På bagsiden af Disneydrømmen

Dokumentar-filmen ‘The Tinder Swindler’ gør klassisk Hollywoodfiktion helt unødvendig.
‘The Tinder Swindler’ handler om en såkaldt love scam’er – kærlighedsfusker – af de helt store. En kombination af filmplottet fra ‘The Other Woman’ møder ‘Catch Me If You Can’.

Filmen portrætterer en række kvinder, der alle er blevet meget fortrolige med en milliardærarving i en grad, så de låner ham penge, som de til sidst opdager aldrig kommer tilbage.

I beskrivelsen af den indledende forelskelse er der i bedste Hollywood-stil fuld skrue på violinmusik.

Seeren rives med ind i den romancen, hvor diamantprinsen i den hvide privatjet bare ”klikker” med den succesrige, men lidt mere almindelige blondine.

placeholder

Drejebogen er fascinerende og minutiøs. Først flirt og bevis for at manden har mange penge, så et mindre lånebehov, der bliver hurtigt betalt tilbage med et meget generøst ”genetillæg”.

Så etableringsfasen, f.eks. at se på dyre lejligheder ”sammen” over facetime og derefter billeder af at hans bodyguard, der har afværget et pludseligt angreb fra hans ”fjender” og herefter en række skræmmende og desperate beskeder om ”sikkerhedssituationen” og behovet for at booke flybilletter og oprette kreditkort, så han ikke kan spores.

Når kvinderne til sidst konfronterer ham med deres manglende tilbagebetalinger kommer truslerne om at enhver handling vil blive mødt med en form for gengældelse.

Arven efter Disney

Fra start beskriver den første kvinde, som besluttede sig for at stille sig frem med hendes historie og sit forhold til romantik og kærlighed.

Herunder masser af referencer til Disney og især ‘Skønheden og Udyret’. En film, som i forvejen beskyldes for at normalisere og romantisere begrebet social kontrol. Nogle kunne måske gå så langt, som at kalde historien om Belle og Udyret  en fin illustration af Stockholmsyndromet, hvor en kidnappet person forelsker sig i sin gerningsmand.

Det er dette billede på hvordan romantik ser ud, der er så indoktrinerede i de udsatte damer, at de hurtigt accepterer hele bedragets præmis.

At romantik kan være en økonomisk overlegen mand, der udser sig en gennemsnitlig landsbypige. Med sit blik og sin udvælgelse gør han hende til prinsesse. Uden magt eller agens, men med masser af kærlighed og romantik.

Disney kan nok ikke bære hele skylden for denne sårbarhed alene, men det er påfaldende, hvor hurtigt begavede succesrige damer er villige til at bryde egne grænser for økonomisk rimelighed, for en charmør med en grundigt redigeret instagram.

Kurer din indre prinsesse

‘The Tindler Swindler’ er til den lange ende. Kunne man have fortalt samme på mindre end de to timer? Formentlig. Men det er to timers virkelig god og relevant underholdning.

Især hvis du selv eller dine døtre er vokset op som familiens prinsesse, for som én af kvinderne bagklogt siger. ”Det var som at være med i en film, men de fleste film har også skurke.” 

Denne dokumentarfilm overgår virkeligheden utvivlsomt fiktionen. Hvis det havde været fiktion, ville plottet formentlig blive bedømt til at være utroværdigt og for langt ude.

‘The Tindler Swindler’. Storbritannien. 2022. Instruktør: Felicity Morris. 114 minutter. Kan ses på Netflix.

Maja Holt Højgaard er kulturanmelder på Netavisen Pio. Uddannet læge og initiativtager til #UdenTavshedspligt. Medlem af kommunalbestyrelsen (S) i Brøndby Kommune. 


Flere artikler om emnet

Annonce