Ny chefredaktør på fagbevægelsens medie: “Jeg tror på det”

A4 Medier er ifølge bestyrelsesformand Michael Jacobsen på rette vej rent økonomisk
Politisk kommentator på Politiken, Kristian Madsen, tiltræder 1. maj som chefredaktør og direktør for fagbevægelsens online-medier, A4 Medier, herunder A4 Nu og betalingsmedierne A4 Arbejdsliv, A4 Arbejdsmiljø og A4 Overenskomst.

”Jeg er rigtig glad for, at Kristian Madsen har sagt ja til at stå i spidsen for A4. Kristian Madsen er med sine 10 år fra Politiken den helt rigtige til på en og samme tid at skabe journalistisk stærkt funderede indholdsprodukter samtidig med, at selskabet leverer på vores erklærede målsætning om at skabe en sund og overskudsgivende forretning,” siger formanden for udgiverselskabet A4 Medier Aps, sekretariatschef hos Fagbevægelsens Hovedorganisation, Michael Jacobsen.

Formanden oplyser, at A4 Mediers økonomi er på vej i den rigtige retning:

Det svarer til en resultatmæssig fremgang på knap 4,3 millioner kroner

“Vi er på rette vej. A4 Medier ApS realiserede i 2020 godt nok et samlet negativt resultat før skat på knap 4,7 millioner kroner. Dette skal dog sammenlignes med et negativt resultat før skat på godt 8,9 millioner kroner i 2019. Det svarer til en resultatmæssig fremgang på knap 4,3 millioner kroner.”

A4 Medier satser fortsat på at udgive online-nichemedier, der skal abonneres på:

“Baggrunden for denne resultatmæssige fremgang skal findes i et markant strategiskifte, hvor vi har valgt at omlægge vores forretning til en 100 procent fokuseret abonnementsstrategi,” understreger Michael Jacobsen”.

"Vi skal drive en forretning"

”Jeg glæder mig helt usigeligt til at være med til at udvikle vores journalistik og forretning. Ambitionen er helt klar: Vi vil skabe en god forretning ved at opruste på vores kerneområder og styrke virksomhedens brand ved at lave journalistik i topklasse, som vores kunder hverken kan eller vil undvære,” siger Kristian Madsen.

Han lægger over for Netavisen Pio ikke skjul på, at han står over for en svær og krævende opgave:

Vi skal have kunder i butikken

“Det er svært at finde et fodfæste i det mediemarked, vi har i Danmark i dag. Det fremgår jo af tallene. A4 Medier har tabt penge de seneste år, men vi er på rette spor. Ambitionen er at bygge noget nyt op. Nu ønsker vi at investere i kvalitetsjournalistisk. Investere på den måde, at vi forventer, at det giver et afkast. Vi skal drive en forretning. Vi skal have kunder i butikken. Og det har vi en plan for, hvordan vi gør.”

Trods udfordringerne tror Kristian Madsen på, at A4 Medier kan blive en overskudsgivende forretning:

Bestyrelsen og jeg er enige om, at det her ikke handler om at afvikle, men om at udbygge og opbygge

“Det er en stor opgave. Det er det for ethvert medie i det skøre marked, vi befinder os i. Men jeg tror på, at vi kan nå vore mål. Og det gør jeg ikke mindst på grund af bestyrelses indstilling. Bestyrelsen og jeg er enige om, at det her ikke handler om at afvikle, men om at udbygge og opbygge. Men der er naturligvis et stykke vej endnu, før vi kan realisere målene. Men jeg tror på, at det kan lade sig gøre.”

Vil udgive flere nichemedier

Kristian Madsen oplyser, at han har planer om, at A4 Medier skal udgive flere nichemedier end de nuværende:

 “Det er planen, at vi vil udgive flere titler, end vi gør i dag. Tempoet og hvilke områder, det kommer til at handle om, det kan jeg ikke sige noget om endnu,” siger Kristian Madsen, der med jobskiftet rykker fra Rådhuspladsen til Nannasgade på Ydre Nørrebro i København, hvor A4 Medier siden sommeren 2020 har haft sine kontorer.

Kristian Madsen afløser Nicolai Kampmann, der har været chefredaktør for A4 Medier siden december 2017.

Om A4 Medier

  • A4 Medier ApS sætter med sine nichemedier fokus på betydende og væsentlige lønmodtagerdagsordener med indholdsportalerne A4 Arbejdsliv, A4 Arbejdsmiljø og A4 Overenskomst.

  • A4 Medier ApS har en publicistisk ambition om via målgruppepræcise indholdsuniverser at være dagsordensættende på emner, der optager den danske lønmodtager.

  • A4 Medier ApS beskæftiger i dag 15 medarbejdere. 

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Tror Madsen vil være både dygtig som leder, og med humor løse den opgave. Har fulgt ham i ti år. Til lykke.

Negative resultater i 2019 og 2020 kan vel ikke give overskud. Er der ikke tale om en slåfejl for et af årene?

Annonce