Annonce

Presset på Ryanair vokser

Ryanair har hidtil nægtet at forhandle med fagforeninger. Men nu organiserer flypersonalet sig i massiv grad, det kan føre til Ryanair-baser i Danmark
Det irske lavprisselskab Ryanair er kommet i vanskeligheder siden en afgørelse ved EU-domstolen den 14. september, som betyder, at selskabet skal følge lokale love for de ansatte – og ikke blot den irske lovgivning.

Selskabet har siden aflyst tusindvis af afgange, deres aktier er faldet markant, og nu organiserer de ansatte sig i fagforeninger:

”Ryanair er pressede af både myndigheder, forbrugere og ikke mindst de ansatte. Det vi ser lige nu er, at de ansatte melder sig massivt ind i nationale fagforeninger. De ønsker lokale vilkår, og det er stærkt, at de ansatte arbejder sammen med fagbevægelsen for at opnå dette,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, dansk flypersonales fagforening til Netavisen Pio.

Ny samarbejdsform er nødvendig
Piloter fra 55 Ryanair-baser rejser i disse uger krav til Ryanair om permanente kontrakter, der matcher lokale vilkår og løn hos konkurrerende selskaber. I dag er over 60 procent af flyselskabets piloter ikke ansat direkte af Ryanair, men er falske selvstændige eller hyret ind via bemandingsbureauer. En EU-finansieret rapport fra 2015 viste, at kun 34 procent af Ryanairs piloter var direkte ansat af selskabet.

Derudover har selskabet hidtil nægtet at forhandle med fagforeninger – noget de formentlig vil blive nødt til at ændre på, hvis nok af deres ansatte melder sig ind i fagforeninger.

Ryanair vil blive nødt til at ændre samarbejdsformen mellem piloter og ledelsen for at sikre en stabil og fælles fremtid for alle.

I et brev til driftschefen Michael Hickey skrev piloter fra 17 baser i sidste uge, at de ønsker at skabe en ”positiv fremtid” for flyselskabet og dets ansatte.

”Pilotmarkedet er under forandring, og Ryanair vil blive nødt til at ændre samarbejdsformen mellem piloter og ledelsen for at sikre en stabil og fælles fremtid for alle,” står der i brevet, som den irske avis The Irish Independent har set.

Organiseringen har taget fart efter EU-dom
Den faglige organisering blandt flypersonalet har taget fart efter afgørelsen fra EU-domstolen den 14. september, som slog fast, at Ryanair skal følge lokale love for de ansatte.  Det medførte straks, at aktierne i Ryanair styrtdykkede.

Cirka en uge senere annoncerede Ryanairs ledelse masseaflysninger. Grunden var ifølge ledelsen, at de helt ekstraordinært blev nødt til at give deres ansatte ferie. Ifølge FPU skyldes det dog snarere en administrativ fejl fra Ryanairs ledelse – for de havde længe vidst, at de ikke kunne blive ved med at omgå EU’s regler for hviletid, men de havde ikke hurtigt nok justeret deres planlægning herefter.

Opbakning fra fagforeningerne
Ryanairs ansatte møder opbakning fra en lang række nationale fagforeninger – blandt andet FPU. De skrev i en støttemeddelelse i går:

Vores største ønske er at kunne byde Ryanair, og alle deres ansatte velkomne i Danmark med overenskomst og lokale arbejdsvilkår.

”Vi støtter de ansatte i deres ønske om fagforeningsrepræsentation og i deres ønske om lokale vilkår. Vores største ønske er at kunne byde Ryanair, og alle deres ansatte velkomne i Danmark med overenskomst og lokale arbejdsvilkår.”

Hvis det lykkes de ansatte at få deres krav igennem kan resultatet blive, at der vil komme Ryanair-baser i Danmark – men denne gang på en dansk overenskomst.

Piloterne har meddelt Ryanairs ledelse, at hvis de får deres krav igennem, vil de gerne bistå ledelsen i at løse bemandingsvanskelighederne, som har ført til tusindsvis af aflyste afgange.

 

 


Flere artikler om emnet

Annonce