Ny kampagne for Luftens Helte

En modig italiener talte ud om forholdene som ansat i Ryanair, da flybranchens ansatte onsdag aften lancerede en ny kampagne for ordnede forhold i branchen.
På et møde i LO Hovedstadens lokaler på Islands Brygge i København lancerede Flybranchens Personaleunion, FPU, en ny kampagne kaldet ’Luftens Helte’. Kampagnens skal sætte fokus på de vilkår som lavprisselskaber som eksempelvis Ryanair, der i denne uge er begyndt flyvninger til og fra Københavns Lufthavn under massiv medieopmærksomhed.

Omkring 80 menneske, i alle aldre, var mødt frem til lanceringsmødet, der som ”hovedattraktion” havde italienske Alessandra Cocca. Hun er tidligere stewardesse hos Ryanair, og lige nu er hun hovedpersonen i en retssag i Norge imod sin tidligere arbejdsgiver.

Luftens heltinde
Alessandra Cocca er en af de første tidligere ansatte, der er stået frem offentligt og fortæller om forholdene i Ryanair, som hun arbejdede for i ti måneder. At andre ikke har gjort tilsvarende skyldes at der i Ryanairs kontrakter er indføjet en tavshedspligt, som selskabet håndhæver med hård hånd og trusler om bod og retssager. Ifølge en pilot, der tidligere har arbejdet for det irske lavprisselskab, så ”sagsøger (Ryanair) gerne folk langt ind i helvede”

Vilkårene er meget anderledes i Ryanair i forhold til det vi ellers kender fra det danske arbejdsmarked. Der er et års prøvetid, hvor man kan blive sagt op fra dag til dag, der er ingen løn under sygdom, ingen barsel, ingen overarbejdsbetaling og man har ikke noget garanteret timetal, så lønnen afhænger af hvor meget man arbejder.

Cocca var desuden udlånt af et irsk vikarbureau til Ryanairs selskab i Norge, så hun fik sin løn som måske passede til irske forhold, men i Oslo var hvad der svarer til  8-9.000 danske kroner ikke nok til at give mad på bordet. Den eneste gang hun nogensinde besøgte kontoret i den irske hovedstad Dublin, var da hun modtog sin fyreseddel.

Den lave løn betød, at Cocca måtte ved flere lejligheder bede forældrene hjemme i Italien om penge for at overleve. En ydmygende oplevelse for en voksen kvinde, der tidligere havde haft job som sælger i en telebutik i Rom.

Følte sig fanget
Et af spørgsmålene som Alessandra Cocca forsøger at besvare er hvorfor hun valgte jobbet i Ryanair. Hendes forklaring er dels, at hun altid havde haft en drøm om at arbejde i branchen og dels at hun så Ryanair som en mulighed for at få foden indenfor i branchen.

Men hun kunne også fortælle, at hun inden hun startede i selskabet skulle betale for at tage en test eller kursus som enten skulle betales tilbage i et beløb eller i rater. Hun skulle desuden også selv betale for sin uniform. Hun følte sig fanget.

Det handler om ’gode venner’
Samtidig indrømmer hun også, at hun ikke vidste bedre. Som italiener med arbejde i Norge og ansættelse i Irland, så kendte hun hverken sine rettigheder eller standarderne for løn og arbejdsvilkår i Nordeuropa. Den cocktail betød, at det først var i mødet med den norske fagbevægelse, at hun fik åbnet øjnene og vækket mod til gå op imod sin tidligere arbejdsgiver.

”Jeg havde gode venner. Der er ingen tvivl om at fagbevægelsen har været afgørende for at jeg er trådt frem i offentligheden og har kunnet udfordre Ryanair”

Det handler om at behandle folk ordentligt
I dag er hun glad for fyringen fordi hun slap ud og har fundet arbejde i et andet selskab i Oslos lufthavn, Gardermoen.

Nu er hun spydspids i en kamp der ifølge hende: ”Ikke er et spørgsmål om politik, men handler om at behandle folk ordentligt.”

Man kan følge Luftens Helte-kampagnen for ordentlige arbejdsforhold på Facebook.

David Troels Garby-Holm er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook