Annonce

Ny meningsmåling: Messerschmidt puster nyt liv i DF

Med Morten Messerschmidt i front får Dansk Folkeparti det bedste resultat i flere måneder.
Efter nogle uger med fremgang går Socialdemokratiet 1,9 procentpoint tilbage i forhold til sidste uges måling og lander på 24,9 procent.

Det viser en ny meningsmåling som Voxmeter har lavet for Ritzau.

Det er en procentpoint under valgresultatet og vil betyde et tab på to mandater i forhold til resultatet ved valget i 2019.

Fremgang er der til gengæld til Dansk Folkeparti, der i forrige weekend valgte Morten Messerschmidt som ny formand i stedet for Kristian Thulesen Dahl.

Og det ser ud som om at vælgerne, trods den fortsatte interne uro i partiet,  tager pænt imod den nye formand.

Partiet går i hvert fald frem med 1,6 procentpoint i forhold til seneste uges måling.

Dansk Folkeparti står til 7,1 procent af stemmerne. Det er den bedste måling for partiet i fire måneder.

Fortsat konservativ fremgang

Målingen er også god for De Konservative, som kan notere sig en fremgang på 0,9 procentpoint til 16,4 procent af stemmerne. Hvis det skulle bliver resultatet af det næste folketingsvalg, så skal der stilles 18 nye stole ind i det konservative gruppeværelse til nye medlemmer.

17 af de stole kan partiet dog hente inde hos Venstre, hvor de vil være tilovers, da partiet i målingen står til blot 14,2 procent af stemmerne, et tab på 9,2 procentpoint i forhold til valget i juni 2019..

Hele to partier, Veganerpartiet og Frie Grønne, står i målingen til et stort rundt nul. Også Kristendemokraterne, som står til 1,7 procent, og Alternativet, som står til 0,9 procent, er under spærregrænsen.

Tæt på den grænse ligger også Liberal Alliance, som i denne målingen blot får 2,1 procent af stemmerne.

Rød blok fortsat størst

Der er ikke udsigt til et regeringsskifte.

Samlet set står den røde blok til 50,4 procent af stemmerne, hvilket vil udløse 91 mandater, mens den blå blok står til 47,5 procent, hvilket giver 84 mandater.

Lars Løkke Rasmussens parti Moderaterne har fortsat ikke bedt Indenrigsministeriet om en endelig godkendelse og er derfor ikke inkluderet i målingen og tæller derfor heller ikke med i blokregnskabet. Partiet ligger fortsat i kategorien øvrige som får 2,1 procent af stemmerne.

Det næste folketingsvalg skal senest afholdes om 16 måneder, nemlig den 4. juni 2023.

Om målingen

Voxmeters meningsmåling baserer sig på telefoninterview med 1015 repræsentativt udvalgte personer på 18 år eller derover. Målingen er lavet i perioden fra 24. til 30. januar.

Den maksimale usikkerhed på de enkelte partier i målingen er på +/- 2,7 procentpoint.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Morten Messerschmidt er en visionær, talentfuld og loyal DF'er, og formentlig den mest intelligente mand, der sidder i Folketinget. I mange år havde jeg det fejlagtige indtryk, at han var arrogant. Det overraskede mig meget, at han er en af de få folketingsmedlemmer, der svarer personligt på e-mails fra tilfældige borgere sendt til den e-mail adresse, der står på hans profil på Folketingets hjemmeside. Han tager sine ordførerskaber og sit folketingsarbejde grav alvorligt, og gør det gamle begreb "folkevalgt" ære. Det skal måske understreges, at jeg ikke er DF'er. Jeg forstår godt, at hans fjender frygter ham. Ikke fordi han er farlig eller ond, men fordi han er dygtig, engageret og svær at udfordre på talent.

Åh Gud Peter Jensen, hvor er du nem at narre. Der skal mere end fine ord og tomme argumenter til en værdig politiker. Vent nu bare og se på handlingerne, men måske blænder hans veltalenhed en del af befolkningen.

Kære Annemarie Aare
De andre politikere svarer mig ikke, når jeg henvender mig, så det er ret svært at få et indtryk af dem. Du har derfor ret i, at jeg måske er nem at narre. Morten Messerschmidt er i givet fald den eneste folketingspolitiker, der har taget initiativ til at forføre mig.

Jeg må have lommetørklædet frem for at tørre øjnene. Hvor er det dog smukt. Æhh. hvad var det nu med det rod i EU? Er det sådan at bare man er veltalende så glemmes det?

Kære Egon Jakobsen
Mig bekendt er Morten Messerschmidts dom blevet ophævet indtil videre. Skulle han blive dømt, så ændrer det ikke meget for mig. Jeg mener ikke, at han har begået årtiets forbrydelse, hvis han bliver dømt for det, som han er sigtet for. Det må jeg bare være ærlig at sige.

At kalde morten Messerschmidt det mest intelligente medlem af folketinget er nok lidt af en overdrivelse, han blev student i 1999 og cand. jur. 2009, d.v.s. at han har brugt 10 år på at uddanne sig til jurist, vel ikke noget der tyder på en speciel høj intelligens, studiet er nomineret til max, 6 år og mange klare det på 5 år. Desuden er det et af de "lettere" studier, hvor det især drejer sig om at have "klæbehjerne" så man kan huske alle de gamle love og domsafgørelser. Hans CV er vist heller ikke præget af nogen form for erhvervserfaring som du i en anden kommentar har klandret socialdemokratiske folketingsmedlemmer for.
At det kun er Messerschmidt der har svaret på din mail, skyldes nok at han er en af de få som deler dine synspunkter m.h.t. EU og hjemsendelse af den ene million muslimer du skriver om. Iflg. Danmarks statistik er det en stor overdrivelse, det rigtige tal er ca. 250.000 muslimer, mange, ja, men langt fra den million du skriver om. Hvis du ønsker opbakning for dine ekstreme synspunkter, skal du nok hellere bakke op om personer som Rasmus Paludan, Pernille Vermund og så selvfølgelig Morten Messerschmidt, så i sammen kan få flertal til du kan få opfyldt din "drøm" om et Danmark, og helst hele Europa, uden muslimer.

Kære Bent Menck Andersen
Jeg mange jurister, der ikke er ret kloge. Jeg definerer normalt ikke mennesker alene ud fra deres uddannelsesbaggrund. Lars Løkke Rasmussen og Jan E. Jørgensen er også jurister. Du glemmer forresten at Morten Messerschmidt sad i Folketinget med ordførerskaber under jurastudiet.

Hvor har du det fra at Danmarks Statistik oplyser at der er ca. 250.000 muslimer i Danmark?
Danmarks Statistik registrerer ikke folks religion.

Du har ret m.h.t. at det ikke er Danmarks statistik der har lavet undersøgelsen, når man Googler står det under Tjekdet og undersøgelsen er udført af et analyseinstitut i samarbejde med Roskilde universitet og Danmarks statistik. Det er Brian Arly Jacobsen fra institut for tværkulturelle og regionale studier ved Københavns universitet der står som ansvarshavende for undersøgelsen.

Bent, du skriver:
"han har brugt 10 år på at uddanne sig til jurist". Det forudsætter så at MM blev immatrikuleret på jurastudiet i 2009, og det fremgår ikke MMs CV på ft.dk!!!
Så kom igen med noget du kan dokumentere.

Morten Messerschmidt blev student i 1999 og blev først færdig med jurastudiet 10 år senere i 2009. Jeg ved ikke hvor mange "fjumreår " Messerschmidt har haft, men for en borgelig politikere gælder det vel at man starter sin uddannelse umiddelbart efter studentereksamen uden "sabatår". Det er jo det man hører fra de borgelige partier i folketinget og deres "venner" i Dansk Industri at de skal.

Bent, dit svar er som sædvanlig 'goddag mand økseskaft'. Udenomssnak.
"men for en borgelig politikere gælder det vel" og det gælder ikke for en S'er???

Kurt Jensen, Nu er det jo især de borgelige partier, der i samarbejde med Dansk Industri, har fremsat krav om at flere studerende skulle begynde studierne umiddelbart efter studentereksamen og afslutte studierne på den nominerede tid, derfor må det vel også være dem som går foran og viser et "godt" eksempel.

ft.dk:

Jeppe Bruus
Cand.scient.pol., Københavns Universitet, 1999-2007. 8 år

Jens Joel
Cand.scient.pol, Aarhus Universitet, 1999-2006. 7 år

Dan Jørgensen
Cand. scient. pol., Aarhus Universitet, 2004. tjaaa bum bum hvor mange fjumreår?

Nicolai Wammen
Cand.scient.pol., Aarhus Universitet, 2001.
Student, Marselisborg Gymnasium, 1991.
Nicolai Wammen blev student i 1991 og blev først færdig med polstudiet 10 år senere i 2001. Jeg ved ikke hvor mange "fjumreår " Wammen har haft,

Bent, du er til grin!

Jeg tror listen er meget længere over folketingsmedlemmer og ministre, der har været længe om at færdiggøre deres studier. Det gælder nok også for mange andre, som i dag er i ledelsen af div. firmaer i det private erhvervsliv.
Min kommentar gik alene på den såkaldte "intelligente" Morten Messerschmidt som din VEN, Peter Jensen skrev en kommentar om. Mener du også at Morten Messerschmidt er det mest intelligente medlem af folketinget? det jeg hidtil har set og hørt fra hans side får mig nu til at tvivle på hans intelligens, ja, han er god til at tale og "tale uden om", det så vi jo i forbindelse med afsløringen af hans svindel med Meld og Feld hvor han beskrev Rikke Karlson, som en lille naiv pige fra Jylland, som ikke kunne finde ud af hvad der foregik i EU. Intelligent udtalelse? tja. bum bum, det skal man vist nok være tilhænger af Dansk Folkeparti for at mene, men det er du vel også som det tydeligt fremgår af de holdninger du giver udtryk for og din opbakning til din "ven" Peter Jensen.

>>ja, han er god til at tale og "tale uden om"<< og det skulle komme fra dig.
Det er du også Bent Menck Andersen.
Og til at komme med falske beskyldninger.

"Det gælder nok også for mange andre" ja, og?

Du forholder dig slet ikke til Nicolaj Wammens mange år til at færdiggøre sit studie:
Nicolai Wammen
Cand.scient.pol., Aarhus Universitet, 2001.
Student, Marselisborg Gymnasium, 1991.
Nicolai Wammen blev student i 1991 og blev først færdig med polstudiet 10 år senere i 2001. Jeg ved ikke hvor mange "fjumreår " Wammen har haft,

Bent du er og bliver utroværdig.

Kurt Jensen, du svare uden om når det gælder Morten Messerschmidt, som var det min kommentar til din gode ven, Peter Jensen, gik på. Men det er vel fordi Morten Messerschmidt er dit forbillede i Dansk politik. Jeg siger velbekomme til opbakning til en person, der er anklaget for økonomisk bedrageri lidt a.la. Glistrup.

Bent, svarer jeg uden om? Hvor?

Artiklen og kommentarerne handler om Messerschmidt, du kommenterer i stedet for på nogle socialdemokratiske ministre som overhovedet ikke er nævnt i artiklen, så en gang udenoms skriveri som sædvanligt fra din side.

Bent, hvor mange af S ministrene har gennemført deres studier på normeret tid?
Kan du ikkelige opremse hvem der har og ikke har? Og også dem der har påbegyndt men ikke fuldført et videregående studie.

Kurt Jensen, det må du selv undersøge, det er ikke interessant for mig. Min kommentar var henvendt til din "ven" Peter Jensen til hans meget rosende kommentar om den, efter hans mening, meget "intelligente" Morten Messerschmidt.
Hans "rod" i EU med Meld og Feld sandsynliggør ikke en særlig stor intelligens, var det tilfældet, var det vel ikke endt i en retssag, og slet ikke når han også er jurist. Han er efter min mening et "stort blålys" som forhåbentlig ikke får meget indflydelse på den politik der skal føres i Danmark.

Bent, igen igen forsøger du at fokusere på nogen helt andet.
Du mener åbenbart at det bedste forsvar er et angreb.
Angreb angreb der er så nemme at gennemskue at du burde skamme dig.
Men skam ligger åbenbart ikke til dig.

Kurt Jensen, at jeg skulle skamme mig fordi jeg kommentere en kommentar, som din "gode ven", Peter Jensen har skrevet, har jeg ingen forståelse for. Desuden har jeg ikke bedt om din mening om det jeg skriver, dertil fremstår dine synspunkter i dine kommentarer langt fra mine holdninger til den politik jeg ønsker der skal føres i Danmark. Jeg har ikke tænkt mig at ændre mine holdninger for at imødekomme dine synspunkter der til forveksling ligner dem som kommer fra de mest yderliggående, såkaldte borgelige partier som NB, DF og LA, men hver sin smag og man har jo lov til at dele meninger med de partier som står en nærmest.

En lang kommentar der hele tiden bevæger sig bort fra emnet. Du er en 'mester' til det, men ikke i at svare.
Husker du den gamle 'sag' om Goebbels?

Ja, og sammenligningen passede perfekt på Peter Jensens propaganda, prøv at skifte ordet muslimer ud med jøder.

Mon svaret er. At Messerschmidt blev folketingsmedlem i 05 og frem til 09 hvor han blev valgt til Europa-Parlamentet .
Tror du skal møde ham, før du negligere hans intelligens !

Det er min opfattelse at folketingsmedlemmer svarer personligt på mails, og også forholder sig til det man skriver til dem.
Det gælder i al fald for disse:
Johanne Schmidt-Nielsen
Birthe Rønn Hornbech
Karina Lorentzen Dehnhardt
Carsten Lauridsen
Pernille Skipper.

og psykopaten Peter Jensen er stadig på fri fod...
At Peter Jensen er en almindelig borger er vist en overdrivelse.
Jeg fatter ikke hvad han laver her på Pio, ud over at blive udsat for især mine udgydelser, og fatter ikke at han ikke er velkommen hvor intelligente mennesker debatterer.
I mange år, skriver han, utroligt, kan han huske mere end én dag tilbage ??? jeg spørger fordi alle de dumheder der er kommet fra ham tyder på det stik modsatte... og især når han skriver sig ind som Pernille Vermund, at han er hendes "Yndlings debattør" et ord der ikke findes, og som jeg er sikker på at den fjollede kone fra NB ALDRIG vil bruge, endsige skrive i Pio.
Hvorom alting er, så har jeg et stille håb om at Peter Jensen , eller et af hans mange alias vil få morgenkaffen galt i halsen og afgå, her har han ikke en plads, med sine forvrøvlede indlæg...
og Hvad rager det os hvad han mener og især hvad han mener om forbryderen Messerschmidt.

Henrik, kan du dokumentere:
- at Peter Jensen er psykopat
- at "han skriver sig ind som Pernille Vermund"
- at Messerschmidt er en forbryder

"og fatter ikke at han ikke er velkommen" øhhh var det virkelig det du mente?

"Hvad rager det os hvad han mener " så spring hans indlæg over i stedet for at lade dig ophidse

"et af hans mange alias" hvilke og er det noget du kan dokumentere?

"hvor intelligente mennesker debatterer." er du et af dem?
.

Henrik, er du der?

Så er det utroligt at han ikke har været ligeså hurtig til at svare på OLAFs henvendelser... og så kan han ikke forstå at sagen har trukket i langdrag🤔

Ja lad os se om m et halvt år. Det er ikke nok at være på tværs. Han skal jo skabe resultat, og det bliver svært

Kære Helle
Dansk Folkeparti kunne skabe fremragende resultater, hvis Socialdemokratiet ville samarbejde om det, særligt henset til de af Europarådets konventioner, der beskytter Levakovic med 14 advarsler om udvisning, som Socialdemokratiet stadig ønsker at holde fast i.

Skån mig, nej DF er EU modstandere og må arbejde med NB og Ø her. Og Danmark er EU tilhænger og tilhønger af de konventioner vi har tiltrådt. Og ser MM som en storskrydende kopi af Donald Trump intet andet.

Det er mig en gode, at nogen kan se lyset i Morten Messerschmidt. Men folk stemmer gerne på Dansk Folkeparti for at slippe nemt om strabadserne. Her finder du de lette løsninger med kirkegang om Søndagen, samt flæsk med persillesovs og kartofler som redskaber til at redde verden.

Det er mig en gåde så mange der her på Pio forsvarer S uanset hvad.

Jeg kan desværre godt forstå at S. bliver ved med at gå tilbage.
Der er flere ministre der dyrker nogle håbløse projekter, hvor den folkelige opbakning stort set ikke er til stede.
Besynderligt at Mette F. ikke kan se det.

Du har helt ret, men der er også ministre der ikke dyrker projekter. Astrid Krag hører man fx lige så lidt til som Thyra Frank i sin tid. Hun er ellers ansvarlig for CPR-registret der snart bør fornys. Indvandring, aldring og kønsskift udfordrer systemet.

Det er vist første gang i Danmarks verdenshistorie en person som er blevet dømt for overtrædelse af straffeloven bliver formand for et parti. Det viser mere, end noget andet, hvor desperate Dansk Folkeparti er. At partiets vælgere kan bifalde ulovligheder siger mere end noget andet om dets vælgere. For dem synes lovgivning kun at være et stykke papir uden faktuel betydning - Tænk hvis den skare for alvor fik indflydelse. Så går tankerne tilbage til Europas 30'vere og 40'erne. Uha da. Nej tak til stegt flæsk med persillesovs siger jeg bare.

Og jo. Jeg ved godt dommen skal gå om grundet en mindre inhabilitetssag begået af en af dommerne. Efter at dommen var blevet afsagt vel at mærke. Der venter nu formanden en ny retssag, Og jeg ser ingen grund til at sagen skal få et andet udfald i Smelt og Vælt straffesagen.

"en person som er blevet dømt"
"Jeg ved godt dommen skal gå om"

er MM så dømt???

Jeg er lidt imponeret at midt i et lederskift valgt man right. Ikke flere løntrykker til Danmark. Nedsættelse af lønstørrelse for adgang til endnu flere udlændinge er en brøler

enig