Nyt S-udspil skal kickstarte salg af elbiler

De næste skridt i den grønne omstilling handler om at blive bedre til at udnytte den grønne energi, mener Socialdemokratiet
I 2030 skal der køre 500.000 ”grønne” rundt på de danske veje. Sådan lød meldingen i weekenden fra Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen, som har præsenteret fem konkrete forsalg, der skal øge salget af grønne biler. Grønne biler dækker i denne forbindelse over elbiler, opladningshybridbiler og brintbiler.

”Vi har et ønske om, at Danmark igen skal være en grøn stormagt. Vi er blevet rigtig gode til at producere ren energi på grund af vores vindmøller. Nu er vi klar til næste store eventyr, og det bør ske på trafikken. Jeg tror, mange mennesker har det ligesom jeg. Vi kører rundt i en benzinbil. Vi vil gerne beholde vores bil, men samtidig have en bil, der er mere miljørigtig,” sagde Mette Frederiksen søndag til DR.

Det socialdemokratiske udspil lægger op til at udskyde den planlagte forhøjelse af registreringsafgiften på elbiler i 2019. Registreringsafgiften på elbiler udgør i dag på 20 procent af registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler, men skal efter planen stige fra 2019, indtil den i 2022 når op på 100 procent af den almindelige afgift.

Salg af elbiler er gået i stå
Det socialdemokratiske udspil skal ses i sammenhæng med, at Danmark er rigtig langt fremme i forhold til produktionen af vindenergi. Det fortæller socialdemokratiets klima- og energiordfører Jens Joel til Netavisen Pio:

”Vi er rigtig gode til at producere vedvarende energi. Nu skal vi tage de næste skridt i den grønne omstilling, som blandt andet handler om at blive bedre til at bruge den grønne energi, vi producerer.

Skal vi være et grønt foregangsland, så handler det nemlig ikke kun om hvor meget grøn strøm vi producerer, men også om at anvende den strøm på endnu flere områder:

”Man kan jo godt lave al sin strøm grøn, men hvis der stadig er en masse sektorer, som kører på sort energi, så har man et problem. Og transportsektoren er jo et godt eksempel på et område, hvor CO2- og klimabelastningen stiger, selvom vi er blevet supergode til at lave grøn strøm. Det er jo fordi vi ikke har fået skruet ned for den fossile energi i transportsektoren.”

Ser man på salget af elbiler, så går det den forkerte vej i Danmark i øjeblikket. Salget af elbiler er faldet drastisk, efter at Folketinget i 2015 besluttede gradvist at indføre en registreringsafgift på elbiler i stil med den, der gælder for benzin- og dieselbiler.

I 2014 blev der solgt 1.575 elbiler, og i 2015 toppede salget med hele 4.329 elbiler. I 2016 blev der indført en registreringsafgift på elbiler, svarende til 20 procent af afgiften på benzin- og dieselbiler. Samme år faldet salget til cirka 1.300 elbiler, og sidste år blev der blot solgt 698 elbiler. Altså mindre end en fjerdedel af antallet fra 2015.

Billigere elbiler til virksomheder og kommuner
Jens Joel understreger, at forslaget om at fastholde registreringsafgiften på det nuværende niveau kun er et blandt flere forslag:

”Det er vigtigt, at vi får ro på registreringsafgiften. For hvis vi hæver registreringsafgiften, så kan det ødelægge forsøget på at sætte gang i markedet. Men vi skal også – og det er lige så vigtigt – prøve at gribe efter nogle af de andre værktøjer i værktøjskassen.”

Det socialdemokratiske forslag vil gøre det mere attraktivt for både virksomheder og kommuner at købe elbiler. Firmabilbeskatning for elbiler skal sænkes til 10 procent, mens den skal være 15 procent for såkaldte opladningshybridbiler. Og kommuner have et tilskud på 10.000 kroner for hver el- eller brintbil, de indkøber til den kommunale bilpark.

”Hvis vi sætter skatten ned på firmabiler, så betyder det noget for virksomheder der køber elbiler som firmabiler. Men det betyder også, at der om et par år kommer flere el- og hybridbiler på brugtvognsmarkedet, som almindelige familier kan købe, efter de har kørt som firmabiler i 2-3-4 år.”

Endelig vil Socialdemokratiet lade staten betale for at opstille nye, hurtige ladestandere langs de danske veje, så elbiler på ti minutter kan lade op til at køre flere hundrede kilometer. Endelige skal elbilejerne have adgang til en særlig lav elafgift ved opladning.

Lægger sig op af anbefalinger fra Klimarådet
For Jens Joel handler målet om de 500.000 grønne biler i 2030 også som at sende et klart signal til industrien om, at Danmark er værd at satse på:

”Når man sætter ambitiøse mål, så siger man til industrien, at de roligt kan investere i det her. Og man siger til bilindustrien i resten af Europa, at når de laver bedre og billigere biler, fordi modellerne bliver udviklet, så skal de ikke sende dem uden om Danmark – så skal de også sende dem til Danmark. Ingen vil jo producere til et marked, hvor der kun sælges 800 biler om året.”

Jens Joel understreger samtidig, at der også er brug for fælles regler på EU-plan, som kan presse på for at gøre markedet for elbiler mere attraktivt.

Blandt de øvrige oppositionspartier er der bred opbakning til budskabet om, politikerne skal understøtte salget af elbiler. Radikale Venstre vil endda fordoble antallet, så der kører hele én million biler på gaden i 2030. Så er det socialdemokratiske udspil ambitiøst nok?

”Det er jo ikke svært at finde på et højere tal. Men Klimarådet siger i deres rapport, at med en meget ambitiøs strategi vil være muligt at få 500.000 elbiler ud på vejene i år 2030. Så det vi forslår, er rigtig meget i forhold til, hvad vi har i dag, og det er rigtig ambitiøst. Men der vil jo altid være partier og organisationer, som mener vi skal mere, og finder på nogle højere tal.”

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce