Annonce

Ny skandale: Danske Bank bremsede intern undersøgelse

Danske Bank kendte sandsynligvis til hvidvasken i deres etiske filial allerede i 2014, men aflyste en planlagt undersøgelse af området
Danske Bank hyrede i maj 2014 et hold af private efterforskere til at undersøge en whistleblowers beskyldninger om mulige ulovligheder relateret til hvidvask i bankens estiske filial.

Efterforskningen blev dog aldrig til noget. I 11. time skiftede nogle i bankens ledelse mening og lagde undersøgelsen i graven. Det fremgår en række dokumenter fra Danske Bank, som DR Nyheder er kommet i besiddelse af.

Dagen før, at efterforskningsholdet skulle begynde at interviewe de første chefer og nøgleaktører i Danmark og senere Estland, besluttede banken at droppe undersøgelsen.

Hvidvask-eksperter: Danske Bank kendte til alvoren

Professor i selskabsret ved CBS Law, Søren Friis Hansen, hæfter sig ved, hvor vidtgående beføjelser de private efterforskere ifølge den aftale skulle have haft.

”De får adgang til al den information, de ønsker sig fra banken. De får adgang til at tale med medarbejdere både i Danmark og i Estland. De får adgang til mails, korrespondancer og aftaler. Og på den baggrund skal de rapportere tilbage til banken i juni 2014 om det, de har fundet,” siger han til DR Nyheder.

Man kommissionerer ikke en rapport som denne med et så bredt mandat, medmindre det er meget alvorligt

For den britiske hvidvaskekspert Graham Barrow, der rådgiver banker om bekæmpelse af hvidvask, vidner de nye oplysninger om alvoren i den hvidvaskskandale, der ramte Danske Bank i efteråret 2018.

”Fundamentalt set siger det, at de her beskyldninger er af en så alvorlig natur, at banken ønsker at reagere prompte på dem. Man kommissionerer ikke en rapport som denne med et så bredt mandat, medmindre det er meget alvorligt,” siger Graham Barrow til DR Nyheder.

Ramt af dobbeltskandale

De nye oplysninger i hvidvaskningssagen kommer samtidigt med, at Danske Bank er blevet ramt af en ny skandale, som har kostet den nyligt udpeget direktør Jesper Nielsen jobbet.

Sagen berører omkring 87.000 kunder i Danmark, som har betalt et for højt aftalegebyr for deres investering i produktet ”Flexinvest Fri”. Oplysninger viser, at Danske Bank vidste, at vilkårene med overvejende risiko ikke ville give kunderne gevinst.  

Danske Bank vurderer, at kunderne sammenlagt har betalt 400 millioner for meget i gebyrer.

Frederik Ingemann er student på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet