Østeuropæiske busser oversvømmer København

Danmark er en magnet for udenlandske busselskaber, som underbyder de danske konkurrenter. Både branchen og fagforening råber vagt i gevær.
Foto: Colourbox
Når turister køres til Den Lille Havfrue og Amalienborg, så er bussen og chaufføren ofte fra Polen eller Litauen. Men det er turisterne ikke. Det er i stedet internationale krydstogtgæster, som er på sightseeingtur i Danmark. Det skriver Dagbladet Børsen.

Ifølge brancheforeningen Dansk PersonTransport (tidligere Danske Busvognmænd, red.) sidder de østeuropæiske busselskaber nu på omkring 75 procent af kørslen med turister.

Både brancheforeningen og fagforeningen 3F, der organiserer chaufførerne, kræver nu mere kontrol og strammere regler. De mener at vide, at der i stort omfang sker overtrædelser af særligt momslovgivningen, skriver Børsen.

Det frustrerer mig, at de østeuropæiske busfirmaer snyder med moms og andre regler

Alle, der kører bus i erhvervsregi i Danmark, skal være momsregistreret.

Men så sent som i august viste en kontrolaktion, foretaget af Skattestyrelsen, at næsten halvdelen – 47 procent – af de udenlandske busser, som Skattestyrelsen undersøgte, ikke var momsregistrerede.

3F: Chauffører indkvarteres i lejre

Mange af de østeuropæiske chauffører er heller ikke registrerede i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), som ellers er et lovkrav, når man udfører midlertidigt arbejde i Danmark.

Det såkaldte RUT-register skal sikre, at de danske myndigheder, herunder SKAT og Arbejdstilsynet, kan føre tilsyn med udenlandske virksomheder og deres ansatte.

Udover at pege på at den udenlandske bustrafik rummer store elementer af social dumping, hævder fagforeningen 3F også, at der finder nogle særdeles kritisable forhold sted omkring indkvartering af chaufførerne.

Der finder nogle særdeles kritisable forhold sted omkring indkvartering af chaufførerne

”Det er en gængs praksis, at når en udenlandsk bus kommer med gæster, skal chaufføren også have et rum at sove i. Men her hører vi om store samlingspladser rundt omkring i udkanten af København, om indkvartering af mange chauffører i små lejligheder og lignende,” siger 3F’s forhandlingssekretær, Jørgen Hedengran, til Børsen.

Østeuropæerne snyder med moms

Den danske busbranche vurderer, at der er omkring 1.200 udenlandske busser i fast arbejde i københavnsområdet. Og år for år er der sket en fordobling, siger administrerende direktør i Dansk PersonTransport, Michael Nielsen til Børsen.

Udviklingen frustrerer da også busvognmand Lars Larsen, som er indehaver af et danskejet busselskab. Det er dog ikke konkurrencen i sig selv, han er frustreret over.

”Men det frustrerer mig, at de østeuropæiske busfirmaer snyder med moms og andre regler. Og det er frustrerende, at det ikke bliver kontrolleret mere effektivt,” siger Lars Larsen, direktør i København Bustrafik, til Børsen.

Busbranchens administrerende direktør, Michael Nielsen, fortæller til Børsen, at man oplever masser af tomme busser, der ankommer udelukkende for at lave arbejde i Danmark.

Det er frustrerende, at det ikke bliver kontrolleret mere effektivt

Og mens mange andre EU-lande har strammet cabotagereglerne, er Danmark fortsat et oplagt valg.
Desuden kan de udenlandske busselskaber underbyde de danske konkurrenter med 40-50 procent. Således tjener en litauisk buschauffør i gennemsnit kun 16 procent af lønnen for en dansk chauffør, skriver Børsen.

Borgmestre i København: Væk med turistbusser

I Københavns Kommune vil to af fagborgmestrene i Borgerrepræsentationen have turistbusserne ud af København. Det skriver TV 2 Lorry.

Det er den tilbagevendte teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, og kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde fra Alternativet, som har sat turistbusserne på dagsordenen på København Rådhus.

De mener, at turistbusserne og de røde ”Hop-On Hop-Off”-dobbeltdækkere både forurener, støjer og skaber trafikkaos i en sådan grad, at de nu vil have dem fjernet fra store dele af København.

”Vi har mange gode kollektive alternativer. Vi har også lyst til at lære de turister, der kommer, hvordan man kan leve mere bæredygtigt. Og det er blandt andet ikke at blive transporteret rundt i dieselbusser,” siger kultur og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Alt.) til TV 2 Lorry.

Så siger vi farvel og tak til vores medarbejdere

Mads V. Olesen er administrerende direktør i Stromma Danmark, som arrangerer sightseeingture og udflugter for turister. Han hævder over for TV 2 Lorry, at firmaer må dreje nøglen om, hvis intentionen om en så kraftig reduktion i antallet af turistbusser bliver realiseret.

”Hvis forslaget lyder, at der ikke må køre busser i et bælte fra Vesterbro, Østerbro og Indre By, så siger vi farvel og tak til vores medarbejdere, og så lukker vi forretningen,” siger han.

 

Fakta om udenlandsk buskørsel

Den form for turistkørsel, som brancheforeningen mener er blevet ’oversvømmet’ af udenlandske busser og chauffører, kaldes i branchen for ”incoming”. Et udtryk for at turisterne ankommer med krydstogtskibe eller gennem organiserede pakketure.

Det, som de mange udenlandske busser praktiserer, kaldes til gengæld cabotagekørsel. Det går ud på, at en bus fra udlandet laver indenlandske kørselsopgaver i et andet land end sit hjemland – f.eks. en bus fra Polen, der laver indenlandsk kørsel i Danmark.

Fænomenet i sig selv er såmænd lovligt, dog kun i begrænset omfang, inden køretøjet skal forlade det pågældende land igen.

For lastbiler er der detaljerede regler. De skal dokumentere, at de ankom til det pågældende land for at aflevere en last og må maksimalt udføre tre cabotageture inden for syv dage, hvorefter de skal vende hjem igen.

For busserne er reglerne dog mere lempelige og uklare. Her siger reglerne blot, at der skal være tale om midlertidigt arbejde.

Kilde: Børsen og Færdelsstyrelsen

Andreas Petersson er student på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Igen har de danske politikere sovet i timen !!!!

Hvad er ideen i, at udenlandske lastbiler kan køre tre læs rundt i Danmark? Når de ankommer her med læs, så læs det af, og giv dem ét læs med eksportvarer med retur til deres hjemland. Færdig!!
Hvis det er nogle EU-fis-regler, så meld fra til EU på disse regler.