Annonce

Ny transport-overenskomst fragter reallønnen i hus

Knap 50.000 ansatte på transportområdet kan se frem til lønstigninger på over 10 procent i de kommende to år.
Foto: Colourbox
Onsdag aften lykkedes det arbejdsgiverne i DI og fagforeningen 3F Transport at lande et såkaldt gennembrudsforlig på normallønsområdet.

Aftalen, som omfatter 48.000 medarbejdere i transportsektoren, gælder blandt andet for chauffører, lagerarbejdere og bude.

"Jeg synes, vi er kommet i mål med en rigtig god aftale. Det har uden tvivl været de sværeste forhandlinger, jeg har været med til. Verdenssituationen og indblandinger udefra har forstyrret os. Men vi lykkedes," skriver formand for 3F Transport, Jan Villadsen, på Facebook. Det sidste med hentydning til Folketingets beslutning om at afskaffe store bededag.

Henter reallønnen hjem

3F Transport forventer, at aftalen indhenter det som transportarbejderne har tabt i realløn på grund af inflationen i 2022 og sikrer reallønnen i 2023 og 2024.

Med den lønstigning forventer vi, at transportansatte igen kan fylde det samme i kurven i supermarkedet, som de kunne for godt et år siden

”På transportområdet er reallønnen steget hvert år, siden finanskrisen var dybest i 2012. Det fik en brat ende med høj inflation og udhuling af reallønnen i 2022.”

“Det får vi rettet op med en lønstigning på minimum 3.150 kroner om måneden over de næste to år," udtaler Jan Villadsen i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Med den lønstigning forventer vi, at transportansatte igen kan fylde det samme i kurven i supermarkedet, som de kunne for godt et år siden. Samtidig investerer vi sammen med arbejdsgiverne massivt i transportfagenes fremtid. Det er jeg meget, meget glad for,” siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

Ansvarlighed i en vanskelig situation

Hos modparten i DI, det der tidligere hed Dansk Industri, er man tilfredse med aftalen.

“I en usikker tid med høj inflation, krig i Europa og potentielt rigtig svære økonomiske tider i sigte er det afgørende for Danmark, at det er lykkedes at forhandle en omfattende gennembrudsaftale på normallønsområdet på plads.” 

“Vi kan godt tillade os at være stolte af at have vist ansvarlighed og bidraget til at skabe ro på arbejdsmarkedet i en vanskelig situation for vores land,” lyder det fra viceadministrerende direktør i DI, Kim Graugaard, i en pressemeddelelse.

At det er en gennembrudsaftale betyder, at den vil være retningsgivende for en række andre overenskomster, blandt andet på rengørings- og slagteriområdet 

Stiger med over 3.000 kroner om måneden

Stigninger i timelønnen på transportområdet betyder, at månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge stiger med mindst 2.450 kroner over de næste to år - inklusive en omlægning fra 8 til 10 procent arbejdsgiverbetalt pension.

Oven i det kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra 7 til 9 procent til hver enkelt ansats fritvalgskonto. Fritvalgskontoen kan bruges til enten mere løn, mere pension eller mere fritid.

I alt giver det en direkte lønstigning på 3.150 kroner om måneden plus det, som det giver ekstra i pension og feriepenge.

Det svarer til en lønstigning på omkring 11-12 procent over to år.

Kamp mod social dumping har virket

3F Transport fremhæver, at der modsat dystre prognoser i dag er 6.000 flere chauffører ansat på overenskomst, end da krisen og misbrug af udenlandske chauffører var størst fra 2009 til 2015.

Det skyldes blandt andet 10 års intensiv kamp mod social dumping.

Senest har 3F Transport indgået overenskomst for chauffører med onlinesupermarkedet nemlig.com.

Flere unge vælger transporten

3F Transport noterer sig også, at andelen af unge, der bliver optaget på en transportuddannelse som for eksempel lagerarbejder, godschauffør eller redder, er steget fra 500 om året til over 1.000 på 10 år.

“Arbejdsgiverne skriger efter faglært arbejdskraft, og derfor er det kun naturligt, at vi med denne overenskomst både sikrer bedre mulighed for uddannelse som en del af ansættelsesforholdet og sikrer et øget fokus på lærlinges vilkår,” siger Jan Villadsen og nævner, at man i aftalen har afsat 3 millioner kroner om året til at højne transportfagenes image for at tiltrække de unge.

En anden ting, der skal gøre det mere attraktivt at blive lærling i transportfaget er lønnen.

Lærlingelønnen hæves med 4,5 procent i 2023 og med 3,5 procent i 2024. Desuden stiger bidrag til lærlinges studietur med 1.000 kroner.

Aftalen skal nu urafstemning blandt alle 3F Transports medlemmer. Det sker formentlig i april.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Hvor mange rumænske og bulgarske chauffører, der nyder EU's frie bevægelighed i hele Danmark, er medlemmer af 3F Transport og omfattet af overenskomsten? Hvor mange massetilvandrede chauffører hos Nemlig-underleverandører (som Wallah Transport IVS) er medlemmer af 3F Transport og omfattet af overenskomsten? Kan vi danskere og vores danske model konkurrere mod denne undergravning af vores nation på lang sigt?

Det er den reelle kamp, den danske fagbevægelse står over for.

Peter, når man læser dine indlæg her på Pio, er det helt klart at du kun ser “glasset halvtomt”, aldrig “halvfuldt” Kan du ikke komme med bare en positiv kommentar, engang imellem?

Peter IVS, skulle være omdannet, senest 15/10-2021

Annonce