”Ved udbud er det ikke afgørende, om det er en privat eller en offentlig aktør, der får
opgaven. Det afgørende er, at opgaven bliver udsat for konkurrence. Det er den, der får leverandørerne til at være effektive”, siger formanden for Produktivitetskommissionen, Peter Birch Sørensen i en pressemeddelelse.
Ifølge ham er der meget lidt som ikke kan konkurrenceudsættes og udføres af private. Således er det kun politi, forsvar og domstole som kommissionen ikke mener lige så godt kan varetages af private.
Produktivitetskommissionen konklusion bygger alene på den antagelse, af at fri konkurrence øger produktiviteten, og da fri konkurrence høre til i den private sektor, ja så ligger konklusionen lige for.
Deres rapporter indeholder fyldestgørende (og næsten overdrevne pædagogiske) forklaringer om, hvordan konkurrence virker, og hvordan det kunne effektivisere den offentlige sektor. Her er der ikke noget nyt her, som økonomer og ledere i det private kan blive overrasket over.
Hvad rapporterne derimod mangler, er nogen form for forståelse af hvordan det offentlige virker i dag. Produktionskommissionen burde have spurgt sig selv "hvordan kan det overhovedet lade sig gøre, at den offentlige sektor fungerer i dag?". Uden indsigt i hvordan det offentlige virker i dag, er deres anbefalinger reelt uden værdi.
Alt i alt fremstår Produktivitetskommissionens arbejde som et velmenende forsøg på at sælge fordelene ved fri konkurrence til de offentlige myndigheder. Det er ikke noget analysearbejde, men formidling af allerede fastlåste værdier - som er nok så gavnlige i det private.
Søren Stig Abildgaard (f. 1971) er maskin- og energiingeniør og medlem af Socialdemokratiets energi- og miljøudvalg.