OK18: Fagbevægelsen gør klar til historisk medieblitz

Omtrent 100 fagforeninger, som snart kan ende i en storkonflikt, skyder en kæmpekampagne afsted, der skal sikre befolkningens opbakning

Annonce

Fagbevægelsen er på vej med en kommunikationskampagne, som omkring 100 faglige organisationer står bag. I centrum for det hele står fagforbundet FOA og de andre store organisationer, der lige nu forhandler overenskomst på det offentlige område. Det skriver Journalisten.

Det er aldrig sket før, at så mange faglige organisationer er gået sammen om en kampagne af den størrelse, fortæller pressechef i FOA, Jens-Jørgen Krogh til journalisten.dk.

Kampagnen vil bestå af blandt andet avisannoncer og det man i branchen kalder ”outdoor”, altså plakater ved busstoppesteder og på stationer. Der er ifølge artiklen afsat fire millioner kroner alene til annoncering, men også penge til lokale aktiviteter,

#Enløsningforalle
De mange organisationer er blevet enige om sloganet "Enløsningforalle", som også har været et af de hashtags som fagforeningsfolkene har brugt på Twitter, når de har skrevet opslag om overenskomstforhandlingerne.

Det er også det slogan som man bruger på hjemmesiden https://bakop.enloesningforalle.dk/ hvor man allerede nu samler underskrifter og e-mailadresser på potentielle aktivister.

Kampagnen har ifølge pressechefen ét formål.

"Formået er groft sagt at vinde opinionen. At vinde sympati, bredt i befolkningen," fortæller Jens-Jørgen Krogh og fortsætter:

"Hvis du først vinder sympatien, så står du også stærkest politisk. Også hvis der senere skal komme et politisk indgreb. Vi ved, at politikerne agerer efter, hvordan sympatier og antipatier ligger."

Tre hovedbudskaber
Jens-Jørgen Krogh fortæller om tankerne bag sloganet, at:

"Der ligger en masse fællesskab i det slogan. Én for alle. Men også: Alle for én. Det signalerer, at der er indgået en solidaritetspagt. At arbejdsgiverne ikke skal have lov til at spille enkeltgrupper ud, som det skete i 2013. Vi skal alle sammen kunne se os selv i den overenskomstløsning, der følger," siger han til journalisten.

Kampagnen fra fagforeningerne vil bygge på tre hovedbudskaber, oplyser han:

1. Lønnen til offentligt ansatte skal følge lønstigningen på det private arbejdsmarked.
2. Vilkårene skal forbedres for en række faggrupper.
3. De faglige organisationer vil signalere, at de står sammen.

Mediedelen af kampagnen vil gå i luften tirsdag 3. april, hvis de igangværende overenskomstforhandlinger ikke afsluttes i påsken.

 

 

 

David Troels Garby-Holm er konstitueret chefredaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook