de nødvendige tilladelser mv. De må Novo's afdeling for byggesager være eksperter i.
Tillid er godt - kontrol er bedre. For at tilliden i samfundet ikke sættes over styr, er det nødvendigt at sætte hårdt ind over for dem, der omgår denne tillid. Det gælder både det private og det offentlige område. Konsekvensen bør være, at de virksomheder, der ikke lever op til deres ansvar, uanset om det er advokater eller entreprenører, kommer på den sorte liste og ikke kan komme i betragtning ved fremtidige opgaver.
Helt enig.
Ud med alle ulovlige forhold, det må Novo da have råderum til.
Problemet for bygherren er at man kan ikke ophæve kontrakten før "ulovligheden" er begået og hvis det først sker midt i byggeriet har man et problem med at få en anden entreprenør til at færdiggøre projektet. Det vil også medføre en merpris da bygherren har entreret med den billigste entreprenør (hvilket man skal iflg. licitationsloven).
Private virksomheder skal ikke tage billigste tilbud, de må frit vælge tilbud.
Hvis private firmaer udbyder arbejdet i licitation, skal de overholde licitationsloven, men det er rigtigt, at hvis de indhenter tilbud fra underentreprenører kan de vælge hvem de vil entrerer med, men som regel vælger de den billigste, for de indhenter nok ikke pris fra firmaer de ikke vil samarbejde med. Det ville nok også hurtigt rygtes i "branchen" hvis nogle "billige" firmaer kun blev inverteret til at give tilbud for at hovedentreprenøren kunne få en "kontrolpris".
Toppen af isbjerget. Nu skal der sættes en stopper før resten af bjerget popper up til overfladen.
Se det er "moderne" forretningsstrategi, når ens omdømme sælger mere end det produktet er i sig selv er værd. Det er bag hæve/sænkebordet i marketingsafdelingen pengene skal tjenes.